nieuwe videokaart kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

brayanhoi

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2013
dag allemaal,

ik ben van plan een videokaart te kopen maar hoorde van vrienden dat ik niet zomaar een videokaart erin kan stoppen omdat er dan iets met mijn processor zou zijn.(ben in dit opzicht een noobie:o )
ik zat te denken aan de MSI GEFORCE GTX 750TI, zal deze in mijn pc kunnen?

dit is mijn pc:

Besturingssysteem
Windows 10 Home 64-bit

Processor
AMD A4-5300 3.40 GHz (2x)

RAM
8,00GB Single-Kanaal DDR3 @ 798MHz (11-11-12-28)

Moederbord
Gigabyte Technology Co., Ltd. F2A88XM-HD3 (P0)

Grafisch
T24D590 (1920x1080@60Hz)
HP w1907 (1440x900@60Hz)
768MBATI AMD Radeon HD 7480D (ATI)

Optische schijven
ATAPI iHAS124 E SATA CdRom Device

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :D

Er is niets met de processor aan de hand. Wel waarschuwt Gigabyte dat WANNEER je de onboard video wil gebruiken (en die gebruik je nu) er een processor van AMD geplaatst dient te worden die die mogelijkheid ondersteunt. Tot zover alles oké dus. Als je dus een nieuwe processor zou willen plaatsen en die processor heeft geen onboard videomogelijkheden, dán werkt je onboard video dus niet. Dat probleem is voor jou niet aan de orde, want jij gaat juist een nieuwe losse videokaart plaatsen.

Jij kunt in principe alle PCI-E videokaarten plaatsen die je leuk vindt. De aandachtspunten (los van de door jou genoemde kaart) zijn echter de volgende :

- afhankelijk van het type moederbord kan het zo zijn dat de videokaart te dik (breed) of te lang is, zodat bepaalde andere zaken op het moederbord in de verdrukking komen (is mij overkomen met een Nvidia kaart die 3 mm over mijn SATA aansluitingen voor hdd's hing, zodat ik een aantal Sata aansluitingen niet meer kon gebruiken). Da's dus een kwestie van kijken of er kritische onderdelen in de buurt van het 16x slot zitten. (zeldzaam, maar het zou kunnen, dus vooraf even vragen of de kaart retour kan als 'ie niet past)
- voeding : welk merk voeding en hoeveel Watt levert de huidige in de machine zittende voeding. Da's belangrijk voor een nieuw aan te schaffen videokaart. Daarnaast : heeft de huidige voeding nog wel een connector beschikbaar voor een videokaart die 'gevoed' moet worden?
- afhankelijk van de ouderdom van de machine (ic. ook de snelheid van de processor) kun je je afvragen of een allernieuwste videokaart thuishoort in het systeem of dat je een stuk of 4 tot 6 'trapjes' lager in de hiërarchie van nieuwe videokaarten moet gaan kijken.

Ik lees hier trouwens wat gebruikerservaringen die niet allemaal even positief zijn.

Deze kaart heeft geen eigen voeding van de PSU nodig, dus dat aandachtspunt vervalt.

Laatst bewerkt:
Welk merk voeding weet ik niet zo uit me hoofd wel weet ik dat het een 500 watt is.

Maar ik kan dus gewoon die MSI GEFORCE GTX 750TI halen(als die past) en dat kan mijn processor aan?(ben ook niet zo'n conputer expert kwa benamingen )

Je hebt mijn berichtje niet helemaal begrepen. De processor speelt geen rol. Het antwoord luidt dus : "Ja".
Na plaatsing zal je ook even in het bios de onboardkaart uit moeten schakelen (als dat al niet vanzelf gebeurt).

Laatst bewerkt:
Het moederbord ondersteunt overigens dual channel geheugen! (zie jouw 1e bericht v.w.b. geheugen)

Dat zou ik kunnen gaan typen (kost veel tijd), dus mijn voorstel is : type in Google bijv. eens in:

dual channel

en lees er het e.e.a. over.

Dual-channel verdubbelt je de bandbreedte van het geheugen en je hebt een ietsje snelheidswinst waar je niets van merkt, bij de eerste ook niet als je niet met renderen bezig bent.
En met 1 reepje geheugen zal het single-channel blijven.

http://www.gigabyte.co.nl/products/product-page.aspx?pid=5354#manual

Weet niet wat al die reply's voor zijn, die kaart past gewoon maar het is wel een low-end gaming kaart.

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-750-ti

Met die voeding kan er ook een zwaardere kaart in afhankelijk van het budget.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan