non system disk error

Status
Niet open voor verdere reacties.

Irrene

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2004
Ik heb een pc die plotseling opstart met de melding non system disk error. Hij wil niet meer opstarten van bootcd-rom of opstartdiskette. Dan blijft hij hangen in een knipperend streepje links boven in beeld.
post voert hij wel probleemloos uit.
Als ik de batterij van bios eruit haal en er weer in doe start de pc gewoon op. Alles doet weer. Maar na een paar keer opstarten geeft hij weer dezelfde foutmelding.
Hij maakt dan ook een gek tikkend geluid dat lijkt uit de floppydrive te komen.
Welk onderdeel is stuk of heb ik een virus?

Radeloos:evil:

Welkom op helpmij

Tikkend geluid in de buurt van de floppy drive ?
Meestal harddisk....ook te zien aan jou melding.
Al een oud systeem of zit er nog garantie op.

Het is een wat ouder systeem p 3 550 mhz. Eerst dacht ik ook dat de hardeschijf stuk was maar naardat ik de batterij eruit had gehaald doet hij wel weer een paar keer. Na ongeveer 5 keer opnieuw opstarten krijg ik die melding weer. en schijfcontrole geeft geen foutmeldingen.
Ik dacht aan een virus maar het enigste wat er op staat is een kale win98 se en msn messenger 6.2 is gedownload en geinstalleerd toen begon het probleem.

Irene

Wat staat er als 1e boot-schijf genoteerd?
Floppy, cd-rom of Harddisk? (laatste aanbevolen)

Probeer eens met opstartdiskette te starten, en voer dan in dos de volgende commando uit:
fdisk /mbr
Dit maakt een verse master boot record aan. (mbr)
Is het probleem dan verholpen?

Probeer anders win 98 er opnieuw op te zetten.
Lukt het dan weer om msn 6 erop te krijgen?

Blijven de problemen hierna bestaan, lijkt me een bijna defecte harddisk het meest logische.

Wat je ook nog kunt proberen, is om de harddisk los te koppelen en weer aan te sluiten.
Hetzelfde voor het geheugen.
Soms is corrosie / los kontakt de boosdoener.

Ik heb in de bios alle opstartmogelijk heden al uitgeprobeerd. Maar wat ik ook kis hij start er niet van op. 1 keer is het wel gelukt opsarten met xp daar fdisk uitgevoerd (maar daar kreeg ik de melding dat xp geen toegang had tot de schijf.) Die melding heb ik nog nooit eerder gezien en toch al heel wat pc'tjes opnieuw geinstalleerd. Na die melding kon ik de pc alleen maar opnieuw opstarten met het gevolg dat hij weer bleef hangen met non systemdisk error.
Batterij er weer uit en toen deed hij weer 4 keer.
misschien een virus in de bios?

Maar hoe krijg je die eruit. Maar dat verklaard het getik niet. Wat hi overegens niet doet op het moment dat de pc wel opstart.

Irene

Ik heb in de bios alle opstartmogelijk heden al uitgeprobeerd. Maar wat ik ook kies hij start er niet van op. 1 keer is het wel gelukt opstarten met xp daar fdisk uitgevoerd (maar daar kreeg ik de melding dat xp geen toegang had tot de schijf.) Die melding heb ik nog nooit eerder gezien en toch al heel wat pc'tjes opnieuw geinstalleerd. Na die melding kon ik de pc alleen maar opnieuw opstarten met het gevolg dat hij weer bleef hangen met non systemdisk error.
Batterij er weer uit en toen deed hij weer 4 keer.
misschien een virus in de bios?

Maar hoe krijg je die eruit. Maar dat verklaard het getik niet. Wat hij overgens niet doet op het moment dat de pc wel opstart.

Irene

Geplaatst door Paul-RT

Wat je ook nog kunt proberen, is om de harddisk los te koppelen en weer aan te sluiten.
Hetzelfde voor het geheugen.
Soms is corrosie / los kontakt de boosdoener.

Lukt dit, en wat krijg je dan voor melding?

Alle postings doorlezend, zou je idd. iets in de richting van een biosprobleem gaan zoeken, immers:

na het verwijderen van de batterij start het ding weer een aantal keren normaal op, m.a.w. de machine wordt gereset naar bepaalde standaardwaarden waardoor hij weer kan opstarten.

Als de machine iedere keer weer na het verwijderen van de batterij normaal opstart, dan zou je voor de "gein" eens wat aantekeningen moeten maken van de bios(hardware)instellingen : type harde schijf, bootsequence etc. etc.
Als Windows dan weer niet meer wil starten dan zou je DAN eens in de bios moeten kijken hoe 't e.e.a. dan staat ingesteld (ik meende tenmnste te begrijpen dat de "post" normaal wordt doorlopen....., m.a.w. het bios is dan nog steeds te benaderen........?)

Als er dan waardes zijn veranderd, dan zou je aan mogen nemen dat er een klein en vervelend beestje heeft toegeslagen.

Flashen met een "schone" diskette lijkt mij dan de enige optie (sowieso te proberen...........?)

Aan de andere kant is een "tikkende" hdd idd. vaak ook een indicatie dat hij aan het sterven is, maar......... een verkeerd in de bios ingestelde (en dus niet herkend wordende) hdd zou mogelijk ook het tikken kunnen veroorzaken....?

Laatst bewerkt:
oplossing

Hoi bedankt voor de moeite maar ik heb de oplossing gevonden.
Het bleek de harde schijf te zijn. de ene keer bleef hij hangen en maakte hij dat gekke geluid en als hij dat geluid niet maakt starte de pc gewoon door. Ik weet niet wat er mis was met de harde schijf want als hij wel deed kon ik de schijf nakijken en gaf hij geen foutmelding.
Nu met een. nieuwe schijf +erin geeft hij geen enkel probleem meer.

Irene

:love:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan