Nikon 50 Spiegelreflex

Status
Niet open voor verdere reacties.

jacobboersma

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2007
Hallo iedereen,

Wie kan mij vertellen wat de juiste instelling is (sluitertijd en diafragma) bij indoor springen van paarden. Dus indoor actiefoto's.
De sportinstelling levert slechte foto's.

Diafragma en sluitertijd is afhankelijk van hoe licht het is. Groter diafragma(lager getal) geeft een grotere lens opening. Langere sluitertijd geeft ook meer belichting, maar bij bewegende beelden geen scherp beeld van het object. Je moet dus een balans vinden tussen een snelle sluitertijd en de diafragma. Het is moeilijk aan te geven welke instelling je moet gebruiken, omdat de situatie niet bekend is qua hoeveelheid licht.

Zoals crash al zei, is erg afhankelijk van het licht. Ik zou kiezen voor een sluitertijd van 1/1000 tot 1/4000, en dan een objectief nemen met een zo groot mogelijk opening. Diafragma 1.4 of 1.7 maakt een heel groot verschil! Waarschijnlijk ook beter geen zoomlens nemen maar een objectief met vaste brandpuntsafstand, deze zijn over het algemeen 'zuiniger' met licht. En dan je ISO op 400 zetten. Krijg je wel iets meer ruis, maar dit is waarschijnlijk minder storend dan bewegingsonscherpte

Nog een tip.
Als het licht wat minder is en je dus moet kiezen voor een langere sluitertijd, probeer dan een hoek van ongeveer 30 graden in de richting van het bewegende object, je hebt dan minder last van onscherpte, alhoewel dat bij sportfoto's best wel leuk kan zijn.
Je kan natuurlijk dan ook de camera mee laten draaien met de bewegingsrichting van het onderwerp, wat resulteert in een scherp onderwerp en een bewogen achtergrond. Het is niet eenvoudig om het onderwerp op een vaste plaats in de lens te houden terwijl je meedraait, des te groter jouw afstand tot het onderwerp, des te makkelijker het wordt, maar het geeft wel een heel mooi 'actieresultaat'
Veel oefenen is het enige devies.

Diafragma en sluitertijd is afhankelijk van hoe licht het is. Groter diafragma(lager getal) geeft een grotere lens opening. Langere sluitertijd geeft ook meer belichting, maar bij bewegende beelden geen scherp beeld van het object. Je moet dus een balans vinden tussen een snelle sluitertijd en de diafragma. Het is moeilijk aan te geven welke instelling je moet gebruiken, omdat de situatie niet bekend is qua hoeveelheid licht.

Geef eens een richtlijn.

Geef eens een richtlijn.

Zo kort mogelijke sluiterstijd, en dan diafragma laten aanpassen. Als je camera een 'S' (shutter preference) stand heeft moet je die nemen. Dan kun je manueel de sluitertijd instellen en wordt het diafragma bepaald.

Zie de berichten na mij.:) Alleen dat van ReneDirks, je moet wel een hele goede lens hebben om die diafragma's te kunnen doen.(1.4 - 1.7)

Tja, dan zit je toch wel in de APO series, die vele malen duurder zijn dan de camera. Of verhuizen naar een land met heel veel zon :)

Tja, dan zit je toch wel in de APO series, die vele malen duurder zijn dan de camera. Of verhuizen naar een land met heel veel zon :)
Daarom vatte ik jou advies niet, wat betreft de diafragma. Als je een lens met 2.8 hebt ben je als hobbyer al redelijk proffessioneel bezig.(deze zijn ook al duur)

Daarom vatte ik jou advies niet, wat betreft de diafragma. Als je een lens met 2.8 hebt ben je als hobbyer al redelijk proffessioneel bezig.(deze zijn ook al duur)
Het was ter illustratie dat een klein verschil in nummers 1.4-1.7 al een heel goed verschil in opening maakt. Waarschijnlijk zal zijn lens 4 tot 5.6 zijn.

Met een 1.4 of 1.7 lens zal het moeilijk zijn om scherpe foto's te maken.
In deze foto zal weinig scherpte diepte zitten, waardoor het paard zelfs in de diepte niet geheel scherp zal zijn.

Wanneer je beperkt bent in de lens(goedkoper model) moet je je eigen toeleggen op het pannen.(meegaan met het object).
Dit vraagt zeer veel oefening, maar levert wel de mooiste plaatjes op.
Het te fotograferen object is scherp, en de achtergrond is weggevaagd. Hierdoor zit er "snelheid" in de foto.

Wat betreft je ISO waarde, kan je met de D50 makkelijk tot de 800 gaan. Dit levert je weer 1 of 2 stops verschil op.

Dus zet je cam op ISO 800 of 1600, je sluitertijd op 1/60.
Kijk nu of je met je diafragma zover kan komen dat je foto goed belicht is.

Gebruik qua formaat van de foto ook de RAW instelling. Wanneer je foto iets onderbelicht is, kan je softwarematig dit nog recht trekken.
Een overbelichte foto daarentegen veel moeilijker.

Dus zet je cam op ISO 800 of 1600, je sluitertijd op 1/60.
Kijk nu of je met je diafragma zover kan komen dat je foto goed belicht is.
Ik zou dan voor 800 of zelfs eentje lager gaan. Afhankelijk hoe de camera met "ruis" op een foto omgaat, met hoge ISO waarde.:)

De d50 springt aardig met ruis om. Iso 800 is dan totaal geen probleem.
Het beetje ruis wat zichtbaar is, is niet storend.

Daarom gaf ik al aan afhanlelijk van de camera, hoe het met de ruis zit.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan