Nieuwe videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

DoRcO

Verenigingslid
Lid geworden
21 aug 2007
Beste allen,

Ik ben opzoek naar een nieuwe videokaart, heb nu een GTX 660 van EVGA, deze is defect verklaard en ik kan een nieuwe uitkiezen.
Prijs moet liggen tussen de 200 - 250 euro, en hij moet bij Alternate gekocht worden.

Ik ben niet bekend met de AMD reeks, dus hierbij dan ook de vraag, wat is de beste videokaart voor gamen (battlefield 3, en binnenkort dus battlefield 4)
zijn AMD kaarten betere videokaart of is Nvidia beter?

Dit moet niet uitdraaien op een eindeloze Nvidia/AMD-fan discussie, maar ik zou graag even wat persoonlijke bevindingen willen horen.

Iemand die mij kan helpen? :)

Alvast bedankt.

Als je van een kwalitatief goede kaart, en van stilte houdt, moet je de ASUS HD 7870 nemen: http://www.alternate.nl/html/product/ASUS/HD7870-DC2TG-2GD5-V2/1024690/?tk=7&lk=4031
Deze kaart is één van de beste HD 7870 en heeft zeer goede koeling, een goede kloksnelheid van de chip en een mooi uiterlijk.

Als je van de meeste prestaties voor het minste geld houdt moet je de HD 7870 XT versie nemen: http://www.alternate.nl/html/product/Club_3D/Radeon_HD_7870XT_jokerCard/1046614/?tk=7&lk=4031
Die kaart is gebaseerd op de chip van de HD 7950 maar is wel meer lawaaierig en heeft een lagere kloksnelheid (maar is desondanks beter qua prestaties dan de ASUS).

Als je 20 euro bij wil leggen neem je beter de HD 7950 zelf, de goedkoopste uitvoering (maar niet de minste!): http://www.alternate.nl/html/product/SAPPHIRE/HD_7950_3GB_with_Boost_(11196-19-20G)/1060525/

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

En deze kaarten zijn allen beter dan de GTX660? Geluid maakt mij niet zoveel uit.

En wat houd deze geheugenbus in? Is dit goed merkbaar wanneer deze hoger is?

Laatst bewerkt:
DoRcO, ik adviseer een XFX GeForce 8600 GT 512MB DDR2 Standard. Dat is de beste videokaart die ik ken, en het is niet al te duur. Die videokaart is snel genoeg om Spore Galactic Adventures op middelmatige kwaliteit af te spelen zonder akelige knipperbeelden te geven. Het draait gewoon vloeiend! Als Spore Galactic Adventures geen probleem is voor de XFX GeForce 8600 GT 512MB DDR2 Standard, dan moet Battefield 3 ook geen probleem zijn. Sterker nog, een XFX GeForce 8600 GT 512MB DDR2 Standard voldoet zelfs aan de minimale systeemeisen van Battlefield 3!

Kijk maar: http://bf3blog.com/battlefield-3-system-requirements/

Ik citeer: "Minimum requirements for Battlefield 3
- Processor: Core 2 Duo 2.4 GHz or Althon X2 2.7 GHz
- RAM: 2GB
- Graphic card: DirectX 10 or 11 compatible Nvidia or AMD ATI card, ATI Radeon 3870 or higher, Nvidia GeForce 8800 GT or higher.
- Graphics card memory: 512 MB
- Sound card: DirectX compatibl sound card
- Hard drive: 15 GB for disc version or 10 GB for digital version."

Battlefield 3 vereist minimaal een 512 miljoen bytes videokaart, en de XFX GeForce 8600 GT 512MB DDR2 Standard is een 512 miljoen bytes videokaart. Conclusie: deze videokaart is geschikt voor het spelen van Battlefield 3.

Hier heb je wat meer informatie over deze prachtige videokaart: http://tweakers.net/pricewatch/168828/xfx-geforce-8600-gt-512mb-ddr2-standard/specificaties/

"Prijs moet liggen tussen de 200 - 250 euro, en hij moet bij Alternate gekocht worden."

Waarom wil je minstens 200 euro besteden aan een nieuwe videokaart als er een veel goedkoper alternatief is dat ook aan jouw wensen voldoet?

@Sombrero: Hoe kan je nou deze kaart adviseren die je voor 20 euro koopt op de second hand market en die dus niet voldoet aan de minimale eisen van BF3.:confused:

Gezien ook al je andere postings in diverse topics en de reacties die je daarop krijgt van diverse members kunnen we maar 1 ding concluderen: Je loopt hopeloos achter in je kennis.
Je zou jezelf dus moeten afvragen of je dit soort topics niet beter aan je voorbij kan laten gaan. En wellicht dit hele forum.

Battlefield 3 vereist minimaal een 512 miljoen bytes videokaart
zoiets heet VRAM of video geheugen

als je de termen nog niet eens weet kun je ook geen advies geven
verder is GDDR5 de standaard vram voor nu en de 8600GT komt uit 2007 die kaart is dus hopeloos verouderd
en hij was nooit gemaakt voor het spelen van games!

verder moet jij je eigen minimum eisen eens lezen
- Graphic card: DirectX 10 or 11 compatible Nvidia or AMD ATI card, ATI Radeon 3870 or higher, Nvidia GeForce 8800 GT or higher.

verder wil je ruim boven de minimum eisen zitten anders zit je straks te gamen op een resolutie van 800x600 met alle details op low
daarom zijn het ook MINIMUM requierments

Laatst bewerkt:
Mensen, laten we maar geen tijd besteden aan de in 1890 levende Sombrero en weer eens heel goed ingegrepen Frank, met die woorden laat jij je status als mod i.i.g blijken, in al je woorden kan ik me weer vinden.

Maar weer on-topic en dan toegespitst op de vraag van de TS: ja, alle genoemde kaarten zijn beter dan de GTX 660 behalve de kaart van Sombrero uiteraard. Let wel op!: de GTX 660 is iets anders dan de veel krachtigere GTX 660 Ti. Maar die kaart kost dan ook tussen de €260 - €350.

Haha mijn kennis van videokaarten is wel aardig, en dan voornamelijk op Nvidia gebied, dus de opmerking van Sombrero zal ik als ongelezen beschouden :P
Voordat ik mijn GTX 660 had heb ik een tijd gedraait op een EVGA GTX 460 SuperClocked editie, maar die kon het niet op high aan hoor :P

Ik heb inderdaad ook al naar de GTX 660 Ti zitten kijken, die is inderdaad wel wat krachtiger dan de GTX 660, maar ik las daar over dat er problemen waren met deze kaarten omdat ze overclocked waren?
de EVGA GTX 660 die ik nu heb word al flink heet, dus vraag me af hoe ze dat met een Ti versie gaan oplossen, (of het moet een ander merk die beter koelt zijn)

Stel dat ik het budget wat opschroef, en het geld voor een Ti ook beschikbaar heb, komen er op de AMD gebied dan ook aantrekkelijkere kaarten naar voren?
want van je eerste post neigt mijn keuze naar de HD 7950. (budget naar 300 euro bijvoorbeeld)

Laatst bewerkt:
2 sets met kaarten die met zijn vieren niet te vergelijken zijn, maar wel in twee bundels vergelijkbaar:
- de GTX 660 Ti en HD 7950;
- en de GTX 670 en HD 7970.

Je zou pagina's als:
- http://nl.hardware.info/reviews/419...tx-660--660-ti-videokaarten-vergelijkingstest
- http://www.hwcompare.com/13144/geforce-gtx-660-ti-vs-radeon-hd-7950-3gb/
eens moeten bekijken.
Ik denk dat een HD 7950 toch voldoet voor je? Daar kan je al heel mooi in full HD op gamen, of wil je per se in ultra HD meer dan 60 FPS halen? Dan zal je bij sommige games als Crysis 3 zelfs twee HD 7970's moeten nemen, zo schat ik even in.

Bedankt,
Dus je raad me toch de 7970 aan in plaats van de GTX 670?

Bedankt ik wil inderdaad klaar zijn voor Battlefield 4 zometeen op full-hd, hoogste settings..
Zoals ik al eerder aangaf kon de EVGA GTX 460 die ik voor de EVGA GTX 660 had het niet trekken, hiervoor dus geupgrade naar een EVGA GTX 660,
deze trekt het prima, en ik ben bang dat wanneer Battlefield 4 zometeen uit komt ik weer een nieuwe kaart kan gaan aanschaffen, vandaar dat ik toch overweeg de HD 7970 te nemen,
neem aan dat die het wel moet kunnen trekken?

Ja, dat zal hij zeker moeten, het is een kaart in het hoge segment van AMD, als deze kaart het niet trekt heeft AMD echt een groot probleem. Dus die kaart trekt wel in high settings full HD, maar of je met meerdere schermen heel goed kan spelen weet ik niet.

ik las deze reactive van een gebruiker nog,

Helaas heb ik mij laten verleiden door de informatie op internet dat PCIe3 cards prima werken op PCIe2 sloten aangezien de nieuwe versie niet optimaal is zal er geen verschil te bemerken zijn volgens sommigen op tweakforums. Helaas kan ik u uit eigen ervaring vertellen dat dit een broodje aap verhaal is.

Dus ik moet wel een PCIe 3 slot op mijn mobo hebben?
ik heb een AsRock x58 Extreme 3, Als ik dat zo zie beschikt mijn moederbord ook niet over dit slot of zie ik het over het hoofd?

Nee, je mobo beschikt niet over dat slot. Helaas meld de reageerder er niet bij wat zijn bevindingen in tegenstelling tot wat er gezegd wordt zijn... Er zijn op het ogenblik trouwens geen AMD 7000 kaarten met PCI-e 2.0: http://www.techpowerup.com/149225/AMD-Radeon-HD-7000-Series-to-be-PCI-Express-3.0-Compliant.html
Ook Nvidia heeft bij zijn game kaart PCI-e 2.0 in de ban gedaan dus PCI-e 3.0 is het enigste waar je uit kan kiezen. Als je maximale prestaties wilt hebben kan je een andere mobo nemen maar ik denk dat het verschil echt wel meevalt, zo lees ik tenminste altijd.

Oke enorm bedankt voor de hulp!
Ik ga deze kaart bestellen, en als ik nog weer een CPU/mobo upgrade ga doen neem ik dit zeker mee,
de kaart is er in elk geval op voorbereid,

ik dacht persoonlijk ook dat die gene die deze reactie geplaatst had misschien niet was voorzien van de meest recente drivers?

Nogmaals bedankt voor de hulp :)

Groeten Remco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan