• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nogmaals Datum_Tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.
Doe dat stukje eens zo:
Code:
    With Sheets("Blad1") ' verwijder tijdsaanduiding tbv vert.zoeken
        For x = 2 To .Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row
          Cells(x, 1) = "'" & Format(Cells(x, 1), "dd-mmm-yyyy")
        Next x
   End With

Bedankt Edmoor, doet het. Je MAAKT er slim genoeg tekst van begrijp ik. Maar kan je mij aangeven waarom het halverwege mijn macrootje fout gaat?

Ik zit er nog naar te kijken maar ik heb ook geen idee.

Zo misschien?
Code:
Sub DatumFormat()
Dim cl As Range
 For Each cl In Range("A2:A" & Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row)
      cl = Int(cl)
      cl.NumberFormat = "dd/mmm/yyyy"
  Next
End Sub

VenA, heb jouw code vanmiddag vlug ff bekeken maar bij mij sorteert hij niet op geb datum. Ik moet nog goed kijken hoe hij werkt (althans kijken op mijn leken-manier). Volgens mij vul je een array waar dan alle handelingen in plaats vinden. Probeer er vanavond naar te kijken maar wat ik in mijn haast gezien heb is dat hij niet goed sorteert. Je hoort nog hoor!

Wil je gewoon de opmaak anders zien van kolom A?
Code:
Sub hsv()
 Columns(1).NumberFormat = "dd-mmm-yyyy"
End Sub

ja maar ja maar.........
HSV, dat doe ik toch in de code!

Geen idee waarom het daar niet gaat zoals het gaan moet.

Zoiets?

Code:
Sub NogEenPoging()

Range("A2").Select
    For Each c In Range(Selection, Selection.End(xlDown))
        c.NumberFormat = "@"
        c.Value = CStr(Format(c.Value, "dd-mmm-yyyy"))
    Next c

End Sub
Als een veld "tekst" moet zijn, maak 'm dan ook op als Tekst. ;)

@jansm

Kun je mij een lol doen en je aanhef genderneutraal maken ?
Dit is een forum dat voor iedereen, en niet alleen maar 'heren', beschikbaar is, en waar vooral iedereen welkom is. (zie de forumregels).
Van de aliassen kun je geen sexe afleiden. Maak het forum dus svp niet onnodig vrouwonvriendelijk.

@ snb: ok.
@ Ginger: de data (o.a. voor kolom [A]) wordt gegenereerd door een datalogger. Daar heb ik mee te maken. Aan dat format kan ik niets wijzigen.

Mij lijkt dit voldoende:

Code:
Sub M_snb()
   [K2:K100] = [if(A2:A100="","",int(A2:A100))]
End Sub

Het numberformat van de kolom instellen op 'datum' & klaar is....

@ Ginger: de data (o.a. voor kolom [A]) wordt gegenereerd door een datalogger. Daar heb ik mee te maken. Aan dat format kan ik niets wijzigen.

Ik had het niet over de "bron" maar over de verwerking in de sheet. Als "31-okt-2016" een tekstwaarde is en géén datum waar je mee kan rekenen is het verstandig om bij Excel aan te geven dat jij dit ook echt bedoelt. Dat doe je door de opmaak (format) van de cel op Tekst (Text) te zetten. Vanuit VBA doe je dat met .NumberFormat = "@"
In mijn procedure wordt dat in 1 klap geregeld. Heb je die al uitgeprobeerd?

@snb, de oplossing met INT bedacht ik me vanochtend ook om de "tijd" kwijt te raken. ;)

Laatst bewerkt:
@ snb: doet het en is in principe de meest simpele. Maar moet het resultaat altijd in een extra kolom geplaatst worden?
Kan de code om gebouwd worden zodat kolom A "rechtstreeks" aangepakt wordt met een dynamisch bereik?

@ Ginger: code werkt ook goed. Zou het resultaat van Selection.NumberFormat = "dd/mmm/yyyy" (staat in mijn code) niet hetzelfde moeten zijn als .NumberFormat = "@"?

Lijkt me voldoende 'dynamisch':

Code:
Sub M_snb()
   [A2:A20000] = [if(A2:A20000="","",int(A2:A20000))]
End Sub

Ik kon alleen maar illustreren dat de code werkt door het resultaat naar een andere kolom te schrijven.

Laatst bewerkt:
Jansm, nope... de interpreter van Excel gaat met dat format aan de haal omdat je toch niet echt ondubbelzinnig aangeeft dat je tekst wilt hebben en niet een getal. Door de cel echt op Text te zetten dwing je dat wel af.

Ginger, duidelijk verhaal. Maar hoe zou ik .NumberFormat = "@" in kunnen passen in mijn code? Dit lijkt misschien een onzinnige vraag omdat ik jouw code zo kan gebruiken maar ik probeer zoveel mogelijk op te steken van jullie, mannen en vrouwen!!.
Vandaar ook mijn verzoek op de reactie van snb om zijn code uit te breiden met een dynamisch bereik en misschien de mogelijkheid om geen extra kolom te gebruiken.

@ snb #17
... maar nu blijft in kolom A de tijd staan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan