Nog een! Win 98 en XP Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

fdevroege

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2002
Berichten
35
Hallo,

Tsa het schijnt (hopelijk soms) toch heel moeilijk te zijn!
Ik heb twee pc's die met een cross-kabel met elkaar verbonden zijn. Op de server draait XP Prof en op de client Win 98. Dit netwerkje heb ik met de nodige moeite aan de praat gekregen: de pc's zien elkaar en kunnen mappen en printers delen. Maar het ging me uiteindelijk om het delen van internet....
Dit werkt dus niet. Ik ben begonnen met de XP-wizard, maar de installatie van de 98-pc via de aangemaakte floppy werd afgebroken. Toen handmatig de instellingen nagelopen.... Uiteindelijk bijna alle vragen in deze rubriek afgelopen, de handleiding van Steve bekeken, alle suggesties etc. nagelopen maar nee helaas: niks...
Mijn vraag is nu: kan ik dit nog aan de praat krijgen of kan ik het beter met een Proxyserver gaan proberen?
Als het netwerkje werkt moet dat internet delen toch ook kunnen lukken?
De client geeft trouwens bij het opstarten een melding dat het programmaatje Loadqm vanwege een fout is afgesloten. Heeft dit ermee te maken?
Wie weet raad???
N.B. Toen op de server nog Win ME stond draaide alles wel (via WinProxy), maar niet foutloos. Vaak moesten beide pc's tegelijk (opnieuw) opstarten om internet te kunnen delen.
 
Hallo fdevroege,

heb soortgelijke problemen gehad. Uiteindelijk maar AnalogX proxyserver gedownload (www.analogx.com). Prima, klein progje, goede gebruiksaanwijzing! Internet sharing werkt nu prima, alleen e-mail ophalen (nog) niet (verzenden wel....!?)

Succes
 
Beste Ojeevee, dank voor je suggestie.
Ik heb dit geprobeerd, maar het werkt helaas niet.
Had je dezelfde situatie dwz XP-server en 98-client?
Begrijp ik het goed dat de proxy alleen op de server moet draaien? Ik heb bij Configure192.168.0.1 ingevuld in het vakje Proxy binding.
Als ik dan bij de client Explorer opstart geeft ie linksonder in de balk "Bezig verbinding te maken met website 19.168.0.1" Maar uiteindelijk zegt ie "Kan pagina niet openen".
Weet je raad? Vr.gr.
 
Hallo Fdevroege, idd XP-server 98SE client.
Neem aan dat website 19.168.0.1 een typefout is (moet natuurlijk 192.168.0.1 zijn)
Proxy draait alleen op (XP-) server. Binding is OK.
Staat de firewall van de server uit?
Heb je de client wel goed ingesteld (192.168.0.x, subnet 255.255.255.0)
Ben benieuwd.
 
Beste Ojeevee, Oswald,

Het is me uiteindelijk toch GELUKT! Je hebt me op het goed spoor gezet.
In het kort wat er deze week gebeurd is. Eerst werkte het niet. Heb toen WinGate geïnstalleerd, want dit draaide toen ik nog WinME had op mijn host. Echter, bij het installeren kreeg ik een keurige melding dat ICS aanstond!!! Heb dus in XP "Internet delen" uitgezet, de firewall stond al uit (bekend probleem). Toen opnieuw de proxy van AnalogX geïnstalleerd en nu werkt ie dus wel!!!
Het moest natuurlijk werken als het bij jou in dezelfde situatie ook werkt. Enne .. inderdaad het was een typefout.
Nogmaals BEDANKT voor het meedenken.
Overigens is netwerkaanmelding wel nodig anders herkent de host (XP) de client niet en is bestand- en printerdelen niet mogelijk. Vreemd genoeg is internet delen dan wel mogelijk.
 
Goed dat je het voor mekaar hebt zeg. Eén vraagje nog: werkt bij jou het ontvangen van mails via Outlook Express op de client? Bij mij werkt nl alleen verzenden!?
 
Oswald,

Mailen doe ik alleen vanaf de host, we gebruiken de client alleen voor surfen. Ik wil het wel even uitproberen of het beide kant op werkt, maar dat wordt op z'n vroegst a.s. woensdag...
Constateerde gisteren nog wel dat MSN niet werkt. Ben dus weer bezig om dat op te lossen. Volgens de handleiding van AnalogX zou dat via Sock 4 of 5 moeten gaan. Er wordt een site gegeven waar een hulpprogje is te downloaden. Je hoort nog ...

Gr, Frans
 
Oswald,

Gisteren het eea geprobeerd. Kreeg Outlook helemaal niet werkend op de client.
Welke versie gebruik jij, heb je bepaalde instellingen gedaan? Dan wil ik nog wel wat voor je proberen.
Ook dat progje voor Sock4/5 geinstalleerd (dat door AnalogX wordt geadviseerd) maar dat helpt allemaal niks.
Enne ... MSN werkt dus ook nog niet!
Weet eigenlijk niet meer hoe verder, maar wil in ieder geval MSN aan de praat krijgen.

Heeft een van de beheerders een idee ????

Gr, Frans
 
Djezus als ik dit hier boven allemaal lees, dan zakt de moed me in de schoenen.
Ik heb een vrij oude pc al jaren in gebruik. heb daar windows 98 tweede editie op.
Heb sinds 2 dagen nu een andere pc met windows xp professional er op.

Ik zat al bij mezelf te denken hoe handig het zou zijn als ik op beide pc's kan internetten. En vooral dat ik dan de meeste van mijn bestanden en downloads op de nieuwe pc kan zetten. Op de nieuwe zit n dvd speler en n cd brander. helaas niet omgekeerd ;)
Het schijnt nu te mogen van multikabel (quicknet) delen,
maar ik weet niet zoveel van dit soort zaken als jullie dat doen.

Heb net een artikel gelezen op beginnersweb, maar het ziet er toch nog erg ingewikkeld uit.

Dus is het handiger als ik op de oude pcc ook xp installeer?
p.s Ik ben nog niet zo bekend met xp

thanks alvast marlene
 
Marlene,

Het spijt me dat je hier niet vrolijk van wordt ...
Maar uiteindelijk is het toch wel heel erg handig. Internet delen tot stand brengen is het moeilijkst, maar bestanden en printers delen eigenlijk niet zo. Dat is in jouw situatie ook handig want dan kun je bestanden heen en weer sturen tussen de pc's.
Twee netwerkkaartjes zijn voldoende (kost ca 15 euro p st) en een zogeheten crosscable (ca 20 euro voor 10 m). Elke grote computerzaak moet weten wat daarmee bedoeld wordt. Soms verkopen ze ook een zgn gamerskit, d.i. alles in één doos (voor ca 30 euro).
Verder moet je op je oude pc NIET XP installeren, want dat kan helemaal niet (te weinig geheugen en snelheid en zo). Mijn oude pc is een van de eerste Pentiums 133 Mhz en ongeveer 5 jaar oud.
Laat je niet ontmoedigen! Probeer het, enne ... er zijn hier op Helpmij genoeg mensen die je tips kunnen geven mocht het niet lukken. SUCCES !!!
 
dank je wel.
Alleen de bestanden delen zou ik al heel blij mee zijn. dan kan ik alles veel gemakkelijker overzetten. zoals mijn "gekraakte pc cillin, het lukt me niet om die op xp te zetten

Ik zal die netwerkaarten halen, en vraag hier gewoon hulp met het installeren. misschien staat er op beginnersweb wel voorbeelden hoe dat te doen? dan moet de pc toch open? haha ik vrouw, niet zo technisch

wat vreemd, als ik op een smiley klik dan krijg ik ene andere pagina met kan de pagina niet vinden?
bedankt fdevroege
 
Marlene,

Ik weet niet wat je bedoelt met "gekraakte pc cillin". Als het een programma is: sommige programma's moet je onder XP echt opnieuw installeren anders werken ze niet.

Wat mij het meest geholpen heeft bij het instellen van het netwerk waren de aanwijzingen die te vinden zijn op http://www.beginnersweb.nl/cursus/netwerk.php

Het installeren van de netwerkkaarten is echt geen punt, "gewoon" insteken in het slot. Kijk goed naar de uitsparingen en druk niet al te hard.

Suc6, Frans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan