none raid???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Papianus

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2006
Ik ben bezig mijn geupgrade pc opnieuw te installeren. Hiertoe heb ik de dvd-writer en de HDD op de eerste ide poort aangesloten zodat windows geinstalleerd kon worden. Nu wil ik de hdd op de eerste ide poort laten maar de dvd-writer aansluiten op de tweede ide poort. Probleem is dat de bios apparaten gaat detecteren en vervolgens krijg ik de melding:

None Raid
Secondary Master: nec dvd rw nd-3520a
press <tab> key into user window!

Als ik dat doe kom ik in een menu waar ik niets in kan doen aangezien er niets geselecteerd is. Ik ga er van uit dat het te maken heeft met instellingen in de bios, maar kan iemand mij helpen dit euvel te verhelpen?

jumpers op harddisk ? western Digital schijf mag als ze alleen hangt geen jumpers hebbe zitten ...
je hebt de dvdwriter toch niet op de oranje/gele stekkers op je moederbord zitten ? meestal is dat Raid, en werken daar geen ATAPI (cd spelers) opµ

De HDD is maxtor, deze is aangesloten op de blauwe poort. T.b.v. installatie had ik ook de dvd writer hierop aangesloten. Volgens de handleiding van het moederbord dient de eerste harde schijf op de blauwe poort aangesloten te worden. Heb verder 2 gele poorten, dus heb vervolgens geprobeerd om de dvd-speler op één daarvan aan te sluiten met de melding als gevolg. Nu heb ik de dvd speler maar weer teruggeplaatst op de blauwe poort en vervolgens een dvdspeler aangesloten op de gele poort. Krijg de melding nu ook maar hij start vervolgens wel normaal op en alles werkt gewoon. Typisch is wel dat in de bios de harde schijf als third master herkent wordt, dvdwriter als third slave en de dvdspeler als second master.... primary master en slave : none.

Volgens mij werkt alles normaal nu.... maar weet niet of het anders kan of dat dit in de toekomst problemen gaat opleveren.

Weet niet wat je bedoeld met 2 positie, maar heb 1 blauwe poort en 2 gele. Heb nu de hdd en dvd-writer op de blauwe ide poort zitten en 1 dvd-speler op een gele poort aangesloten.

kan je me vertellen welk type moederbord je hebt ?

dan kan ik even kijken wat je moet doen

zoals ik dacht; gele stekkers zijn raid - oranje stekkers SATA blauwe stekker standaard IDE

sluit je IDE harddisk aan op de bovenste blauwe stekker samen met je DVD brander op een 80 lijn ultra ATA kabel
dan de andere dvd op een van de gele stekkers zie manual :
uiteindelijk zul je in het bios de SATA nog moetten uitschakelen, daar je deze wsch niet gebruikt, en dan zou de melding moetten weg zijn

pagina 40 van je handleiding vertelt al veel

waarom ze willen dat je de eerste HD niet op de raidcontroller hangt snap ik ook niet, kan zijn dat er geen zogenaamde F6 diskette was meegeleverd - anders vindt windows je harddisk niet omdat hij de controller niet herkent
een raidcontroller kan handig zijn als je duplicaat van je HDD wil hebben (mirroring) of je wil beschermen tegen dataverlies

Laatst bewerkt:
In de bios zie alleen bij "integrated pheripials" staan: Sata devices configuration. Daar staat weer: Enhanced en configure sata as ide. Het enig wat ik kan doen is enhanced veranderen in disabled, maar dan wordt de dvd niet herkend in windows. Of is dit niet wat je bedoeld?

hmmm
daarom geeft hij dus die Primary master not found ... niets van aantrekken dus !
een sata harddisk is iets sneller dan de IDE die je hebt, dus je kan later nog overstappen :)

ok, bedankt. Alles functioneert prima tot nu toe, dus ik laat het zo en wie weet later nog een nieuwe hdd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan