Nieuwe Voeding (Aanbeveling)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Masterleo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 dec 2013
Goedenavond,

In 2009 heb ik een computer laten samenstellen met de volgende onderdelen:
WD Caviar Blue 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Asus P5E Deluxe
Kingston HyperX Dual Channel 4 GB, PC6400, 800 MHz, Kit Of 2
Samsung SH-D162D 16 X, 48 X, E-IDE/ATAPI
Samsung SH-S223Q/BEBN S-ATA, Bulk, Zwart
XFX GeForce 9800 GT 512 MB 1
Logitech Desktop Cordless MX 3200 Laser USB, Zwart
AOpen QF50C Zilver/Zwart, 400 Watt <- Dit is me voeding
Intel Core 2 Quad Q8200 2.33 GHz, 1333 MHz, 4 MB , Boxed 1

Ik ben redelijk leek in hardware dus daarom vraag ik jullie hulp.
Mijn computer doet het bij normaal gebruik prima. Alleen bij het gamen worden de hardware onderdelen erg warm. (systeem temp: 57'C / videokaart 52'C)
Vaak stop ik dan na een half uur met gamen omdat die zo hard blaast.

Nu heb ik 2 ventilators gekocht: coolmaster sickleflow 120 (Volt 12VDC / Ampere 0,35A / Watt 4.2 W)
Ik dacht dat het probleem zou zijn opgelost na monteren maar dit is niet het geval.

Aan de voorkant heb ik er een geplaatst die lucht naar binnen zuigt.
Aan de zijkant blaast die de lucht weg.

Ik heb nog ruimte voor 1 extra ventilator onder het voeding gedeelte.
Ik wou ook graag me onderdelen overklokken maar tot op heden durfde ik dat niet.

Wat voor voeding moet ik kopen? (rekening houden met 2 extra ventilators en mogelijkheid tot overklokken) Weet niet of dat iets uitmaakt

Alvast hartelijk dank,
Leonard
CAM00308.jpg

Als je via http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine berekent hoeveel Watt voeding je nodig hebt, zul je( waarschijnlijk, als ik m goed heb ingevuld) zien dat je voeding qua Wattage voldoet. De enige vraag is of er wel genoeg Ampère wordt geleverd op de 12Volt rail. Wat jij je voeding noemt is namelijk een kast met voeding. Het amperage dat de voeding op 12V rail kan leveren staat waarschijnlijk op een sticker op de voeding. Daarnaast mag jouw videokaart onder load een temperatuur van maximaal 105 graden bereiken1, je cpu 71,4 graden2 en je systeem( chipset) kan sowieso minimaal 60 graden hebben.

Ik vraag me af of je al weet welke fan het is die zo hard blaast. Als het je fan op de processor is kan je waarschijnlijk makkelijk de stand van de fan in het BIOS aanpassen( van turbo naar normaal of silent). Als het de fan op de videokaart is, kun je die vervangen door een van bijvoorbeeld arctic cooling. Als het de fan van de voeding blijkt te zijn, kun je inderdaad het beste de voeding vervangen. De voeding vervangen lijkt sowieso wel slim, omdat je al op het absolute minimum voor je videokaart zit qua wattage. Daarnaast is de voeding die bij de kast zat waarschijnlijk zeer onzuinig. Ik persoonlijk zou een voeding van Seasonic uit de G-series aanschaffen, die zijn zeer goed gereviewd en kunnen het hele wattage op de 12V leveren en je krijgt 5 jaar garantie. In jouw geval kun je het beste minimaal de 550 Watt nemen. Natuurlijk kun je ook een ander merk nemen, maar oriënteer je daar goed op. Dat kan je een hoop leed besparen.

1. http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-9800gt/specifications
2. http://www.cpu-world.com/CPUs/Core_...J0534MN - AT80580PJ0534MN (BX80580Q8200).html

Laatst bewerkt:
(systeem temp: 57'C / videokaart 52'C)

dat zijn geen hete temperaturen vrij normaal tijdens het gamen de videokaart is zelfs nog vrij koel
de 9800GT is normaal een heet hoofd en draait in de meeste gevallen zo rond 80C onder load

dus temps zijn prima

extra ventilators gaat dit niet doen verbeteren het gaat erom dat er veel oppervlakte is voor het koelblok wat op de Processor en videokaart zit
wil je dat koeler hebben zul je toch moeten denken aan water koeling of een duurdere aftermarket lucht koeler

verder informeer je A.U.B zelf eerst goed voordat je begint aan overklokken!
Socket 775 is namelijk wat gevoeliger en minder makkelijk over te klokken dan de nieuwere cpu's van nu.

Letop: Overklokken met de standaard mee geleverde Intel koeler voor de cpu is daar niet voor geschikt!

Laatst bewerkt:
Als ik die pc zo zie dan zou ik hierin niets meer investeren. Over 1 tot 2 jaar ben je eigenlijk toe aan een nieuwe pc want deze houdt het geen 3 jaar meer uit.

Als ik die pc zo zie dan zou ik hierin niets meer investeren. Over 1 tot 2 jaar ben je eigenlijk toe aan een nieuwe pc want deze houdt het geen 3 jaar meer uit.

Waarom niet? Die voeding kan makkelijk mee naar zijn volgende computer. Alleen moederbord, geheugen en processor niet.

Omdat het moederbord, de processor en het geheugen 1/3de van je computer uitmaken. Ik zou bij een nieuwe computer gewoon een nieuwe voeding nemen. AOpen is nou niet zo'n fantastisch merk, 400 watt is voor een hedendaagse (game) computer te weinig, over het feit dat deze voeding meegeleverd is bij de behuizing nog niet te spreken. Ik zou over 2 jaar een nieuwe computer kopen en ondertussen sparen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan