niks verwijderen knoppix

Status
Niet open voor verdere reacties.

irobis

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2004
Even een vraagje ik heb knoppix gedownload voor het geval windows niet meer wil starten en ik bijv een bestand moet verwijderen maar dat gaat niet omdat windows draait.Ik denk even de cd erin en verwijderen maar dat lukt niet krijg steeds acces denied wat doe ik fout?????

geef eens wat meer info.
*Je hebt dus knoppix op cd gebrand.
*En je wil die cd opstarten. (krijg je die opgestard)
*Nu zou linux moeten opstarten (start het op en gaat het naar grafische modus)
*Is je windows partitie gemount?
Ik denk persoonlijk dat je eerst eens wat meer moet leren over linux opzich. Want nu weet je er denk ik niets van en je wil al direct bestanden gaan wissen op een windows schijf?
BTW nu ik eraan denk bestanden wissen op een ntfs schijf zal moeilijk gaan want linux doet dit alleen nog maar in test fase dus er kunnen fouten gebeuren. En standaard is het afgezet

ik ben een leek in linux maar mischien is het dit.
Heb je hem wel op cd laten boot?
Dus in de bios ingestelt bijv: cd-rom;a;hd
mischien doet hij het daarom niet:confused:

Geplaatst door lamp
geef eens wat meer info.
*Je hebt dus knoppix op cd gebrand.
*En je wil die cd opstarten. (krijg je die opgestard)
*Nu zou linux moeten opstarten (start het op en gaat het naar grafische modus)
*Is je windows partitie gemount?
Ik denk persoonlijk dat je eerst eens wat meer moet leren over linux opzich. Want nu weet je er denk ik niets van en je wil al direct bestanden gaan wissen op een windows schijf?
BTW nu ik eraan denk bestanden wissen op een ntfs schijf zal moeilijk gaan want linux doet dit alleen nog maar in test fase dus er kunnen fouten gebeuren. En standaard is het afgezet

De eerste 3 punten zijn oke, hij staat op cd en hij start op maar nu komt het is mijn partitie gemount????
Weet ik niet. Maar het kan inderdaad zijn omdat het een NTFS partitie is.
Ik wil inderdaar bestmeer leren over linux maar waar doe ik dit?????
Is knoppix misschien te ingewikkeld voor beginners en moet ik een andere linux versie nemen???

Hmm das heel simpel. Zie je je windows bestanden of zie je ze niet he. anders neem hier eens een kijkje. http://www.bartendavid.be/doc/howto/sysconfig/misc/mounten.html
op deze site vind je ook heel wat nuttige info. maar de grootste info bron zit in je linux zelf bv met het commando man mount krijg je ook een hele uitleg. Er zijn ook howto pagina's etc.
Knoppix is volgens mij een van de simpelste je moet niks instellen en het start op. Als je voor een linux wil gaan die je kan installeren zou ik gaan voor suse. Dit vind ik persoonlijk het simpelste. Mandrake zou simpel zijn maar is naar het schijnt niet zo stabiel. Tja ik kan er niet echt over oordelen wat simpel is en wat niet ik werk al met linux van toen ik begon met pc's het stond bijde op de pc thuis en ik gebruik ze nog altijd bijde maar ik vind linux gewoon tof. Windows gebruik ik alleen nog voor games.

Volgens mij mount knoppix de windows stations automatisch. Maar zoals je al aangaf betreft het een NTFS partitie en die zijn per definitie als read-only ingesteld. Er zijn wel truckjes om ook schrijftoegang tot NTFS partities te krijgen, maar dat wordt afgeraden. Reden hiervoor is dat linux nog niet de juiste bagage heeft om dat goed en veilig te kunnen doen.
Om dat bestand te verwijderen heeft windows een recoveryconsole. Daarmee krijg je een dosprompt en heb je de mogelijkheid om bestanden te verwijderen.

kon het zelf niet zo mooi uitleggen. :)
Ik heb zelf linux heel vaak gebruikt al recovery. Mijn gegevens van windows gewoon in linux op een cd gebrand of op een andere hd gezet. Daar is die knoppix wel heel geschikt voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan