(Nog vrij) Nieuwe laptop is supertraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frittata

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2016
Hallo everyone,

Laat ik allereerst beginnen te vertellen dat ik echt een regelrechte kneus ben als het om computers enzo gaat.
Ik kan er nauwelijks mee omgaan, maar dat even terzijde.

Ik heb vorig jaar een Dell Inspiron 15 5000 Series laptop gekocht met een Intel® Core™ i5 processor, 8GB geheugen en een harde schijf van 1TB en heb er nu Windows 10 op. Ik gebruik die laptop eigenlijk vrij weinig, alleen maar om een serie te kijken of heel af en toe iets te typen voor school, maar hij is de laatste tijd zo traag als een motherf****:mad: .
Dus ik ben al gaan googlen en heb al van alles verwijderd en gescand etc, maar dat helpt niet echt. Als ik bij taakbeheer kijk is vooral dat rijtje met Schijf bijna altijd 100%. Daar heb ik ook al het een en ander -zover mijn computerskills mij daarin helpen- opgezocht, maar geen van die dingen die de mensen daar aanraden helpt.

Iemand een idee? Heb ik gewoon een slechte laptop gekocht of doe ik iets doms?

Dank u! :d

Ik zeg niet dat je dom bent... :p Als je veel dingen hebt gedaan die je eigenlijk niet had moeten doen. Zou ik terug gaan naar fabrieksinstellingen als dat kan. Dan ben je van het hele gelazer af. Haal er een vriend bij of zo.

Als er toch niet veel opstaat. Haal wel al je foto's en documenten eraf die belangrijk zijn en zet ze even extern.

Ik heb gescand met AVG en daarna met Avast, want mn AVG was afgelopen. Heb daarna zo'n Cleanerprogramma wat laten verwijderen, maar dat was niet zoveel.
Ja, misschien moet ik idd maar naar fabrieksinstellingen dan...

Probeer eerst systeemherstel. Gebruik geen clean programma's allemaal rommel.

Als TS Ccleaner heeft gebruikt zou ik dat zeer zeker niet onder de categorie "rommel' willen scharen. Ik gebruik al 20 (?) jaar (iig al héél erg lang) Ccleaner op al mijn computers en heb het bij iedereen waar ik computers 'inrichtte' geïnstalleerd met het advies 1x per week / 1x per maand Clceaner te draaien en d'r is nog nooit iemand geweest die ontevreden was over Ccleaner.

Laatst bewerkt:
Ja oke, Ccleaner kan ik me bij aansluiten, maar dan nog moet je weten wat je doet. (handleiding)

Er zijn er ook genoeg die teveel weghalen en gewoon klakkeloos dat ding gebruiken zonder zich daarin te verdiepen.

@Frittata :

download Ccleaner hier (gratis versie) en draai ALLEEN de "Analyse" en de "Register" tool, zie plaatje. Als je verder overal vanaf blijft is Ccleaner een veilige en doeltreffende tool. Ik ben benieuwd hoeveel ruimte er door Ccleaner wordt vrij gemaakt (wat ook het gevolg zou kunnen hebben dat de traagheid verwijnt) als je de "Analyser" draait.

ccleaner.jpg

"Leuker" kunnen we het niet maken............... ;) :D

Laatst bewerkt:
gast0225 dat is een mooie uitleg. De beste. ;) Goed bezig....:D

Als Schijfactiviteit in Taakbeheer altijd op 100% is terwijl de laptop (eigenlijk) niet veel aan het doen is op dat moment dan is het heel goed mogelijk dat de harde schijf bad sectors etc. heeft, dus dat je probleem aan een stervende harde schijf ligt.

Tijs.

@Frittata, hetgeen door dnties wordt geschreven is iets wat je zeer zeker even moet gaan onderzoeken.
Met een tooltje zoals bijv Speccy ( Klik ) kun je mogelijk achterhalen werk merk en type hdd er in de Dell zit.

Als je merk en type weet, kun je op de website van de fabrikant wellicht een tooltje vinden dat de integriteit van die hdd bepaalt. Een algemeen tooltje voor het bepalen van de gezondheid van een hdd vind je hier : Klik

Laatst bewerkt:
Ja, was idd Ccleaner die ik had gebruikt. Als ik die nu laat analyseren, heeft ie nog iets van 1MB aan internetgedoe, dus lijkt me dat t m daar niet zit? Wel heel fijn dat jullie helpen, btw! Ik had de HDD opgezocht, maar daar staat alleen een of andere amazonfix van 60$ voor. Dat andere programma gaf aan dat hij met iets van 62.4MB/s werkte (?)

Heb met die MBAM nog eens gescand, die vond wonder boven wonder wél 2 bedreigingen (PUP.Optional nog iets). Die AdwCleaner heeft ook een paar dingen verwijderd, maar na het opnieuw opstarten en vervolgens nogmaals opnieuw opstarten is hij nog steeds echt traag. Hij start op met de eerste 3 minuten een lege taakbalk en dan kan ik niets openen. Daarna laadt alles nog steeds heel langzaam.

Ohja, ik heb nog een kleine PS: Mijn laptop valt als ik mijn helderheid veranderd soms meteen uit, op slaapstand. Ik dacht eerst dat ik een f11 raar had ingesteld ofzo, maar het gebeurt gewoon op random momenten wel en dan weer niet. Kan er op Dell Support of op internet eigenlijk niks over vinden...

Energiebeheer in Win 10 is brak en in het bijzonder de slaapstand, die zorgt vaak voor problemen zoals niet goed "ontwaken" of een "zwart scherm".
Je kunt het huidige schema verwijderen in Energiebeheer en / of een nieuw schema maken, dat lost meestal het probleem op.

Installeer en start alsnog CrystalDiskInfo, maar dan gedownload en geïnstalleerd vanaf de officiële site: link

Tijs.

Mooi, dan is die oorzaak blijkbaar niet van toepassing.
Overigens moet het dan wel zo zijn dat er precies 1 harde schijf in zit, dus niet (ook) nog andere.

Ik blijf dan wel verbaasd over wat dan wel de oorzaak is van "Als ik bij taakbeheer kijk is vooral dat rijtje met Schijf bijna altijd 100%. ", maar hopelijk heeft iemand daar wat ideeën over.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan