*nieuws* Firefox spyware nog dit jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Hoewel Microsoft met Windows XP Service Pack 2 de installatie van spyware op het systeem moeilijker heeft gemaakt, is IE in vergelijking met ander alternatieve browsers nog steeds veel kwetsbaarder. Als we de experts mogen geloven zal er dit jaar nog verandering in deze situatie komen. Ontwikkelaars van spyware zouden zich steeds meer op de open source browser richten. Volgens Richard Stiennon, hoofd onderzoek van anti-spyware aanbieder Webroot, is Firefox immuun voor de spyware waarmee Internet Explorer geinfecteerd wordt, maar zal de browser met op maat gemaakte spyware te maken krijgen. "Als je vandaag de dag Firefox gebruikt, ben je niet gevoelig voor spyware, behalve wat je downloadt als je Kazaa gebruikt. De schrijvers van spyware richten zich voornamelijk op gebruikers van Explorer, omdat dat het meeste oplevert. Ze kijken toe hoe Firefox door het grote publiek gebruikt gaat worden en slaan dan toe. aldus Stiennon. Het schrijven van spyware voor IE is relatief eenvoudig te doen. Het is dan ook aan de gevorderde spyware schrijvers om zich op Firefox te richten. Iets wat halverwege dit jaar zou moeten plaatsvinden, zo gaat Stiennon verder.

Volgens Roger Thompson van Computer Associates is het mogelijk dat er dit jaar spyware voor Firefox zal verschijnen, maar is het zeer onwaarschijnlijk. Stiennon staat in zijn voorspellingen niet alleen, want ook Stu Sjouwerma, van anti-spyware aanbieder Sunbelt Software denkt dat we dit jaar met Firefox spyware te maken krijgen. " Het zou me niet verbazen als een aantal Russische spyware schrijvers Firefox binnenstebuiten keren. In de komende maanden zullen we dan ook de eerste exploits zien." zo laat Sjouwersma weten.

Bron: antispywareoffensief.nl (forum)

Mijn reactie:

Tja.. Ik roep het al maanden (en "gelukkig" vele met mij).
De doelgroep is altijd het "grote publiek" dus het was geen kwestie van wat maar een kwestie van wanneer..

Gelukkig is Firefox opensource dus er zullen sneller patches zijn dan bij IE.

Geen echt gevaar IMO.

Nee ok, dat voordeel heb je wel. Maar mensen die nooit updaten..

En sowieso zou het me niets verbazen dat de "bad guys" nog wat vervelende truukjes uit de doos gaan halen.

Geplaatst door XP_PC
Nee ok, dat voordeel heb je wel. Maar mensen die nooit updaten..

En sowieso zou het me niets verbazen dat de "bad guys" nog wat vervelende truukjes uit de doos gaan halen.

De mensen die nooit updaten gebruiken IE wel. Firefox is meer voor de wat slimmere gebruikers die het beste uit hun systeem willen halen en dus regelmatig updaten.

Geplaatst door BrEeZeR

De mensen die nooit updaten gebruiken IE wel. Firefox is meer voor de wat slimmere gebruikers die het beste uit hun systeem willen halen en dus regelmatig updaten.

Jah, en die gebruikers hebben over het algemeen ook geen virussen/spyware daar zij wel opletten wat ze doen.

Als men de 'noobies' ook aan de FireFox krijgt (waar iedereen wel hard mee bezig is) zul je dat toch krijgen. Met een taalpakket wijkt FF niet zo heel veel meer af van IE natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door BrEeZeR

Nah ja zeg! :) Vind ik wel wat kort door de bocht hoor als IE-gebruiker. Ik update altijd, beveiliging op hoog+beveiligings-software, surf safe (dat weet ik voor 99% zeker) en download geen rotzooi. En ik vind mijzelf héééél slim...:cool: Ik vind het wel jammer dat programma's die populair zijn (en snel groeiend) als target worden gebruikt, maar ja, de wereld is mooi alleen de bewoners deugen niet zo erg...:confused:

De mensen die nooit updaten gebruiken IE wel. Firefox is meer voor de wat slimmere gebruikers die het beste uit hun systeem willen halen en dus regelmatig updaten
Dit vind ik idd nogal kort door de bocht. De meeste (dus niet alles) spyware, komt (in mijn ogen) door je surfgedrag, dus als je IE gebruikt en goed oplet, maakt het niets uit. Als de net genoemde firefox gebruikers zo slim zijn, dan moet er (bijna) geen enkel probleem zijn met spyware. En als IE gebruiker met een iq van 143 (nationale iq test he :D ) vind ik mij niet dom :p .

De doelgroep is altijd het "grote publiek" dus het was geen kwestie van wat maar een kwestie van wanneer..
hier ben ik het compleet mee eens.

Jammer. Maar ja, het is open-source, dus waarschijnlijk zal het allemaal wel geupdate worden.

Maaarrrrrr, als het opensource is, kunnen dan de bad guys niet ook die source krijgen en zo weer een lek vinden?

Geplaatst door Systemizer X100
Jammer. Maar ja, het is open-source, dus waarschijnlijk zal het allemaal wel geupdate worden.

Maaarrrrrr, als het opensource is, kunnen dan de bad guys niet ook die source krijgen en zo weer een lek vinden?

Mede omdat het open-source is zijn er zoveel mensen die lekken kunnen vinden, die aan de goede kant staan, dat die vaak de lekken al gevonden hebben voor de mensen die aan de slechte kan staan.

Want hoeveel % van ALLE internetters is er echt op uit om te zieken? Zal het een heel procent van allemaal zijn?

Geplaatst door Pretender
Dit vind ik idd nogal kort door de bocht. De meeste (dus niet alles) spyware, komt (in mijn ogen) door je surfgedrag, dus als je IE gebruikt en goed oplet, maakt het niets uit. Als de net genoemde firefox gebruikers zo slim zijn, dan moet er (bijna) geen enkel probleem zijn met spyware. En als IE gebruiker met een iq van 143 (nationale iq test he :D ) vind ik mij niet dom :p .

hier ben ik het compleet mee eens.

He he dikke nek :D

Ik heb maar en IQ van 25, maar ik update altijd en heb verschillende beveiligings progs er op staan. Maar je weet nooit. In Belgie zegt men "ik ga hout vasthouden" (daarmee bedoel ik mijn hoofd) Tot hietoe nog weinig problemen gehad. Maar kan verkeren zei Brederoo (Mijn zoon zit nu regelmatig op mijn PC)

Gartner predikt vrede tussen Firefox en Explorer

Bedrijven die op de korte termijn volledig op de open source browser Firefox willen overstappen doen hier niet verstandig aan, zo heeft onderzoeksbureau Gartner gewaarschuwd. Bedrijven kunnen beter voor beide browsers kiezen, aangezien dit waarschijnlijk de ontwikkeling op de lange termijn zal zijn. De groei van Firefox, die op dit moment vooral bij thuisgebruikers plaatsvindt, wordt gedreven door factoren die niet blijvend zijn en Microsoft zal waarschijnlijk in de vorm van de nieuwe Internet Explorer met een antwoord komen. Firefox wordt steeds meer bedrijven en instanties ondersteund, waardoor het samenzijn van beide browsers op één desktop het logische gevolg lijkt. Gartner voorspelt voor de toekomst drie mogelijk ontwikkelingen:
1. IE gebruikt neemt af, maar wordt gestopt door verbeteringen van Microsoft.
2. IE gebruikt neemt vanwege alle lekken nog verder af.
3. Gebruikers zijn security problemen zat en installeren Firefox naast IE.
Bron: security.nl
Daar kan ik mij wel in vinden. :)

4. Vanwege het overweldige succes van FireFox komen er steeds meer beveiligingslekken met FireFox boven water. Inmiddels ontwikkelt IE door en staan FF en IE qua gebruiksgemak op het zelfde vlak.

Ik gebruik ze ook beiden trouwens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan