Nieuwe voeding met vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Ik heb gisteren een nieuwe voeding in mijn pc gezet.
Het is een SFX omdat het een mini behuizing betreft. Merk Be Quit van 400 watt. (de oude die erin zat was ook een 400 watt)

Let wel, ik gebruik Linux en heb dus niets aan proggies als Everesthome en weet ik veel.
Ik heb mijn eigen proggie waarin ik de temps kan bekijken en de fan speed.

Nu is het zo dat de vcore schommelt tussen de 1.04 en 1.39 volt. Ik heb geen idee wat deze vcore is. Wie kan mij vertellen waar het voor staat?
En de powerfan van de voeding is bij opstarten van de pc wel te zien maar schommelt ook tussen de 333000 (echt waar) en de 1600.
Dus ook dit is niet okee. Nu vraag ik mij af (heb hiervoor dit nog nooit bekeken dus ik weet het niet van de vorige voeding) of mijn moederbord het wel ondersteund om dit te laten zien.

Mijn koeler/fan op de CPU wil ik ook nog vervangen en dus zoek ik daarvoor een goede. Waarom? Omdat deze (voor mij) te veel lawaai begint te maken als de pc eenmaal aanstaat. En ik hou niet van lawaai en hoewel mijn man zegt dat het best meevalt, hou ik dus niet van geluidjes.
Ik zelf dacht aan een (aftermarket)koeling maar weet niet of dat kan of dat het handig is.
Plus mijn moederbord geeft 48 graden aan, mijn CPU 41 graden.
De ellende is allemaal begonnen toen mijn pc "no singal" gaf en ik dus een nieuwe batterij in het moederbord heb gedaan. En daarna heb ik de nieuwe voeding aangesloten.

Mijn specs van de pc zijn:
Moederbord: Asus M4A78LT-M
Socket: AM3
Processor: AMD Phenom(tm) II X4 840 Processor
Geheugen: 8 GB.
Videokaarten: GF119 [GeForce GT 610]
Behuizing: 41 cm. x 26 cm. x 9 cm.

Wie kan mij even helpen met mijn vragen en helpen aan een tip voor een nieuwe koeler/fan voor op de CPU.

Laatst bewerkt:
De vcore is het aantal volt voor de processor, het klopt dat deze misschien kan schommelen.

Welk programma gebruik je voor de temperaturen etc?

Het is normaal dat de Vcore shommelt, deze schommelt namelijk mee met de klokfrequentie van de processor. Elke processor sinds ongeveer pentium 4 tijdperk heeft energiebesparingsopties waarbij de processor bij weinig tot geen belasting zichzelf terugklokt om het stroomverbruik te reduceren. Door de multiplier te verlagen is een lager voltage vereist voor de processor (dus lagere vcore) wat het stroomverbruik vermindert ;)

Een rotatiesnelheid van 333000 RPM is zeker te weten een verkeerd uitgelezen waarde. Bij zo'n toerental zou je computer letterlijk opstijgen qua geluid. Wat wel klopt is dat de rotatiesnelheid schommelt: deze verandert ook met de belasting en temperatuur van de voeding ;)

Wat de tip voor een nieuwe koeler betreft: aangezien het een "Small Form Factor" pc betreft zoals je zelf aangeeft, betekent dat ook dat er minder ruimte is voor koelers. De buitenmaten van je pc zijn dan eigenlijk weinig zeggend over hoeveel ruimte er binnen in is voor een koeler. Je zult dan of het exacte typenummer aan ons moeten vertellen, of wat binnenmaten moeten opnemen. Tevens is een budget voor de koeler ook wel handig.

Een rotatiesnelheid van 333000 RPM is zeker te weten een verkeerd uitgelezen waarde. Bij zo'n toerental zou je computer letterlijk opstijgen qua geluid.

Ik denk niet alleen qua geluid :P

Als de pc een 10 minuten aanstaat dan gaat de fan op de cpu steeds harder geluid maken. Ik dacht eerst dat het de voeding was, maar dat is het niet.
Dus er moet gewoon een nieuwe fan op of een hele nieuwe koeling met fan.
Ik moet hem toch opmaken omdat ik de HD eruit ga halen, dus dan zal ik wel een foto maken. En dan zal ik het koelblok wel opmeten met en zonder fan die er nu op zit. Misschien handiger?
Binnenmaten zullen niet veel verschillen met de buitenmaten ben ik bang.

Nog even over die power fan speed, deze is dus te zien bij opstarten pc, daarna schommelt hij alle kanten op en dan staat hij daarna op nul. En blijft op nul.
Dus ik neem aan dat deze gewoon niet goed wordt uitgelezen door het moederbord. Maakt verder niet uit ook, neem ik aan.

Tja, merk van de kast....die is er niet. Het is geen merk kast.
Budget maakt me niet zoveel uit eigenlijk, als het maar niet de spuigaten uitloopt. Tot de 40 euro wil ik wel gaan, zeg maar, rond dat bedrag.
Minder mag altijd!

Tim, ik gebruik xsensors. (je hebt toch wel gelezen dat ik Linux gebruik hè, heb het er extra bijzet!)

Laatst bewerkt:
De ventilator van de voeding zou best op 0 kunnen staan. Er zijn genoeg (kwaliteits)voedingen, zoals bijvoorbeeld die van BQuiet, die wanneer de belasting & temperaturen het toelaten de ventilator gewoon uitgeschakeld wordt (dit zal je minder snel bij mindere kwalitietsvoedingen zien, die laten hem gewoon aan omdat deze minder goed ontworpen zijn qua koeling). Verder zou ik mij geen zorgen maken over hoe hard de fan van de voeding draait, zeker als dit niet de herriemaker is ;)

Wat de afmetingen betreft: ik zie dat de buitenmaat 9cm is, ik neem aan dat dat de hoogte is? Dat houdt in dat dat al erg snel de beperkende factor zal gaan worden. Waar je dan aan kunt denken is de Scythe Big Shuriken welke slechts 5,8cm hoog is, maar wel flink breder!!! Het is dan voornamelijk de vraag of dat deze in de breedte gaat passen bij jou, dus dat wordt helaas even opmeten ;)

ik heb foto's gemaakt, hier komen ze:

2014-07-07 12.05.01.jpg 2014-07-07 12.08.58.jpg

2014-07-07 12.09.47.jpg 2014-07-07 12.08.48.jpg

Overigens heb ik nu mijn tweede HD eruit gehaald en ook mijn grafische kaart, die was me een partij heet!
Maar ik heb geen problemen gehad met beeld of uitvallen of wat dan ook. Nooit gehad ook.

Dus ook die ga ik dan maar vervangen, want onboard is die niet mijn type (ati).

De koeler waar je het over hebt, had ik zelf ook al gevonden https://afuture.nl/productview.php?productID=339251
maar weet dus idd niet of die gaat passen.

Laatst bewerkt:
Als ik aan de hand van de foto's moet beoordelen, dan zal de Scythe big Shuriken als het goed is moeten passen. Het is wel een vrij brede koeler, kijk maar eens hoe die over het moederbord zou vallen (voorbeeldje):
004988.jpg

Een kleine opmerking is wel op zijn plaats: over het algemeen is de installatie van Scythe koelers wat minder gemakkelijk (beetje gepriegel). Nu heb ik daar zelf nooit last van gehad, maar er zijn mensen die het installeren moeilijk vinden, geklaag over een onduidelijke handleiding, etc. Daarentegen zijn het wel topproducten en zijn er eigenlijk geen betere te vinden qua prijs/kwaliteit.

het mooie is dat deze vrij plat is en dat scheelt.
Ik begrijp ook dat de koelpasta al aanwezig is. Dus ook dat is dan wel makkelijk.

Overigens is het nu vrij rustig in de pc. (de fan op de cpu maakt nog wel wat geluid hoor, maar niet meer zo erg, hij heeft het nu minder druk) Ik denk dat het aan de grafische kaart heeft gelegen. Als ik die nu eerst eens verander en daarna de koeling mocht dat nodig zijn.

CPU is overigens nu zonder de grafische kaart en extra HD 38 graden, het moederbord is toch nog hoger wel, namelijk rond de 45 graden.
(ik dacht altijd dat het moederbord normaal gesproken lager qua graden is dan de cpu!)

Laatst bewerkt:
moederbordtemperatuur is niet per definitie lager dan die van de cpu. In ieder geval zijn alle door jou genoemde temperaturen onder de 50 graden, dus je zit wat dat betreft prima ;) (voor beide hoef je je geen zorgen te maken wanneer de temperatuur onder de 60 graden is, vaak is hoger ook nog geen probleem maar 60 graden is altijd een veilige marge)

Overigens zal de ventilator van je processor niet harder gaan draaien wanneer de videokaart het warm heeft, deze twee staan echt los van elkaar. Wat wel kan, is dat de videokaart warmte genereert wat in de behuizing blijft hangen, waardoor de omgevingstemperatuur rondom de processor hoger wordt en er dus harde gewerkt moet worden door de ventilator op de processor om laatstgenoemde koel te houden. Ook kan een videokaart veel hogere temperaturen aan, 80 graden is geen probleem voor zo'n stukje hardware.

Ja, dat van die kaart weet ik wel.
Maar omdat de kast natuurlijk vrij klein is zit alles dicht op elkaar en ik denk dat de fan van de cpu dan overuren moet maken en dus geluid gaat produceren.
Daarom eerst maar de fan/koeling vervangen en dan zet ik de kaart er weer in. En dan maar kijken hoe of wat.

Is dat een goed idee?

De videokaart blokkeert wel een klein stukje van "gaas" van de behuizing, waar er dus koele lucht naar binnen komt, dus het verbaast mij niet zoveel dat de temperatuur gedaalt is door het wegnemen van de videokaart. Je hebt dus eigenlijk je airflow (luchtstroom) verbeterd door de obstructie weg te nemen. Tevens heb je door het eruit halen van de videokaart een warmtebron minder.

Het is voornamelijk jammer dat je, doordat de kast zo klein is, eigenlijk geen losse ventilator kan installeren om de luchtstroming te verbeteren. In ieder geval kan je er voor kiezen om de videokaart eruit te laten, wanneer je deze natuurlijk niet nodig hebt ;)

Die kaart heb ik wel nodig! Dat is het hem juist!
Nu zit ik wel op deze pc te typen zonder die kaart, maar ik heb liever een Nvidia. ;)

Ik heb de koeler besteld, dus als die morgen komt dan zullen we eens kijken hoe of wat.
Daarna zet ik die kaart er weer in.

Oh ja, ik kan nog wel een fan installeren, ik heb er eentje uit gehaald omdat die niet werkte. Bleken de pinnetjes niet meer goed te zitten. Dus wat dat betreft kan ik er zo weer eentje bij plaatsen. Die zit als je naar het platje kijkt van de hele kast, bovenaan de cpu koeler/fan. Dus op het plaatje rechts (waar je dus die gaatjes ziet in de behuizing en waar al die snoeren troep ligt)
Overigens zijn die snoeren nu onder de brander verhuist omdat de HD weg is.

Leuk, zo blijven we bezig! ;)

Okee, ik heb dus die koeler aangeschaft.
Blijkt (achteraf) dat je je moederbord helemaal los moet halen, want er moet een achterplaat op je moederbord.
Als ik dat had geweten, had ik hem niet gekocht.

Terugbrengen dus, want ik ga echt niet lopen kl***en om mijn moederbord helemaal uit mijn mini kastje te halen om hem daarna er weer in te moeten zetten.
Lijk wel gek......dus nee, morgen dan maar naar stad om hem om te ruilen voor misschien dan een betere fan. Wie weet helpt dat ook.

Einde van het verhaal:
toch de koeler erop gezet met de achterplaat. (is door een aardige tweaker gedaan)
Daarna nog een nieuwe fan Noctua gekocht.
Alles werkt weer zoals het wa.
Ik ben blij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan