NoClassDefFoundError

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fizz

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2005
Berichten
17
Hallo,

Ik ben op school begonnen met Java, en heb ook zo'n boek erbij gepakt met een Javacursus. Ik heb dezelfde Java (versie 1.3) als in het boek. Steeds als ik iets probeer krijg ik deze foutmelding:

Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: Hallo

Dit deed ik:
- Dit bestand als Hallo.java opslaan:

// Hallo.java: Een programma dat een regel tekst
// produceert.
public class Hallo
{ public static void main(String[] args)
{ System.out.println("Dag...\n") ;
}
}

- Naar MS-DOS-prompt, de goede map en intikken:
- javac Hallo.java
- java Hallo
- en dan krijg ik die foutmelding:
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: Hallo

Als ik javac intik wordt er wel een class bestand gemaakt in de map waar Hallo.java ook in staat.

Weet iemand wat ik fout doe?

Alvast bedankt,
Fizz
 
Het beste wat u kunt doen volgens mij is:
de bin directory waar Java geinstalleerd staat in uw classpath instellen. Vaak wordt Java geinstalleerd in c:\program files\java\jdk1.5.0_04 (dit laatste hangt van de gebruikte versie af)
in deze directory vindt u de map bin. Wanneer u het totale path naar de deze directory in uw classpath zet in Windows dan kunt u als het goed is overal vandaan compileren en runnen.
 
Bedankt voor de reactie :)

Doe je dat door path=%PATH%;C:\jdk1.3.1_18\bin onderaan autoexec.bat te zetten?
(en dan opslaan, computer overnieuw starten.. )
dat heb ik al zo namelijk..
of moet je @SET CLASSPATH=C:\PROGRA~1\PHOTOD~1.0\ADOBEC~1 veranderen in @SET CLASSPATH=C:\jdk1.3.1_18\bin in autoexec.bat ?
*Dat programma waar het naar verwijst heb ik trouwens niet meer op de computer staan..*

Of hoe doe je dat?:eek:
 
het is de bedoeling dat java geinstalleerd is, in uw geval in C:\jdk1.3.1_18\bin in deze map staan 2 bestanden namelijk java.exe en javac.exe.

U kunt de classpath variabelen via een aantal manieren toekennen. Wat ik het makkelijkste vind, is het toevoegen via:
- rechter muisknop op deze computer
- eigenschappen
- tabblad geavanceerd
- (helemaal onderaan) de knop: omgevingsvariabelen
- hier de variabele CLASSPATH aanmaken en dan als waarde de locatie naar uw java installatie.
 
Java en Javac zijn inderdaad in die map geïnstalleerd..

Alleen als ik rechtsklik op Deze Computer kan ik alleen kiezen uit de tabbladen: Algemeen, Apparaatbeheer, Hardwareprofielen en Prestaties. (Ik heb windows 98 1e versie)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan