nieuwsgroepen blokkeren- studentehuis

Status
Niet open voor verdere reacties.

qwertis

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2009
Hallo mensen,

Ik zit in een studenten huis waar we gedeeld internet hebben. Nu hebben we afgesproken dat we niet meer downloaden via nieuwsgroepen/ usenet omdat het internet al niet heel snel is. Toch zit er iemand te downloaden aangezien ik om de zoveel tijd een mailtje krijg dat het limiet bereikt is.

Aangezien ik de verwijten voor wil blijven, wil ik het blokkeren. De vraag is: “hoe doe ik dit?”. Ik ben beheerder dus ik heb overal toegang.
Situatie is als volgt: 1 modem-router met 2 routers er aan, internet van ziggo.

Hoe kan ik in de routers, modem of account van ziggo dit blokkeren?

Nieuwsgroepen gebruiken poort 119. Om te beginnen zou je deze dus dicht kunnen zetten. Echter wordt ook SSL gebruikt en dan zouden onder andere poort 443 en 563 dicht kunnen.

443 dicht zetten is niet echt handig. Kom je meteen niet meer bij o.a. je telebankieren, etc.

Beter is om het verkeer te monitoren en te kijken wie er download en deze persoon er op aan te spreken. Anders wordt het al snel een wedstrijd tussen beheerder en de rest. Die verlies je als beheerder per definitie.

Bedankt voor jullie reactie! Helaas is het nog niet gelukt. Zijn er nog meer mogelijkheden?

Als je weet om welke nieuwsgroep(en) het gaat kun je natuurlijk ook die IP adressen in de router blokkeren.

Films en games? Het gaat ernniet om wat hij download maar wlke usenet provider de downloader gebruikt. Je kunt antuurlijk ook gewoon even in zijn instellngen kijken (als je weet wie het is natuurlijk).

Ziggo doet aan limieten? DAn moeten jullie wel heel veel downloaden. Het adres dat je dan zou moeten blokkeren is 212.54.40.12. Maar ik weet eerlijk gezgd niet of dat nare bijeffecten gaat hebben, het is immers een adres van je provider zelf en ik weet niet wat ze nog meer onder dat adres hebben staan.Maar, je kunt het altijd even proberen.

In het modem kan ik alleen vinden hoe ik MAC adressen blokkeer, geen IP adressen?
Cisco EPC3925

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan