"No Signal" bericht op monitor

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchsmurf

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2011
Ik heb al tijden problemen met mijn monitor, maar meestal is het niet storend, dus heb nooit de moeite genomen er iets aan te doen. Heb nu vakantie, dus ik dacht dat het een goed moment was om er eens wat aandacht aan te besteden. Het probleem is als volgt. In bepaalde situaties geeft mijn monitor een "no signal" bericht en geeft dus geen beeld. Dit gebeurd altijd als:
- de computer opnieuw opgestart wordt
- installatie / update van video drivers
En gebeurd regelmatig (dus niet altijd) als:
- de computer voor de eerste keer wordt opgestart
- als de resolutie veranderd (bijvoorbeeld door starten game)
Het probleem bij het opstarten kan normaal gesproken voorkomen worden. Als ik eerst het stekkerblok aanzet, een aantal minuten wacht en vervolgens eerst de PC en dan de monitor aanzet, dan doet het beeld het meestal wel. Het wachten tussen het aanzetten van het stekkerblok en het opstarten is cruciaal, geen idee waarom.
Als het beeld uitvalt, gaat de PC zelf wel gewoon door. Met behulp van toetscombinaties kan de PC namelijk op de gebruikelijke wijze gewoon afgesloten worden. Op dezelfde manier is het bijvoorbeeld mogelijk om Winamp op te starten en muziek af te spelen. Het geluid werkt dan gewoon, dus ik ga er vanuit dat de PC gewoon werkt. Als het beeld bij het opstarten uitvalt, gebeurd dit meestal vanaf het begin. Een enkele keer valt het beeld na het Windows opstartscherm uit, maar dit is zeldzaam.

Het beeldscherm is een iiyama prolite E2207WS
De videokaart is een Ati Radeon HD 4800
Windowsversie is Windows 7

Iemand enig idee wat het probleem is?

Laatst bewerkt:
Het zou iets met de kabel te maken kunnen hebben of met de videokaart, verder heb ik niks

Een post posten zonder beeld is ook erg knap moet ik zeggen :D:rolleyes:

In ieder geval, zodra je geen beeld meer hebt, kijk dan eens of de videochip op het moederbord (indien die erop zit) ingesprongen is. Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat de videokaart brak bezig is.

Het hebben van meerdere pc's, laptops, notebooks en telefoons is soms nuttig ;)

Ik was nog vergeten iets te vermelden. De videokaart is al een keer vervangen en heeft het probleem niet verholpen. Het was en is een Ati Radeon HD xxxx, maar bij het vervangen is een meer recent exemplaar geplaatst.

Waar vindt ik de videochip op het moederbord? Dan weet ik waar ik naar moet kijken.

Nee, je begrijpt me verkeerd, je moet het scherm aansluiten op de aansluiting op het moederbord.

Ongeveer zoiets:

A455-2858-call04-maf.jpg

@probleempjes als je de kabel nu aan het moederboord zou hangen zou dat ook niet werken, want de onboard videokaart schakelt zichzelf uit als er een andere geplaatst wordt, je moet em dan aanzetten in het bios ofzo (geen flauw idee hoe je dat moet doen)

Er bestaat ook een kans dat het powerboard van je monitor defect aan het raken is. Een zeer groot deel van defecte TFT's zijn niet kapot aan het beeld, maar aan de powersupply. een aantal van je symptomen komen overeen met problemen met de interne power

@probleempjes als je de kabel nu aan het moederboord zou hangen zou dat ook niet werken, want de onboard videokaart schakelt zichzelf uit als er een andere geplaatst wordt, je moet em dan aanzetten in het bios ofzo (geen flauw idee hoe je dat moet doen)

Niet helemaal. Zodra er een werkende kaart aangesloten word, word deze inderdaad uitgeschakeld. Zodra er echter een kaart in zit die kapot is, of geen beeld geeft, springt de onboard-chip weer in. (Tenminste, als in het bios (vaak standaard als ik het goed heb) ingesteld staat dat PCIe en onboard beide ingeschakeld zijn)

aaaah, ik zie het, srry

Niet helemaal. Zodra er een werkende kaart aangesloten word, word deze inderdaad uitgeschakeld. Zodra er echter een kaart in zit die kapot is, of geen beeld geeft, springt de onboard-chip weer in. (Tenminste, als in het bios (vaak standaard als ik het goed heb) ingesteld staat dat PCIe en onboard beide ingeschakeld zijn)

Heb gisteren wat experimenten gedaan en het probleem is opgelost. Het was een kapotte kabel. Dus een relatief eenvoudig probleem, duurde alleen even tot ik het ontdekt had. Bedankt voor de uitleg over de poorten op het moederbord. Heb de videokaart tijdelijk even verwijderd en toen deed het beeldscherm het via de VGA poort op het moederbord wel. Daarna was het vrij snel duidelijk. Dus iedereen bedankt voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan