Nieuwe videokaart in Dell Dimension E520

Status
Niet open voor verdere reacties.

Creator1

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2011
Deze vraag heb ik twee jaar geleden ook al gesteld en toen heb ik uiteindelijk de videokaart niet meer vervangen. Ik loop op dit moment toch weer steeds tegen problemen aan m.b.t. computersnelheid. Hoewel het toch echt tijd begint te worden voor een nieuw systeem ben ik er nog niet aan toe, terwijl de ontwikkelingen op computergebied niet stil staan. Er is nog steeds prima te werken met de pc, tot je wat zwaardere bewerkingen uit gaat voeren. Het laden van moderne sites gaat steeds lastiger en aangezien ik inmiddels ook sites schrijf is dit nogal onhandig. Games draaien op gemiddeld 15fps en de opstarttijd van de pc ligt rond de 7 minuten. Allemaal niet geweldig dus. Omdat de PC een Dell is, is het niet mogelijk moederbord e.d. te vervangen, dus probeer ik maar zoveel mogelijk te vervangen wat wel kan. SSD erin, nieuwe videokaart en wat meer RAM zullen het meeste niet oplossen, maar ik denk toch wel dat het beter kan.

De huidige videokaart is een NVidia GeForce 7300LE, met 256MB DDR2 geheugen en 450MHz clocksnelheid. Dat is echt prehistorisch, en in de tijd dat hij nieuw was al een mindere presteerder (zie deze review uit 2006). Ik had al wat kaarten voor rond de 80 euro opgezocht en kwam bijvoorbeeld de Asus GeForce GT630 2GB tegen (link naar Asus), die mij een prima verbetering lijkt. Deze kaart heeft 2GB DDR3 geheugen, een clocksnelheid van 700MHz en geheugensnelheid van 1820MHz. Nu vroeg ik mij af of deze kaart compatibel is met mijn systeem. Deze kaart draait op PCIe 2.0 x16, terwijl op het moederbord PCIe 1.0 x16 zit. Ik heb op verschillende plekken gelezen dat deze twee backwards compatible zijn, dus het in principe geen probleem zou moeten opleveren, behalve een verlies van snelheid. De voeding in mijn PC is 305Watt, waar een Intel Core 2 Duo E4300 op zit, 1x 7200rpm 250GB schijf, een 25W videokaart en CD-DVD combinatie drive (plus een slecht functionerende kaartlezer die ik nooit gebruik). Deze nieuwe videokaart zou draaien op 75W, zoals ik ergens las (weet niet meer waar). Zou dit passen op mijn huidige voeding? En nog een betere vraag, gaat deze Asus kaart werken op een Dell moederbord?

Mocht dit alles passen, dan nog vraag ik me af wat het waard is om deze upgrade uit te voeren. De kaart kost bij Informatique 70 euro, wat op zich redelijk te doen is, maar wel groot genoeg om vraagtekens te stellen bij de aankoop. Zal een nieuwe videokaart iet veranderen? Zou de gemiddelde framerate van een game ermee omhoog gaan? Ik heb het hier over bijvoorbeeld League of Legends, die ik op dit moment net kan spelen als ik hem op windowed zet met erg lage graphics. Maakt het iets uit, of zal er weinig veranderen als niet meteen alles aangepakt wordt? Gaat de beeldkwaliteit van het scherm omhoog als ik gebruikmaak van de HDMI op de nieuwe kaart?

Mijn hele specs:
- Dell Dimension E520 uit 2007
- Intel Core 2 Duo E4300 (socket LGA775) (OEM)
- NVidia GeForce 7300LE (OEM)
- 250GB 7200rpm harde schijf (non-OEM)
- 1920x1080 iiyama beeldscherm (iiyama ProLite E2271HDS)
- CD/DVD reader/writer (OEM)
- 305W ingebouwde voeding (OEM)

Alvast bedankt, Creator1

Even een vraagje aan jou, waarom denk je dat je het moederbord niet kunt vervangen? En zoiezo, als het niet zou passen, kun je een kast voor 40 euro kopen en alles overzetten met een een nieuw moederbord en processor.

Ik raad je aan voor een nieuwe pc te gaan. De CPU is al erg verouderd en eigenlijk alleen nog aan te raden voor de huis-tuin-en-keuken zaken. Ook het feit dat het moederbord maar PCIe x16 versie 1 is betekent al dat je nooit alles uit die videokaart zal kunnen halen.

Maar waar ik nog het meeste aan twijfel is die voeding. Op de productpagina (klik hier) wordt minstens 300 watt aangeraden. Nu is een OEM voeding al niet geweldig betrouwbaar. Maar een voeding verliest ook zijn vermogen naarmate ie veroudert. En we hebben het over een pc van 7 jaar.

Kortom: Spaar door en stel iets leuks samen;). Daar heb je veel meer aan dan met deze pc door te blijven zeulen;).

Even een vraagje aan jou, waarom denk je dat je het moederbord niet kunt vervangen? En zoiezo, als het niet zou passen, kun je een kast voor 40 euro kopen en alles overzetten met een een nieuw moederbord en processor.

Een Dell moederbord is specifiek gemaakt voor één kast, en vice versa. Het is dus niet mogelijk een ander moederbord in de kast te zetten (tenzij er een moederbord is dat er specifiek voor gemaakt is), maar het is ook niet mogelijk het moederbord in een andere kast te zetten.

Als je het hebt over "alles overzetten met een nieuw moederbord en processor" heb je het in feite over niks overzetten (hooguit de CD/DVD drive). Alles in deze PC is verouderd en de harde schijf is te klein, dus dan heeft het ook niet veel zin om die dingen over te zetten.

Ik heb het hier trouwens over technisch passen, dus dat het moederbord het aan kan, niet over fysiek passen, dat het eventueel niet in de kast kan (daar ben ik niet echt bang voor), mocht hier eventueel verwarring over ontstaan.

Ik raad je aan voor een nieuwe pc te gaan. De CPU is al erg verouderd en eigenlijk alleen nog aan te raden voor de huis-tuin-en-keuken zaken. Ook het feit dat het moederbord maar PCIe x16 versie 1 is betekent al dat je nooit alles uit die videokaart zal kunnen halen.

Maar waar ik nog het meeste aan twijfel is die voeding. Op de productpagina (klik hier) wordt minstens 300 watt aangeraden. Nu is een OEM voeding al niet geweldig betrouwbaar. Maar een voeding verliest ook zijn vermogen naarmate ie veroudert. En we hebben het over een pc van 7 jaar.

Kortom: Spaar door en stel iets leuks samen;). Daar heb je veel meer aan dan met deze pc door te blijven zeulen;).

Zou het niet een optie zijn om deze videokaart nu te kopen, zolang in de oude Dell te gebruiken en dan uiteindelijk over te plaatsen naar een nieuwe pc? Of zijn de onboard graphics van een Intel i5 (of vergelijkbare processor) al beter dan dit? En is het mogelijk een Asus videokaart op een Dell moederbord te zetten?
Ik heb overigens gelezen (hier) dat het wel mogelijk is om de voeding in deze pc's te veranderen, dus de voeding is toch niet het grootste probleem.

Is er trouwens nog een verschil tussen de door Asus geleverde kaart en de door nVidia geleverde kaart? Als ik de specificaties namelijk naast elkaar houd, lijkt de Asus nog het meest op de kaart uit de middelste kolom, behalve qua geheugen. De nVidia uit de middelste kolom heeft namelijk GDDR5 en de Asus DDR3. Hoe komt dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan