Nikon D3200 + 55-200 VR lens ALTIJD noisy foto's

• Onderwerp starter Onderwerp starter IT07
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

IT07

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2011
Hallo allemaal,

Sinds dat ik m'n Nikon heb (nog niet zo lang) merk ik dat er ALTIJD noise is te zien op foto's.
Foto's zijn scherp als ik ergens op heb scherpgesteld maar zodra ik ga inzoomen zie ik al meteen dat het helemaal niet scherp is
en dat het detail niveau onacceptabel laag is.
Ook met ISO100 is er sprake van veel noise. (een beetje grijzige pixels overal)
En met hogere ISO's zoals 800 krijg ik de al-bekende green/red noise. (maar dat is normaal neem ik aan)

Kortom, plaatjes zijn NOOIT echt scherp/laag en noisy detail als ik op de foto ga inzoomen. terwijl het 16MP foto's zijn met een formaat van 6016x4000
dus aan de grote zal het niet liggen. Is mijn lens gewoon prut?
Het is een Nikkor 55-200 VR 4-5.6G met UV-filter Hama.

zou iemand mij kunnen helpen hiermee? alvast bedankt!

Zonder een voorbeeldje (liefst in origineel formaat, dus uploaden naar www.mijnbestand.nl o.i.d.) is er weinig van te zeggen. Een nieuwe camera met een nieuwe lens moet in ieder geval scherpe foto's kunnen maken. Een opmerking als:
Foto's zijn scherp als ik ergens op heb scherpgesteld maar zodra ik ga inzoomen zie ik al meteen dat het helemaal niet scherp is en dat het detail niveau onacceptabel laag is.
doet wel gelijk mijn wenkbrauwen fronsen; hèb je wel scherpgesteld? En heb je een objectief dat de scherpte vasthoudt bij het zoomen? Een goedkopere lens zal dat doorgaans niet doen. Bovendien: als de lens het wèl kan, dan is het veel beter om in te zoomen, scherp te stellen en uit te zoomen dan wat jij doet: scherpstellen en dan inzoomen! Dat is vragen om moeilijkheden (qua scherpte)!
En staat het objectief niet in manueel scherpstellen? Dan kan de camera er verder ook niks meer aan doen natuurlijk!

Wil je ècht weten of je objectief in orde is, maak dan een testopname vanaf een statief van een onderwerp waar veel detail in zit, bijvoorbeeld een kerk, met alle diafragma's die je hebt, dus van de grootste opening naar de kleinste. En kijk dan wat er van de detaillering overblijft. Maar nogmaals: we hebben voorbeeldjes nodig om te zien wat er aan de hand zou kunnen zijn!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan