Nog steeds komt het BIOS scherm op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

Nog steeds krijg ik regelmatig het BIOS-scherm op m'n scherm, en niet alleen bij het opstarten van m'n PC !!
Eerdere suggesties als een batterij vervangen, omdat die op z'n eind zou lopen, hielpen dus niet.

Aan welke mogelijkheden zou ik nog meer moeten denken?

Van Lange Pier kreeg ik b.v. vroeger eens een suggestie betreffende het WhyCrashed Programma, maar zou dát dan misschien helderheid kunnen geven?

Met vriendelijke dank
Dukkel

Laatst bewerkt:
Bios even op default values zetten?

Hallo

Dát heb ik al meerdere keren gedaan.

Maar ik zal F6 nog eens gebruiken in het BIOS Scherm.

Hallo

Ik had verwacht dat de Secure instellingen in de BIOS na gebruik van F6 niet meer aan zouden staan.
Maar wat scherts me verbazing. Alles staat gewoon aan. Hulde aan MSI

61f694023a658-WhyNoWin11_na_F6-_2022-01-30.png

MVG
Dukkel

Laatst bewerkt:
Hallo Mensen

Toch nog een denk-foutje, zie bovenstaande afbeelding, gedeelte Secure Boot

Secure MOET wel ingeschakeld wezen, zoals NU het geval is

61f69bd3b13e6-Secure_ingeschakeld-2022-01-30_%282%29.png

En nu maar afwachten of dat BIOS scherm nu nog komt.

MVG
Dukkel

Hallo Allemaal

Tot nu toe heeft nog niets geholpen.

Ik heb zelfs een andere videokaart geinstalleerd, nu zit er een MSI GeForce GT 710 met 2GB intern geheugen in.

Maar ook na deze aanpassing kreeg ik weer het BIOS-instelscherm.

Heeft iemand nog een goede suggestie hieromtrent, dan houd ik me aanbevolen

Met Vriendelijke groet
Dukkel

Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal

Ik heb nu nadat ik m'n videokaart vervangen heb, een schone installatie van Win11 gedaan.
Maar ook daarna nog bevriest het scherm na enige tijd en krijg ik een Blauw scherm.
Ik word er tuureluurs van
MVG
Dukkel

Hallo

"Aan welke mogelijkheden zou ik nog meer moeten denken?"

Een defekte voeding , die korte spikes geeft met crashen als gevolg is een andere , heel weinig voorkomende mogelijkheid.

Mocht deze p.c. (voeding) geheel onverwacht aangesloten zijn op een niet geaard stopkontakt , is deze mogelijkheid dan zelfs heel reeel .....

Ontstoring , afvoer statische elektriciteit , netfiltering , etc ... vereist immers een werkende aarding.

Peter

Hallo Allemaal

Het probleem was: IK had een hardnekkig virus op m'n C: de: en E: schijf.

Alleen een schone installatie van Win11 mocht baten.

MVG
Dukkel

Hallo

Da's geheel onverwacht ....

In # 7 stond immers : "een schone installatie van Win11 gedaan."

Belangrijkste --> = opgelost ...:thumb:

Peter

Hallo VDK_P

Toch weer niet.
Toen ik een Backup wilde terugzetten, werd aangegeven:"Te weinig ruimte"
En dát terwijl er ruimte zat is op m'n C: schijf (ik heb in gebruik ong. 60Gb en de schijf is 246Gb groot)

Nee, dát is het niet.
Hierna heb ik de C: schijf (een SSD van 260Gb) geheel schoongemaakt met o.a. Low Format
Niet dat dát veel voorstelt volgens Lange Pier, maar dan weet je wel zeker dat alle partities op de opstartschijf overschreven zijn met "000" Nullen. Ook de Verborgen- en het Herstelgedeeltens

Na inbouw moest ik natuurlijk wel weer een schone installatie uitvoeren, en vervolgens de Backup van 02-02-2022 terugzetten. Wat NU wel zonder problemen geschiedde

Dus ik denk, dan met een "normale" Format-bewerking de C: niet geheel geformatteerd wordt,
(het EFI-gedeelte en de Herstelpartitie dus niet)

Met Vriendelijke groet
Jan Filarski (Dukkel)

Hallo

Da's geheel onverwacht ....

In # 7 stond immers : "een schone installatie van Win11 gedaan."

Belangrijkste --> = opgelost ...:thumb:

Peter

Hallo Peter

De pech van dat terugkomen van BSOD en daarna het BIOS-scherm blijft me toch nog achtervolgen.

Gisteren heb ik uiteindelijk de 2 geheugen-bankjes van de desbetreffende PCnr1 vervangen, door de geheugen-bankjes van PCnr2
Omreden: Dat het geheugen dat ik op Moederbord van PCnr1 eigenlijk iets te snel is (ik dacht dat MSI H510M PRO dát wel aan zou kunnen)

De originele status was als volgt:
PCnr1 heeft Moederbord: MSI H510M Pro met 2x CRUCIAL 8GB DDR4 3200Mhz, CL19
PCnr2 heeft Moederbord: MSI H410M Pro met 2x CRUCIAL 8GB DDR4 2999Mhz, CL19

Na de verwisseling van die geheugen-bankjes, draaien de beide PC's nu toch al anderhalve dag zonder dat het BSOD en het BIOS-Scherm terugkomen

Dus mogelijk zou kunnen zijn, dat het "probleem" Moederbord te kritisch bleek op die snellere geheugen bankjes.

Jan :D

Laatst bewerkt:
Hallo

Mocht je twijfelen aan de integriteit van het r.a.m. geheugen , zou ik er memtest eens op loslaten.

Indien mogelijk laten draaien met systeem kast open , krijgt alles net iets minder koeling.

Peter

Hallo Peter,

Ik twijfel niet zo zeer aan de integriteit van die geheugen-bankjes, eigenlijk veel meer aan het feit dat Moederbord M510M PRO geheugen aankan tot een snelheid van 2999Mhz en en geheugen-bankjes inzaten met een snelheid van 3200Mhz CL19.
Ik dacht dat het Moederbord die hogere snelheid toch niet zou gebruiken, en niet hoger zou gaan als dat ie aankan.

Maar ik zal die snellere bankjes (die overigens nu dus in m'n PCnr2 {MSI H410M PRO} zitten en tot nu toe geen probleem vormen) evengoed aan MEMTEST zetten.

Jan

Laatst bewerkt:
Hallo

Mocht je twijfelen aan de integriteit van het r.a.m. geheugen , zou ik er memtest eens op loslaten.

Indien mogelijk laten draaien met systeem kast open , krijgt alles net iets minder koeling.

Peter

Hallo Peter

Ik heb een Memtest inderdaad uitgevoerd.
En er werd geen fout ontdekt.
Dus mijn dank ik groot, voor je interesse,
Jan

Hallo Allemaal

Nog steeds heb ik dat m'n PCnr1 ongeoorloofd opstart BSOD en dan dat met het BIOS-scherm verschijnt.
Het bleek dus niet in m'n geheugen-bankjes te zitten.

Maar, ik heb wel ontdekt, dat de Drivers van m'n NAS-Server verouderd waren.
Door die verouderde drivers werd er blijvend beslag geleegd op o.a. m'n C: schijf -----> gevolg:

Als ik een backup wilde terugzetten kon dat niet omdat de Backup aangaf dat er te weinig ruimte op de C: schijf was. (dat kwam doordat de C: schijf niet vrijgegeven was)

Na de NAS-Drivers te hebben geupdated, werd de C: schijf meteen weer vrijgegeven.

Maar inmiddels had ik een weer (voor de 7x keer) een Schone Installatie van Win11 uiutgevoerd, in de veronderstelling dat het probleem aan de Windows-installatie zou liggen

Daarna heeft m'n PCnr1 geen ongeoorloofde opstartingen meer gemaakt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan