Nieuwe videokaart, geen beeld meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Julian16

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2007
Hoi,

Ik heb via internet de Club 3D 9250 videokaart aangeschafd voor mijn windows 98 computer die al redelijk oud is. Ik heb deze gekocht in de hoop dat sommige spelletjes sneller waren en dat mijn computer er wat mooier uitzag. Nu is alles op het scherm heel erg 'opgeblazen', zien de kleuren er niet goed uit en moet ik veel scrollen op webpaginas.

Maar toen ik hem in een leeg PCI slot in de computer stopte (nadat ik de ouwe eruit had gehaald) en de computer aandeed, kreeg ik geen beeld. Het lampje van de monitor blijft knipperen en ik hoor de pc geen opstart geluiden maken.

Als ik dan de oude videokaart er weer instop krijg ik wél beeld. Ik heb geprobeerd om met de oude kaart de driver te installeren, maar als dan de setup in beeld komt minimaliseerd die en kan ik die niet maximaliseren. Als ik de oude videokaart in de computer stop + de nieuwe dan krijg ik ook geen beeld. Als ik de kaart erin stop terwijl de computer opgestart is, loopt de computer vast en kan ik niks meer doen.

link naar de kaart: http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=J9PU03
moederbord: Moederbordnaam Soyo 5XA(E)
link naar de manual van het moederbord: http://www.soyogroup.com/dl/manuals/586new/m5xae20.pdf
windows 98se

Oude videokaart: Cirrus Logic 5446.

Hopelijk kunnen julliee me hiermee helpen :D

julian

Wat jij allemaal aan het doen bent.............. daar lopen de rillingen van over mijn rug.
Als ik de oude videokaart in de computer stop + de nieuwe dan krijg ik ook geen beeld. Als ik de kaart erin stop terwijl de computer opgestart is, loopt de computer vast.........
Ik heb van de op de ati chip gebasserde kaarten geen kaas gegeten, maar ik kan mij voorstellen dat de werkwijze niet anders is dan bij op nvidia chips gebaseerde kaarten.

De volgorde is: met de oude kaart ga je naar apparaatbeheer, daar kies je installatie ongedaan maken. Als de pc dan zegt dat er opnieuw gestart moet worden, dan laat je dat NIET doen. Vervolgens ga je naar de map waar de ati drivers staan van de oude kaart. Je verwijdert die hele map.
Nu schakel je de pc uit.
Vervang de oude kaart voor de nieuwe en start op.
Als het plug and play is zal je wellicht weinig hoeven doen. Is 'ie geen plug and play dan wordt OF tijdens de installatie gevraagd om een driver CD, OF Windows start op met foutmeldingen en komt uiteindelijk op een buroblad uit dat eruit ziet alsof het een kliederboel is (slecht beeld) Dit laatste komt doordat een standaard adapter wordt geladen bij het onbreken van een goede (ja, ja ik weet het, de goede zit er al in, deze is alleen nog niet door Windows gedecteerd / geinstalleerd)
Stop dan de driver cd van Club in de drive en installeer de drivers. Start opnieuw op en nu zou het goed moeten zijn.

Videokaarten / drivers voor kaarten laten zich soms wat lastig verwijderen / installeren. Herhaal desnoods de procedure.

Edit:

Ik vergat nog een reactie op de eerste paar zinnen van je vraag:

dat opgeblazen zijn en veel moeten scrollen komt louter en alleen doordat de resolutie nog niet goed staat. Ik vermoed dat die op 640 keer nog wat staat, terwijl die op 800x600 moet staan (of mogelijk nog hoger)

Klik op de buroblad staande RECHTS, kies voor EIGENSCHAPPEN, kies voor INSTELLINGEN en dan kun je links onderin het venstertje de resolutie verhogen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Ik heb alles gedaan zoals je zei, maar ik krijg nog steeds geen beeld.

Dit had ik gedaan: Configuratie scherm > Systeem > Apparaatbeheer > Beelschermadapter > Cirrus Logic 5446 > 'Verwijderen'.

Daarna bij C:\ de map van cirrus logic verwijdert, ik had ook nog even gezocht op Cirrus Logic 5446 en alles verwijdert wat ie vond..

Daarna opnieuw opgestart met de nieuwe kaart, maar het lampje van het beeldscherm blijft knipperen.. De computer maakt ook geen opstart geluiden, alsof ie ergens blijft hangen.

En dat van die ouwe + nieuwe erin had ik gedaan omdat ik wou proberen de kaart te installeren via de Nieuwe hardware wizard, maar dit werkte dus niet ;)

dat opgeblazen zijn en veel moeten scrollen komt louter en alleen doordat de resolutie nog niet goed staat. Ik vermoed dat die op 640 keer nog wat staat, terwijl die op 800x600 moet staan (of mogelijk nog hoger)

Als ik de resolutie op 1024 x 780 (hoogst) zet, gaat de kleurenresolutie automatisch naar 16 kleuren. Als ik hem op 460 x 480 (laagst) zet gaat de kleurenresolutie naar Ware Kleuren (32 bits). Dit hoopte ik ook op te lossen dmv een nieuwe videokaart.

Bedankt voor je reactie,

julian

Laatst bewerkt:
Probeer dan wat anders. Toen ik nog een pc had met een PCI videokaart heb ik ook wel eens problemen gehad, ook met modems. Het gebruiken van een ander slot wil nog wel eens verhelderend werken.

Andere PCI geprobeert, maar 't helpt niet. Wat ook raar is: Als ik precies dezelfde video kaart uit een andere computer gebruik (ook cirrus logic 5446) dan werkt die ook niet.

Zou het misschien kunnen liggen aan mijn beeldscherm of mijn moederbord? Die zijn beiden namelijk erg oud..

ik denk dat het te maken heeft met het voltage van het PCI slot .
jij heeft PCI 2.1 dat is dacht ik 3.3 volt .
de kaart vraagt 5 volt dat is vanaf PCI 2.3 en hoger dacht ik

En kan ik iets doen om dat op te lossen? Of moet ik dan echt een nieuwe computer kopen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan