Nieuwe zelfbouw systeem reboot spontaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

casdek

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2006
Ik heb een probleempje, en weet niet zo goed meer waar ik het moet zoeken.
Ik zal eerst even zeggen welke hardware ik heb:

- AUS Mainboard P4V800D-X
- Intel P4 Socket: 478 3 Gb CPU 800
- Gekoeld door: Arctic Ultra 4 TC
- Kingston DIMM 1 GB (Retail, KVR400X64C3AK2/1G, Dual Channel Kit)
- Thermaltake PurePower Blue Light 460W

Na de koude start draait de CPU al op een hitte van 46 tot 50 graden, en het mainboard heeft een temp. van 32 tot 36 graden.

De koeler draait maar op 800 tot 1150 RPM, terwijl hij dus 3200 aankan. Maar hij zou zelf denkend moeten zijn en dus bij hitte van de CPU harder gaan draaien. Ik heb al een andere koeler geprobeerd, maar probleem blijft.

Ook heb ik maar 1 mem module geplaats en later de andere geplaats en de eerste verwijderd ook dan blijft het probleem.

De PC reboot gewoon spontaan. Na de een koude start als je direct de bios ingaat, reboot hij al na een 30 tot 40 seconde. Na veel moeite krijg ik dan toch de XP installatie gestart, echter nadat die alle data gekopieerd heeft en 1x reboot reboot hij constant zodra het zwarte XP venter verschijnt. Soms zelfs al eerder, of direct na de bios louder.

Ik zelf denk dat het MBR of de CPU niet helemaal goed is, iemand een ander idee ?

Ook met beide geheugen modules erin, is het resultaat het zelfde. Ik wilde uitsluiten dat 1 van de modules kapot ws, vandaar dat ik het systeem ook getest had met de modules appart.

Ook de CPU heeft gewoon koelpasta gekregen, dus kan ook niet het probleem zijn lijkt me.

Kan het een probleem zijn, dat ik een IDE DVD speler als master heb hangen op IDE 1 en op ATA de HDD (lijkt me zelf niet)

In dit soort gevallen kun je het beste alles weer uitbouwen en het mobo op een houten plank leggen, dat wordt de videokaart er niet uit gedrukt, met alleen de proc, geheugen en videokaart en de voeding, krijg je weer dit probleem, moet je dus hier inzoeken, zoniet, dat maakt je mobo kontakt met de kast.

Die temp van je cpu kun je beste uitlezen in de bios, alhoewel dit ook kan afwijken, ik zou de koeler toch even opnieuw monteren, als de cpu warm wordt en het koelblok niet, is het kontakt tussen die twee niet best.

Heb je het allemaal in de bios gecontroleerd toerental en temp.?
Staat alles daar goed ingesteld.

De temp. van CPU en MBR en ook de RPM van de CPU fan heb ik uit de bios gehaald.
Deze blijven constant eigenlijk dezelfde waarde.

CPU rond de 50 C.
MBR rond de 36 C.
1150 RPM CPU FAN (zou normaal zijn voor dit type, is zelf denkend)

Ik heb het mainboard los uit systeem gezet.. zonder HDD en DVD (dus alleen video, cpu en mem) en dan is probleem ook nog steeds aanwezig. Spontaan reboot als je in de bios bijv. bezig bent. Heb een PCI-e kaar ter in zitten nu, heb deze als test omgeruild voor een AGP kaar, helaas ook zonder resultaat.

Bios settings zijn terug gezet naar fabriekswaarde, en alles door lopen maar zou goed moeten zijn.

casdek zei:
De temp. van CPU en MBR en ook de RPM van de CPU fan heb ik uit de bios gehaald.
Deze blijven constant eigenlijk dezelfde waarde.

CPU rond de 50 C.
MBR rond de 36 C.
1150 RPM CPU FAN (zou normaal zijn voor dit type, is zelf denkend)

Ik heb het mainboard los uit systeem gezet.. zonder HDD en DVD (dus alleen video, cpu en mem) en dan is probleem ook nog steeds aanwezig. Spontaan reboot als je in de bios bijv. bezig bent. Heb een PCI-e kaar ter in zitten nu, heb deze als test omgeruild voor een AGP kaar, helaas ook zonder resultaat.

Bios settings zijn terug gezet naar fabriekswaarde, en alles door lopen maar zou goed moeten zijn.

Staat er in de bios ook een temperatuurs instelling, waneer het MOBO moet uitschakelen?
Of een benedenwaarde voor de CPU fan?
Een memtest toch overwegen?, zo te zien heeft het toch te maken met je bios instellingen, toch maar even worstelen, helaas.

Het MBR gaat alleen zeuren dat de CPU fan een error heeft (te lage RPM) maar die kan je ignore. Geeft de leverancier ook aan, want dit is normaal bij ASUS

Probleem zit me denk ik toch inderdaad in het MBR of de CPU

Een optie om reboot uit te zetten in de BIOS bij te hoge temp. kan ik niet vinden. Ook niet in de manuel.

casdek zei:
Het MBR gaat alleen zeuren dat de CPU fan een error heeft (te lage RPM) maar die kan je ignore. Geeft de leverancier ook aan, want dit is normaal bij ASUS

Probleem zit me denk ik toch inderdaad in het MBR of de CPU

Een optie om reboot uit te zetten in de BIOS bij te hoge temp. kan ik niet vinden. Ook niet in de manuel.

Aan de Master Boot Record zal het wel niet liggen.:p

Zoals ik al eerder aangaf, een memtest zal je memory uitsluiten, kun daarna weer verder puzzelen.

De cpu lijkt mij sterk, en het mobo ook, anders wordt er niet eens opgestart, foutieve bios instellingen en slecht geheugen geven vaker dit soort problemen.

De voltages, vooral te lage, kunnen ook roet in het eten gooien.

En uiteraard de bios zelf niet te vergeten, als je ziet hoeveel biossen Asus produceert, daar wordt je ook niet vrolijk van.

Laatst bewerkt:
Staat er niet iets van "CPU Temperature warning" in het Bios?

Lange Pier zei:
Aan de Master Boot Record zal het wel niet liggen.:p

Zoals ik al eerder aangaf, een memtest zal je memory uitsluiten, kun daarna weer verder puzzelen.

De cpu lijkt mij sterk, en het mobo ook, anders wordt er niet eens opgestart, foutieve bios instellingen en slecht geheugen geven vaker dit soort problemen.

De voltages, vooral te lage, kunnen ook roet in het eten gooien.

En uiteraard de bios zelf niet te vergeten, als je ziet hoeveel biossen Asus produceert, daar wordt je ook niet vrolijk van.

Hoe kan ik het makkelijkste een mem test uitvoeren ?

Lange Pier zei:
Progje op opstartflop zetten ,indien je een diskettestation hebt, anders op een opstartbare CD of de Ultimate Boot CD downloaden en daar van opstarten.

http://www.memtest86.com/

http://www.ultimatebootcd.com/

Heb de memtest86 via diskette getracht te laten uitvoeren.
Maar helaas, systeem is door de bios, boot van diskette en als de test op 1% is, reboot het systeem al weer. Paar keer geprobeerd, maar kom niet verder dan 2% maar vaak reboot hij dus al eerder (soms nog voor het laden van de disk)

Ben de CD nog aan het downloaden en probeer die dan nog, maar ben bang dat die dus ook nooit volledig zal door lopen.

Toch bedank voor de links

Had je de geheugenreepjes ook al afzondijk geprobeerd? in de juiste bank? meen iets gelezen te hebben.

Het is een irri probleem, had je hem bij een plaatdelijke pc boer of via 't net?

Lange Pier zei:
Had je de geheugenreepjes ook al afzondijk geprobeerd? in de juiste bank? meen iets gelezen te hebben.

Het is een irri probleem, had je hem bij een plaatdelijke pc boer of via 't net?

Dit is inderdaad een irri probleem

De onderdelen heb ik via het net gekocht bij Alternate in Ridderkerk.
Nadeel nu alleen is dat ik in Limburg woon en dus best een afstand is om ff daar heen te gaan zodat ze zelf het goed kunnen testen. Maar goed, dat moet er nu toch maar van komen ben ik bang.. nu na 1 week wordt ik er toch gek van.

Heb zojuist ook de CD geprobeerd, en de testen starten allemaal.. maar na een tijdje reboot het systeem weer geheel vanzelf.

Ik heb al heel veel PC's gebouwd voor mezelf en andere mensen maar dit heb ik toch nog nooit mee gemaakt. Heb nu alle spanningswaardes (1,5v, 12v, etc) in de bios op ignore gezet. Dit ook bij de temp. van de CPU en MBR maar ook dit heeft dus geen effect.

gggggrrrrrrr,
zou je toch gek van worden

Zo vandaag de tijd gehad om de reis naar Alternate te maken...

Mainboard en CPU getest en het bleek dus het mainboard te zijn.
Helaas hadden ze dit niet op voorraad meer, en heb een gelijkwaardige gekregen.

Zojuist alles weer ingebouwd, kom ik tot de leuke ondekking dat me PSU dus niet past op dit maindboard. 24 poligoe voedig, 20 polige aansluiting MBR. Lekker gelijkwaardig.
Morgen dus maar weer eens bellen, en zien hoe zit dit gaan oplossen.
Ben nu twee weken verder sinds ik alle losse onderdelen gehad heb, maar nog geen seconde genot van m'n nieuwe PC gehad :(

casdek zei:
Zo vandaag de tijd gehad om de reis naar Alternate te maken...

Mainboard en CPU getest en het bleek dus het mainboard te zijn.
Helaas hadden ze dit niet op voorraad meer, en heb een gelijkwaardige gekregen.

Zojuist alles weer ingebouwd, kom ik tot de leuke ondekking dat me PSU dus niet past op dit maindboard. 24 poligoe voedig, 20 polige aansluiting MBR. Lekker gelijkwaardig.
Morgen dus maar weer eens bellen, en zien hoe zit dit gaan oplossen.
Ben nu twee weken verder sinds ik alle losse onderdelen gehad heb, maar nog geen seconde genot van m'n nieuwe PC gehad :(

Leuk zoekwerk is dat, hè, vooral bij een moederbord is moeilijk te achterhalen, zoals bij jou.

Haal gewoon bij de plaatselijke pc boer een verloopje van 24 naar 20 polig ( wel weer een paar euro ), wel goed dat het problemen te zijn opgehelderd.

Maare, MBR, betekent iets anders dan moederbord:D , dan zeg je MOBO, wordt anders een beetje verwarrend.

PS,
Ik steek ook wel eens die 24 polige stekker op een 20 polige contrastekker, als de kleuren maar overeen komen, te kontroleren op/aan een 20 polige stekker hoe hij dan moet zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan