NMI: parity check / memory parity error?????

Status
Niet open voor verdere reacties.

schuls

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2006
Hallo,

hopelijk zit ik op de juiste locatie voor deze vraag...

Ik heb een Samsung N135 netbook. Deze heb ik nu een half jaartje, en nu krijg ik het eerste probleem (zonder het voorheen veel te hebben gebruikt)

Tijdens werkzaamheden is het nu al ruim 6 keer voorgekomen dat de laptop een error geeft en in een blauw scherm veranderd.
Hierin staat...

Hardware Malfunction
Call your hardware vendor for support
NMI: parity check / memory parity error
the system has halted

Heeft iemand enig idee wat dit allemaal inhoud. Ik zit momenteel in het buitenland, dus helaas kan ik niet makkelijk naar een pc shop gaan met mijn garantie.

Graag hoor ik iets,

bedankt,
schuls

Melding ken ik van 2 situaties:
a. Computergeheugen defect of niet goed geplaatst is of gecorrodeerd is.
b. Insteekkaart die niet goed geplaatst is of gecorrodeerd is.

Omdat ik hier aanneem dat er geen insteekkaarten in kunnen (het is per slot een netbook) blijf alleen het geheugen nog over.
Geheugen eruit halen, contactpunten schoonmaken met een potloodgum of pure alcohol en weer terugplaatsen.
Blijft het probleem, dan ga ik ervan uit dat het geheugen zélf kapot is.

Succes,

Tijs.

Bedankt voor het antwoord.
Ik ben ondertussen naar een computerwinkele gegaan, en het blijkt de videokaart te zijn. Helaas is deze bij een netboek verwerkt in het moederboard.

Groet,

Ik heb exact hetzelfde probleem met een Samsung netbook N135 - wat ook ergens half oktober begon.
Het schijnt door de draadloze netwerkkaart-driver te worden veroorzaakt. Deze moet versienummer ''8.0.0.255'' hebben. Als het een hoger versienummer is, dan kan de foutmelding optreden. Als je in apparaatbeheer kijkt, vind je waarschijnlijk (nu) versie 8.0.0.366.
Zo ja, haal dan een 'veilige' versie 8.0.0.225 door op volgende link te klikken:
http://samsung.driversdown.com/Down.../20091221150541656/WLAN_Atheros_8.0.0.225.zip
Na installatie moet nog worden voorkomen dat Windows Update automatisch de driver opwaardeert naar een hogere versie dan ''8.0.0.255''. Dit kunt je doen door Windows Update op te starten, dan op ''Optioneel'' te klikken in het linkermenu, vervolgens op de rechter-muisknop te klikken zodra je op de ''Atheros.366 Driver'' staat en tenslotte op ''Update verbergen''.

Bedankt voor het antwoord.
Als ik het bestand uitpak. moet ik dan simpelweg op setup klikken?
Moet ik daarna het bestand overschrijven of moet ik eerst de "nieuwe" versie verwijderen?

En is deze oplossing al een ruime tijd helpende voor jou laptop?

Ik twijfel namelijk of ik het nog wil opsturen naar Samsung of dat ik dit proberen wil.

inderdaad, je kunt het bestand 'setup' uitvoeren. Als je gevraagd wordt om te 'updaten' of bestaande driver te verwijderen, kies dan 'upgrade'. Daarna Windows opnieuw opstarten. Het kan zijn dat je je password voor het draadloos netwerk weer moet ingeven.
Vergeet niet 'windows update' uit te voeren. Daar wordt dan de nieuwe Atheros driver genoemd (de upgrade die je dus NIET wilt hebben); die moet je dan rechtsklikken en 'update verbergen' aanklikken.
Ik heb dit drie dagen geleden uitgevoerd - en (afkloppen) ik heb geen BSOD meer gezien...
En bovendien: het kan toch geen kwaad? De draadloos netwerk driver versie 8.0.0.225 werkt uitstekend hoor.

Ik heb een andere mogelijkheid hiervoor gevonden. Ga naar apperaatbeheer. zoek de netwerkkaart van Atheros open deze, en klik op "VORIGE STUURPROGRAMMA"

Hiermee heb ik na een minuutje direct de vorige versie gekregen.

Nogmaals bedankt voor de info en hulp. Hopelijk blijft het bij mij nu ook goed werken

Netbook 135 - memory error

Ik heb ook precies hetzelfde probleem steeds gehad. Het begon in october nadat ik een Windows update had uitgevoerd. Samsung heeft eind october de moederboord vervangen maar na een paar dagen gebruik is het weer begonnen. Mijn netboek heb ik april gekocht dus echt niet oud.

Ik ga morgen de klantenservice weer bellen om te klagen en vragen of het ook met de Windows update te maken heeft.

Het is echt belachelijk vind ik dat een product zo snel slecht werkt.

Karenp

Dit is inderdaad zeer slecht van Samsung. Ik zal er ook zeker nog een klacht over sturen (helemaal als dit het probleem heeft opgelost) ik wacht nog een 1 a 2 weekjes sowieso om er zeker van te zijn, maar tot nu toe (na 2 dagen) is mijn laptop niet uitgevallen

Graag hoor ik wat Samsung tegen gezegd heeft.

Samsung N135 - Memory Parity Error

Ook ik had dit probleem met de Samsung N135 (JA01NL, december 2009). In april �10 gekocht en in oktober �10 begon deze te crashen op video's en spelletjes. Na precies een half jaar gebruik dus. De eerste 6 maanden was er gek genoeg niets aan de hand. Twee keer teruggestuurd naar Samsung (en ettelijke telefoontjes gepleegd overigens). Eerste keer opnieuw geinstalleerd, maar meteen weer een blauw scherm. Tweede keer moederbord vervangen, maar ook dit mocht niet baten. Weer crash op crash. Mijn advies: Nog binnen 1 jaar na aankoop? Terug naar de verkoper ermee en geld terugvragen. Daarna is er als het goed is nog een jaar fabrieksgarantie en zou Samsung je geld terug moeten geven.
Heb nu een ander cheapo netbook (Acer nummer nogwat). Hopelijk blijft deze het wel doen.

toch is met het downgraden van de netwerk driver hier het probleem verdwenen.
ben benieuwd of dit ook het geval is bij schuls en karenp.

@ ceeslans

ik heb de laatste update destijds verwijderd (zie voorgaande reacties) en sindsdien doet mijn laptop het weer goed (het is niet meer uitgevallen). Laatst zag ik via Samsung Update ook weer een nieuwere versie (8.0.0.376) voor de netwerkkaart. Misschien is deze inmiddels aangepast en werkt het naar behoren, ik laat het desondanks bij de huidige 'oude' versie welke het hoe dan ook goed doet.

Laatst bewerkt:
Vreemd genoeg doet ie het weer!

Heel vreemd want plotseling crasht mijn netbook niet meer, waarschijnlijk denk ik, dat ik een dag of 10 geleden een opdate heb gedaan. Daarvoor, ook nadat het door Samsung gerepareerd werd met een nieuwe moederboord, bleef het iedere dag minstens 1 keer per dag crashen. Steeds die blauwe scherm. Ik wou net weer Samsung bellen maar nu blijkt het goed te werken.

Toch vind ik het heel slecht dat een apparaat na 6 maanden het niet meer doet. Ook al de kosten van steeds naar de klantenservice te bellen moet je niet vergeten.

Hopelijk hebben jullie allemaal meer geluk!

Groeten,

Karenp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan