Nieuwe Videokaart.. maar welke ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mr Skyline

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2007
Aankoop advies gevraagd!

Hee allemaal,

Ik ben er in middels achter dat mijn moederbord bepaalde PCI-e kaarten gewoon aankan. Nu heb ik dus een lijst van iemand gekregen waar alle compatibele kaarten op staan.

Alleen ik heb er niet echt heel veel verstand van , dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Wat ik wil is :
Minimaal 512 MB geheugen
een ATI HD ..... kaart
Gamers videokaart ( budget )

Wat ik er mee wil kunnen is : GTA IV spelen , andere nieuwere spellen spelen op een fatsoenlijke resolutie met mooi duidelijk beeld.

Mijn budget +- 100 euro.

De lijst : http://www.asrock.com/mb/vga.asp?Model=4CoreDual-SATA2&s=775&c=VGA

Dit is trouwens mijn systeem :

Proc. Intel E2180 2 ghz
Videokaart nu . ATI Radeon X1650PRO
Geheugen : 2 GB ddr667
Moederbord : ASrock 4CoreDual-SATA2
Voeding ; ik denk 450 watt of 550 watt.

Persoonlijk zat ik al te denken aan de HD4830 of de HD4650 maar die 2e staat niet in die lijst.

Laatst bewerkt:
Dan is dit wat voor jou :
http://www.azerty.nl/8-970-114883/sapphire-radeon-hd-4670-graf.html

Ram = 1 gb
Ati radeon HD 4670
Videogeheugen : 1 GB - GDDR3 SDRAM
Prijs : € 80,75

Descriptie :

Loaded with the latest features, the ATI Radeon HD 4600 series graphics cards deliver a level of gaming performance previously only found in high-end graphics cards. Redefine the way you play HD games and enjoy unprecedented levels of graphics realism powered by 320 stream proces

Die staat niet in de lijst van ASrock. Zou het wel gaan werken denk je?

Kan ik niet beter 9 euro meer betalen en dan de HD 4830 kopen? Die heeft wel 512 MB geheugen en deze 1 GB

Laatst bewerkt door een moderator:
Jah miss is dat wel een beter idee
Maar je gaat wel merken dat je met 512 mb draait !

Mgv Sinic907

Wat merk ik dan ?

Je kan hebben dat gta 4 sloomer gaat (happert), en echt op hoge graps kun je ook niet spelen ben ik bang, je kan gta net op hoog spelen.
Maar crysis of zo dat ben ik bang dat het niet zal lukken.
Bij foto berwerking merk je het meest, want meestal zijn fotos op Hoge resolutie
Dan laad de foto slomer dan bij een 1 gb kaart
Video geheugen is eigenlijks hoeveel gb hij opslaat.
bij 12 mb moet de pc telkens een singaal sturen naar gpu en gpu send het terug, hoe minder gb/mb hoevaker de pc dat zal moeten doen, hoe sloomer je pc word ..
Bij een bijv 2 gb slaat de gpu dat op, dus de pc hoeft niet altijd een singnaal te geven

Het verschil zul hast niet merken verschil tussen de HD 4670 en HD 4830 is niet zo super groot

Laatst bewerkt:
Nou ik bedenk me net , ik wil de videokaart voor GTA IV gebruiken , Crysis speel ik toch niet trouwens. Maar ik wil hem ook voor video bewerken gebruiken. En dat een beetje vlot gaan . Welke raad je dan aan?

Met de HD4830 zul het ook wel lukken, je zou eventueel ook wel op high kunnen spelen, maar dat bijlft toch altijd een gok.
De spec voor gta 4 zijn minimaal 512 mb video kaart, recommaned is 865 mb

Met de HD4670 weet je zeker dat je op hoog kunt spelen, dit kun
ook goed gebruiken voor nieuwere games (left4dead, crysis, fallout3)
Dat zou je sowieso kunnen draaien, en ik denk dat je dan makkelijk op hoog kan bij gta 4.
Maar het is ook maar 9 euro.

Maar jij hebt de touwtjes in handen
Ik zou zelf voor de HD4670 kiezen.

Dus je kunt kiezen uit
Een videokaart die gta 4 wel kan draaien, maar niet zeker.
of
een video kaart die het sowieso kan draaien, en ook voor andere games (nieuwe) kan gebruikt kan worden.

Ik dacht eigenlijk dat de HD4830 beter was dan de HD470

Dat is dus niet het geval?

@Mr Skyline,

Graag de knop "Reageer op bericht" gebruiken ipv de "Quote" knop als je direct reageert. Altans niet steeds het hele bericht citeren, dit is nergens voor nodig en daarvoor is die knop ook niet bedoelt. Zeker met lange berichten worden de topic 2x zolang, als je alles citeert.

En even voor alleduidelijkheid:

Met een pc met als processor de E2180 en een videokaart binnen jouw budget ga je GTA IV NOOIT goed kunnen spelen!!!!!

@Mrmusic: heb ik verder niet eens naar gekeken.
Mij ging het even over de kaart.

Nu heb ik ook gezien dat zijn slot een Pci_e x4 mode is.
Nu wordt de kaart dus ook nog "geknepen"

Laatst bewerkt:
@Mrmusic: heb ik verder niet eens naar gekeken.
Mij ging het even over de kaart.

Nu heb ik ook gezien dat zijn slot een Pci_e x4 mode is.
Nu wordt de kaart dus ook nog "geknepen"(?)

Inderdaad, dus zinloos om hierop een upgrade uit te voeren.
Lekker die X1650 blijven gebruiken en anders upgraden met nieuw moederbord en processor en videokaart, tenminste, als het gaat om het goed kunnen spelen van GTA IV

Beste allemaal,

Zoals al aangegeven is de processor niet in staat om GTA goed weer te geven. Zijn Radeon ook echt niet. Beste keuze, in mijn inziens, is de aanschaf van een nieuwe PC. maar aangezien de OP ook aangaf dat hij budget-gelimiteerd is kan je ook onderdelen vervangen en zo de PC een geheel nieuwe boost geven. De belangrijkste onderdelen worden hiermee vervangen en blijft alleen nog de voeding, kast en rand-apparatuur over om te vervangen.

Ik gebruikt Alternate.nl als voorbeeld, als totaal prijs kom je hier ongeveer op 250 euro uit. Dat is meer dan dat je aangeeft, maar dan heb je wel 'n flinke systeemboost gekregen zodat je er weer even tegenaan kan met iets modernere games, en dus ook GTA IV.

Als je erg gehecht bent aan ASRock, zou het revisiemodel R2.0 van je huidige moederbord wel kunnen helpen: http://www.alternate.nl/html/product/Moederborden_Socket_775/ASRock/4CoreDual-SATA2_R2.0/-1069709/?

Deze heeft wel een 16x PCI-E poort en kan dus ten volle genieten van een videokaart. Let wel, FSB is gelimiteerd op 1066mhz. (Wel een verbetering met wat je nu hebt.)

Maar beter kan je kiezen voor bijvoorbeeld de Asus P5KPL:
http://www.alternate.nl/html/produc...1075671/?tn=HARDWARE&l1=Moederborden&l2=Intel

Deze kost minder én is wel van een beter merk. ASRock is wat kwaliteit betreft wel een van de mindere merken namelijk. Laatst genoemd moederbord is maar een voorbeeld natuurlijk maar ik vind het persoonlijk voor een prijsbewust moederbord best een goede. Wel een klein moederbord (µATX) maar dat maakt verder niets uit: µATX-moederborden passen in iederen kast en geven alleen problemen als je er een oversized processorkoeler op wil zetten ofzo. FSB (doorvoersnelheid moederbord) loopt op 1333mhz en dat sluit mooi aan bij modernere processoren. Met de laatste biosupdate worden nagenoeg alle processoren ondersteund.

Om de kosten laag te houden maar wel GTA IV en soortgelijke te kunnen spelen adviseer ik: de E5200 (Core 2 duo @ 2,5Ghz). Dit is genoeg voor GTA IV, CoD4+5, Godfather II etc. Mits in combinatie met een videokaart natuurlijk. De ingebouwde G3100 grafische chip is leuk voor DVD kijken en HD-foto's weergeven maar meer niet.

http://www.alternate.nl/html/produc...DWARE&l1=Processoren&l2=Desktop&l3=Socket+775

Videokaart:
Aanbevolen voor GTA is een GeForce 8600 maar dat is niet genoeg. Voor ongeveer 100 euro heb je een 9800GT. Deze kaart in combinatie met de E5200 kan je GTA prima spelen.
http://www.alternate.nl/html/produc...RDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=PCIe&l3=NVIDIA

Een eventuele 9600GT wil het werk ook nog doen, die is ongeveer 80 euro. De 9800GT Heeft wat hogere clocks en een enigzins aangepaste Print Card Board maar verder geen schokkende wijzigingen.

Let ook op je RAM geheugen: 2 GB 667mhz is ook een bottleneck. 4 GB RAM-geheugen wat loopt op 800mhz kost tegenwoordig geen drol meer:
http://www.alternate.nl/html/produc.../?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR2&l3=DDR2-800

Heeft iemand een betere suggestie? Post het even, wil ik ook graag weten :)

Hoop dat je er iets mee kan! Vriendelijke groet,

Danacy

Danacy , heel erg bedankt alvast voor al je zoek werk enz.

Ik begrijp nu ook dat het een zinloze upgrade word , als ik mijn ideeën zou gebruiken :P
Nu even over je reactie. Ik ben niet gehecht aan ASrock , ik heb hem gekocht vanwege het feit dat ik mijn AGP kaart erin kon doen , terwijl ik dus een nieuwe processor kon gebruiken.
Ik wil eigenlijk best lang met mijn PC kunnen doen. Ik heb bv. de E2180 en de ASrock nu ook pas een jaartje. Gelukkig voor mij was het praktisch gratis , de vorige upgrade.

Over de processor :
Ik dacht zelf aan de een stuk duurdere E8400 , maar die heb ik niet nodig of wat?
De E5200 is inderdaad een stuk goedkoper , kan ik daar ook lang mee doen?

Over het moederbord :
Kan ik wel redelijk lang doen met die ASUS ? Hij is erg goedkoop vind ik , maar hoe vaak zou ik hem kunnen upgraden zodat ik met de tijd mee ga?

Over de videokaart :
Volgens mij is ATI op dit moment beter qua prijs/kwaliteit ( ik weet niet of ik dat zo goed zeg )
Is het niet verstandiger om een ATI te kopen die soortgelijk is aan de nVidia ? Wat zijn jullie ervaringen met ATI & nVidia en wat raden jullie aan?

Over het RAM geheugen :
Ik draai XP en dat wil ik voorlopig ook nog wel blijven doen. Heeft het zin om nu 4 GB te kopen terwijl XP maar 3 GB herkent ? Ik ga ook niet direct overstappen naar Windows 7 denk ik. En nog even 'n vraagje ; Wat is bottleneck :P

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden. Heel erg bedankt! Als ik via Alternate bestel dan kan ik toch ook Helpmij helpen geloof ik ? Heb ik gister ergens gezien.

Laatst bewerkt:
Als we GTA IV even buiten beschouwing laten:

Met een HD4830 kan je de meeste spellen heus wel spelen.
De processor is de snelste niet. Maar de meeste spellen hebben niet zo ontzettend veel aan een snelle processor. De videokaart is niet belangrijk.
Ik had al uitgezocht dat x4 wel wat zal schelen, maar aangezien asrock de kaart gewoon ondersteunt, zal dat geen groot probleem mogen zijn.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=3101635

Ook andere forumposts zeggen dat het niet veel uit maakt.
Wel wat betreft de highend kaarten hoor!
Dit moet wel kunnen denk ik.

Ik raad alles af wat je is aangeraden en raad je een Radeon 4770 aan, heb ik ook net besteld ^^

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan