nieuwe videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

ssjoerdy

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2013
Hallo mede forumers..

Ik heb weer eens een vraagje :P

Ik heb net mijn oude gaming Nvidia GTX 660 weggedaan en moet dus nu weer een nieuwe videokaart hebben.. Maar ik zit dus heel erg te twijfelen..

Zal ik de: MSI GeForce GTX 770 2GB (http://tweakers.net/pricewatch/335374/msi-geforce-gtx-770-2gb.html) of de MSI GeForce GTX 780 Gaming kopen (http://tweakers.net/pricewatch/340324/msi-geforce-gtx-780-gaming.html)
Ik zit te twijfelen omdat het prijsverschil natuurlijk nogal groot is. Maar weten jullie misschien of ik voorlopig nog alle games op Ultra aankan op een 1920x1080 resolutie met een 770.. of moet ik dan echt al gaan denken aan de 780.. zodat ik weer een tijdje vooruit kan en de games in de toekomst en games als nu (BF 4) lekker op de hoogste instellingen kan spelen.

Je kan met een 770 BF4 met 42 FPS op ultra spelen, en met een 780 op 47. Dat zijn dan wel de standaard edities, en niet de getweakte zoals die van MSI.
Maar moet het per se een nVidia kaart zijn? Want voor BF4 zit ik eerder aan een 280x (zelfde prijs als GTX770) te denken. Helemaal nu Mantle eraan komt. Waarna die volgens test van DICE (link) een 25% performance boost krijgt en BF4 met 66.3FPS op Ultra met 1x MSAA. Je zou ook een 290x kunnen kopen, die is €50 duurder dan een 780, maar levert 13 FPS meer (60, met 4x MSAA). Zonder een mantle boost.

Een overzicht:
[table="width: 600, class: grid"]
[tr]
[td]Kaart: [/td]
[td]FPS:[/td]
[/tr]
[tr]
[td]GTX770[/td]
[td]42 (Ultra 4x MSAA)[/td]
[/tr]
[tr]
[td]GTX780[/td]
[td]47 (Ultra 4x MSAA)[/td]
[/tr]
[tr]
[td]R9 280x[/td]
[td]45 (Ultra 4x MSAA), 52.9 (Ultra 1x MSAA), 66.3 (Ultra 1x MSAA + Mantle) [/td]
[/tr]
[tr]
[td]R9 290x[/td]
[td]60 (Ultra 4x MSAA)[/td]
[/tr]
[/table]

Laatst bewerkt:
Nee het hoeft niet per se echt alleen battlefield te zijn ook echt meerdere games in de nabije toekomst. Like watchdogs enzo... maar hoeft niet per se nvidia te zijn. Maar is 42 fps vloeiend gamen?

Ja, 42 FPS is vloeiend gamen. Vanaf 35/40 en hoger zit je al goed. En als je 4x MSAA naar 2x, 1x of helemaal uit doet krijg je waarschijnlijk flink wat FPS erbij. Deze benchmark laat al 60FPS zonder MSAA zien, met een reference 770, oftewel eentje met de standaard kloksnelheden in tegenstelling tot die van MSI. Je zult dus dan weer wat frames erbij krijgen elke seconde.

En games die binnen nu en een jaar uitkomen zullen er veel met Mantle support zijn. Watch Dogs dan weer niet trouwens. Maar onder ander DICE, Cloud Imperium (maker van Star Citizen) gaan gebruik maken van Mantle. En ik verwacht in de toekomst nog veel meer games met Mantle support. Er gaan zelfs geruchten dat nVidia ook gebruik wil gaan maken van Mantle (gemaakt dus door AMD).

Oke thanks voor de info man!! Ik zit nu zeker te denken aan een amd.. Een aan welke kan ik dan het best denken.. Kwa prijs en snelheden :-) ik denk zeker die r9 280x? Of heb je nog meer aanbevelingen?

Laatst bewerkt:
oke thanks dan word het dus waarschijnlijk de 280x.. maar welke versie kan je me aanraden voor de beste prestaties vanuit de fabriek overclocked omdat ik zelf niet ga overclocken? ik kan maximaal kaarten van 30cm kwijt

EDIT: ik denk dat ik mijn keus heb gemaakt! het is deze: http://www.alternate.nl/MSI/R9_280X_Gaming_3G,_grafische_kaart/html/product/1104402/

Super bedankt voor je hulp diderik, ik ga straks lekker genieten van alle games!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan