Nieuwe videokaart kiezen

• Onderwerp starter Onderwerp starter SJGW
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SJGW

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2014
Hoi allen,

Ik wil mijn pc een beetje upgraden met meer RAM en een nieuwe videokaart.
De RAM heb ik al gevonden, maar de videokaart vind ik lastiger.
Ik loop namelijk tegen een aantal vragen aan.

Ten eerste vind ik het lastig te bepalen welk moederbord ik heb.
Ik heb speccy gebruikt en die zegt dat het een NVIDIA 720a is.
Maar op de site van NVIDIA staat een plaatje en specs die heel anders zijn als mijn moederbord (ik heb de pc opengemaakt).
Mijn moederbord heeft bijv. maar één PCIE x16 slot en één PCIE x1 slot ipv de vijf maal PCIE x16 zoals op de site staat vermeld.
Ik weet dus niet welke kaarten compatibel zijn met mijn systeem.

Ook vroeg ik me af of DDR5 kaarten compatibel zijn met mijn systeem.
Op de kast staat namelijk dat het gebruik maakt van DDR3 geheugen (is dit alleen RAM?)

Hebben jullie misschien tips voor videokaarten?
Welke specs zijn geschikt voor mij?

De bedoeling is dat ik met de kaart de wat zwaardere games kan spelen.
Op dit moment kan ik dat ook wel, maar dan heb ik vaak bijna alles op low of medium. (bijvoorbeeld battlefield 4, alleen textures high, voor de rest alles low, geen anti aliasing en dan heb ik ongev. 40 fps)

Met het oog op de toekomst zou ik mijn pc dus graag wat willen upgraden.
(naar mijn inzicht is de processor die erin zit krachtig genoeg, maar zeg het me als ik me vergis ;) )

De kaart die er nu inzit is een HD5570.
De pc is een Acer Aspire x5400.
Er zit een Phenom II X6 1035T processor in.
(ter verduidelijking; het is geen traditionele desktop, maar zo'n kleine toren)

Alvast bedankt voor de antwoorden!

PS: ik weet niet of ik deze vraag misschien op een ander topic moet plaatsen, maar SSD's schijnen ook goed te zijn voor zware games? dit in verband met het laden? want dan wil ik die misschien ook een gaan gebruiken ;)

Je zult ook moeten kijken naar je voeding. Acer staat er niet echt om bekend om hun voedingen breed te bemeten. Als de hoogte en breedte van de kaart geen belemmering vormt en je voeding de kaart ook kan voeden kun je in principe elke moderne kaart in je kast stoppen.

Bedankt voor uw reactie!

Nou ben ik deze kaart tegen gekomen:

http://tweakers.net/pricewatch/398328/zotac-geforce-gt-730-2gb-gddr5-lp/specificaties/

Ik vond dit een kaart met goede specificaties! Wat vinden jullie ervan?

Op deze site staat dat hij 300 watt vraagt (stond niet op tweakers erbij). Klopt dit?
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814500344

Mijn huidige kaart vraagt 400 watt volgens deze site:
http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?pid=317#

Zou ik deze nieuwe kaart dus kunnen gebruiken?
Hoe zit dat met het verschil in wattage?
En maakt het niks uit dat deze kaart GDDR5 gebruikt? (volgens mij niet omdat de kaart het eigen geheugen gebruikt?)

Alvast bedankt!

Ik wil maximaal tussen de tachtig en honderd euro uitgeven aan een kaart.
Het hoeft ook helemaal geen high-end te zijn; maar gewoon een goede kaart waar de komende jaren goed mee kan gamen.
Ik wil dus graag een goede hebben en daar ben ik bereid toe om extra geld aan uit te geven, maar de prijs-kwaliteit verhouding (vooral wat ik er mee kan) is voor mij ook belangrijk.

Maar is die kaart die ik gespot had ook iets?
En is die kaart compatibel? (zie mijn vragen in mijn eerste post)
Want volgens mij zijn de specs goed (vergeleken met andere kaarten en vooral met mijn huidige ;) ).

Heb net uitgevonden dat mijn voeding 220 watt bedraagt.
Niet genoeg dus voor die kaart ;(

Ik snap t niet meer...
Als ik mijn huidige videokaart opzoek, dan geeft de site van sapphire aan: 400w required
Terwijl mijn voeding maximum van 220w output heeft?!
Hoe kan dit?
Maak ik een fout/zie ik iets over het hoofd?

Vandaag weer op onderzoek uit...

In speccy staat dat de maximale 'power draw' van mijn huidige videokaart maar 42 watt is.
Waarom moet er dan toch volgens de site van sapphire een power supply van 400 watt op?
Terwijl de voeding die ik nu heb, er een van 220 watt is...

ik denk toch dat het verstandiger is om een nieuwe voeding te nemen en dan deze twee ---> link
wat je ook kan doen maar ik wel over twijfel is een gtx 750 ti nemen die kaart verbruikt heel weinig z'on 7 watt bij normaal gebruik en bij gamen ongeveer 60 watt de kaart is ongeveer 130,- ---> link

Bedankt voor de reactie!

Er komen nog wel wat vragen bij me op:

Die corsair voeding is een ATX, past die in mijn pc? De voeding die er nu inzit is volgens mijn namelijk een zogenaamd flexATX.

De MSI R7 videokaart die je noemt heeft een pcie 3.0 aansluiting, volgens mij past dat niet op mijn moederbord? (heb pcie 2.0)

Alvast bedankt!

pci-e 3.0 past ook op pci-e 2.0

ik wist niet dat er flex atx in zat ik heb na even zoeken een flex atx voeding gevonden van 350 watt ---> link

Bedankt voor de info!

Had zelf die voeding nog niet gevonden.
Weet nog niet of deze wel ideaal is.
Kon niet veel vonden over LC Power behalve de eigen site; die was overigens in het duits.
Ik weet niet of dit een gerenommeerd merk is...
Daarbij levert ie helaas maar 350 watt.

Ik ben verder gaan denken aan wat allemaal mogelijk is en dacht eraan om de pc in een andere (grotere) case te bouwen.
Op deze manier kan ik een standaard ATX voeding gebruiken (waar veel meer aanbod in is).
Daarbij heb ik ook betere koeling voor mijn systeem (dat soms nogal stevig staat te blazen als ik aan het gamen ben).
En zijn eventuele toekomstige uitbreidingen/upgrades makkelijker.

Ik hierover vandaag nog een tweede topicje aangemaakt:
http://www.helpmij.nl/forum/forumdisplay.php/55-Casemodden

In ieder geval onwijs bedankt voor de info en het meedenken!

Ik houd beide opties natuurlijk nog open!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan