Nieuwe videokaart plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

maurice1982

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 aug 2009
Hallo Allemaal.

Ik ben nieuw op het forum en ik hoop dat ik deze post in de goede sectie maak.
Ik zou graag mijn videokaart willen vervangen, omdat ik vermoed dat deze "niet goed draait" in combinatie met mijn moederbord.
Mijn pc is een AMD Athlon 6000+ met een moederbord M2N68 2048 ram.
De huidige Videokaart is een ATI 3870HD. Ik heb alle drivers geupdate maar de kaart/pc blijft crashen. ik speel vrij zware spellen denk hierbij aan ARMA II en call of duty 5 waw.
Ik wil ook call of duty 6 kunnen spelen. Ik heb een beetje rondgekeken op internet/ ebay wat een Nvidia GTX 260 kost en deze zou ik graag in mijn pc willen. Maar er zijn zoveel verschillende versies. Kan iemand het verschil uitleggen tuseen :

-Zotac NVIDIA GeForce GTX 260 896MB Graphics Card gtx260
-ASUS Grafikadapter - GF GTX 260 - PCI Express 2.0 x16 -
-ZOTAC GeForce GTX 260² - 896 Mo DDR3 - PCI-Express 2.0
-MSI NVIDIA GEFORCE GTX260 GTX 260 OC 216 GT200b 55Nm !!
-Gainward GeForce GTX 260 - Golden Sample | 896 MB DDR3

En waar zit het prijsverschil in want deze lopen uiteen van 150 tot 230 euro.
En welke kaart zou ik het beste kunnen aanschaffen om deze spellen te kunnen spelen.
En gaat dit in combinatie met mijn moederbord.

met vriendelijke groet
Maurice

Laatst bewerkt:
Drivers

Hallo Allemaal.

Ik ben nieuw op het forum en ik hoop dat ik deze post in de goede sectie maak.
Ik zou graag mijn videokaart willen vervangen, omdat ik vermoed dat deze "niet goed draait" in combinatie met mijn moederbord.
Mijn pc is een AMD Athlon 6000+ met een moederbord M2N68 2048 ram.
De huidige Videokaart is een ATI 3870HD. Ik heb alle drivers geupdate maar de kaart/pc blijft crashen. ik speel vrij zware spellen denk hierbij aan ARMA II en call of duty 5 waw.
Ik wil ook call of duty 6 kunnen spelen. Ik heb een beetje rondgekeken op internet/ ebay wat een Nvidia GTX 260 kost en deze zou ik graag in mijn pc willen. Maar er zijn zoveel verschillende versies. Kan iemand het verschil uitleggen tuseen :

-Zotac NVIDIA GeForce GTX 260 896MB Graphics Card gtx260
-ASUS Grafikadapter - GF GTX 260 - PCI Express 2.0 x16 -
-ZOTAC GeForce GTX 260² - 896 Mo DDR3 - PCI-Express 2.0
-MSI NVIDIA GEFORCE GTX260 GTX 260 OC 216 GT200b 55Nm !!
-Gainward GeForce GTX 260 - Golden Sample | 896 MB DDR3

En waar zit het prijsverschil in want deze lopen uiteen van 150 tot 230 euro.
En welke kaart zou ik het beste kunnen aanschaffen om deze spellen te kunnen spelen.
En gaat dit in combinatie met mijn moederbord.

met vriendelijke groet
Maurice

Het verschil uitleggen, mag je zelf googlen.
Wat betreft je huidige videokaart, die het voorheen wel goed deed waarvoor je een nieuwe driver hebt binnengehaald het volgende.
Je moet eerst de oude driver compleet verwijderen, ik bedoel compleet verwijderen. Ook de verwijzingen in je register moeten weg zijn. Zowel ATI als nVIDIA hebben daarvoor een handig deinstalleer progamma, op hun site te vinden of het progamma gebruiken wat meegeleverd is met je videokaart. (anders even googlen)
Als je dit gedaan hebt, opnieuw opstarten, en de nieuwste driver installeren, en je zult (hopelijk) zien dat je problemen over zijn
Suc6;)

Videokaart

Even ter aanvulling, als je ook een onboard videokaart hebt, uitschakelen. Dit geeft vaak problemen.

Maar die heeft ie niet lijkt me. Ooit van een onboard 3870 gehoord?

Maar die heeft ie niet lijkt me. Ooit van een onboard 3870 gehoord?

Nee, maar jij bent toch niet in de veronderstelling dat ik alle details van zijn moederbord uit ga vogelen. Je zult er nog versteld van staan, hoeveel mensen niet weten dat ze twee videokaarten in hun systeem hebben zitten. Dus deze reactie verwacht ik niet en is niet geheel in de stijl van "helpmij":evil:

Nee, maar jij bent toch niet in de veronderstelling dat ik alle details van zijn moederbord uit ga vogelen. Je zult er nog versteld van staan, hoeveel mensen niet weten dat ze twee videokaarten in hun systeem hebben zitten. Dus deze reactie verwacht ik niet en is niet geheel in de stijl van "helpmij":evil:

Nee je begrijpt het verkeerd. Jouw opmerking (over onboard videokaart uitzetten) was nogal overbodig. Je had namelijk moeten weten dat HD3870 nooit onboard is maar altijd een losse module (X200 = onboard, daar boven los. Dus 3200 is onboard, 3450 is los). De nieuwe gpu is ook los dus dat zou geen problemen moeten opleveren. Daarnaast had je eigenlijk op aanpassen moeten drukken ipv een nieuwe post dus vandaar mijn opmerking.

Nee je begrijpt het verkeerd. Jouw opmerking (over onboard videokaart uitzetten) was nogal overbodig. Je had namelijk moeten weten dat HD3870 nooit onboard is maar altijd een losse module (X200 = onboard, daar boven los. Dus 3200 is onboard, 3450 is los). De nieuwe gpu is ook los dus dat zou geen problemen moeten opleveren. Daarnaast had je eigenlijk op aanpassen moeten drukken ipv een nieuwe post dus vandaar mijn opmerking.

Dit is offtopic, het heeft eigenlijk niets te maken met hetgeen TS vraagt.

Even gezocht naar het moederbord:
:shocked:Video graphics • Integrated graphics using nVidia GeForce
• Up to 256MB (with 512MB or more system memory)
• Also supports PCI Express x16 graphics cards*

NOTE: *Either integrated graphics or the PCI Express x16 slot are usable at one time; they are not usable concurrently.

Motherboard manufacturer's name: Asus M2N68-LA

Resumerend, onboard video uitschakelen.
In je bios kun je waarschijnlijk ook voorang geven aan je PCI-e kaart.

Ja maar dat is toch helemaal niet nodig als hij nu al een losse videokaart heeft!

Ja maar dat is toch helemaal niet nodig als hij nu al een losse videokaart heeft!

Ja natuurlijk wel, als je 2 actieve videokaarten hebt krijg je ongetwijfeld conflicten.
Ik spreek uit ervaring daar ik tig systemen heb gebouwd en gerepareerd.
Daarmee zeg ik niet de wijsheid in pacht te hebben, maar jouw opmerking schoot me toch even in het verkeerde keelgat.
Dat TS (wederom) te weinig info geeft is wellicht hier ook de oorzaak van.
En nee, ik hoef echt niet het laatste woord te hebben.:confused:

het grote prijsverschil tussen de kaarten kunnen zijn
1. gpu snelheden.
2. memory snelheden.
3. stream processors.

Dit zijnn een paar punten voor prijsverschillen want als je gpu snelheid van de ene 600 is en de ander 650 dat kan zo 20 euro of 30 euro extra kosten:)

als je je budget even vertelt wat je ervoor over hebt en de prijzen van de kaarten die je op het oog hebt met de bijbehorende specificaties dan kan je een conclusie tekken:thumb:

Ja natuurlijk wel, als je 2 actieve videokaarten hebt krijg je ongetwijfeld conflicten.
Ik spreek uit ervaring daar ik tig systemen heb gebouwd en gerepareerd.
Daarmee zeg ik niet de wijsheid in pacht te hebben, maar jouw opmerking schoot me toch even in het verkeerde keelgat.
Dat TS (wederom) te weinig info geeft is wellicht hier ook de oorzaak van.
En nee, ik hoef echt niet het laatste woord te hebben.:confused:

Ok even de situatie schetsen hoe hij nu is. Misschien begrijp je dan dat ik er niet naast zit.

- IGP uit
- losse videokaart aan

Hoe het wordt

- IGP uit
- andere losse videokaart aan

Dus wat is het probleem? Daarnaast heb je blijkbaar niet genoeg systemen gebouwd om door te hebben dat het geen probleem hoeft te zijn. Hybrid CFX/SLI zegt je misschien iets.

SLI is absoluut geen probleem, ik wil je toch graag even verwijzen naar:http://en.wikipedia.org/wiki/Interior_gateway_protocol
Ook http://www.file-extensions.org/cfx-file-extension is wellicht interessant voor je.
Maar ik ben bang dat we teveel offtopic gaan, m.a.w. de TS schiet hier eigenlijk weinig mee op.

Ok aangezien jij de afkortingen niet begrijpt zal ik ze even verklaren
IGP = integraded grapiphics processor
SLI = Scalable Link Interface (2, 3, 4 nvidia (of matrox geloof ik) gpu's combineren)
Hybrid SLI = IGP + GPU combineren (dus onboard en losse videokaart combineren)(nvidia only!)
Hybrid CFX (Hybrid CrossfireX) = onboard IGP + GPU combineren (dus onboard en losse videokaart combineren) (ATI only!)
CFX = CrossfireX = meerdere (2,3,4) ATI gpu's hebben. Dus je hebt bijvoorbeeld 2 losse HD4870.
Crossfire = oude vorm van crossfireX. Wordt niet meer gebruikt. Hierbij had je een master card en een slave card en zo kon je dan 2 videokaarten hebben. Hierbij had je ook zo'n dubbel DVI kabel

Dus tot zover de afkortingen en offtopic. Nu weer ontopic.

De beste videokaart die je kunt nemen is waarschijnlijk de goedkoopste met 216 stream processors. Ik kan het zo aan de naam niet zien maar aangezien de oude versie met (196 dacht ik) niet meer gemaakt wordt loop je niet al te veel risico. Op het internet vond ik deze. Die is nog goedkoper en heeft 216 stream processors. De OC versie is eigenlijk alleen interessant als je ook ver gaat overklokken. Anders niet. (klik hier voor de beste GTX 260 voor jouw)

Waar heb je het in godsnaam over Coenraad? Swallav weet wat ie zegt zo te zien en jij roept echt maar wat in het rond

Bedankt voor je nadere toelichting, (qua afk.etc) zeer leerzaam.
De bovenstaande opmerking heb ik gisteren wellicht wat verkeerd begrepen. Sorry:rolleyes:

Ook ik probeer e.e.a. op te lossen niets meer en niets minder.

btw TS reageert niet erg.

PS. Zoals je ziet heb ik betreffend post verwijderd.

ik weet niet wat het budget van de TS is, maar als ik hem was zou ik fijn voor de HD 4890 gaan, in de meeste applicaties sneller dan de gtx260, en niet veel duurder.
de goedkoopste 4890 is tegenwoordig nog maar 170 euro. http://tweakers.net/pricewatch/243627/club3d-hd4890.html#tab:prices

en hier even een paar benches van de 4890 tegen de gtx 260
http://www.tomshardware.co.uk/chart...arts-2009-high-quality/compare,1340.html?prod[2570]=on&prod[2555]=on

en mischien handig als TS ons even verteld wat voor voeding hij heft

maar het beste wat je kan doen is denk ik dorsparen. je CPU is namelijk ook niet meer 1 van de snelste. dus imo kan je het best doorsparen voor een videokaart,mobo,en cpu in 1 keer

Laatst bewerkt:
achja ....
Ik wil niet heel lastig zijn ik stel alleen maar een vraag.

ik weet niet wat het budget van de TS is, maar als ik hem was zou ik fijn voor de HD 4890 gaan, in de meeste applicaties sneller dan de gtx260, en niet veel duurder.
de goedkoopste 4890 is tegenwoordig nog maar 170 euro. http://tweakers.net/pricewatch/24362...tml#tab:prices

en hier even een paar benches van de 4890 tegen de gtx 260
http://www.tomshardware.co.uk/charts...1340.html?prod[2570]=on&prod[2555]=on

en mischien handig als TS ons even verteld wat voor voeding hij heft

maar het beste wat je kan doen is denk ik dorsparen. je CPU is namelijk ook niet meer 1 van de snelste. dus imo kan je het best doorsparen voor een videokaart,mobo,en cpu in 1 keer

Hmmzzzzz CPU is processor neem ik aan een amd athlon 6000+ (het is een AMD Athlon 6000+ 64 X2 om precies te zijn). Niet snel genoeg?
De pc trekt het spel ARMA II GOED .... op het punt na dat me videokaart zegt TIS GEDAAN. Wat mijn probleem is en ik me gruwelijk aan erger is dat mijn videokaart crasht. Gewoon zwart scherm en verder niks meer. dan komt er ergens een schermpje met dat de grafishe versneller is uitgeschakeld. Rapport verzenden...... Meerdere malen gedaan. Ook gegoogeld over wat ik doen kan. Topic gevonden ergens een vinkje zetten en dat zou het probleem moeten oplossen. DIT HELPT DUS NIET daardoor kreeg ik een blauw scherm. Voordat ik met me ogen knipperde was mijn pc al aan het rebooten. Wat ik gelezen heb was iets van ATI2ev. Nadat ik dit probleem gemeld had tijdens de garantie periode hebben ze me pc aangenomen. Alles vervangen RAM geheugen eerst toen een nieuw moederbord toen een ander moederbord en toen een nieuwe videokaart. Toen was mijn probleem opgelost TOT nu dan omdat ik een HDD heb van 1TB (2 partities van 500 GB) en mijn C zat vol mijn D ook trouwens heb ik mijn C schijf geformatteerd. Windows opnieuw erop LAATSTE drivers gedownd en geinstalleerd(deze : http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp/radeonx-xp ). En nu kan ik dus geen games meer spelen en aangezien ik denk dat weer wat met de videokaart is koop ik direct een nieuw type :D zodat ik zometeen ook COD 6 kan spelen als ie UIT is ...

als ie zo goed is al jullie zeggen? En hij past en niet te veel problemen maakt vind ik 150 euro mee vallen.

Motherboard manufacturer's name: Asus M2N68-LA
Het is een M2N68.

Specs:
• Socket AM2+
• NVIDIA nForce 630a Chipset
• max 8GB DDR2-RAM
• PC8500/6400/5400/4200
• 1x PCI Express 16X
• 2x PCI Express 1X
• 4x PCI
• 1x IDE ATA133
• 4x S-ATA2 3Gb/s
• Raid 0,1,0+1,5,JBOD Ondersteuning
• 1x 1Gbps LAN
• 8 channel audio
• 1x S/PDIF coaxial
• 10x USB 2.0
• Handleiding
• CD-ROM, kabels
• TD opmerking: geen

greetzzzzzzz

Laatst bewerkt:
we moeten ook even wat info over je voeding hebben. als je de kast open maakt zie je die wel zitten. we moeten weten: het wattage, het merk, en de hoeveelheid ampere op de 12volt lijn. alleen dan kunnen we zien of de kaart in je systeem kan draaien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan