Noodzakelijke Pc Upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wehab

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2007
Beste leden,

De zomer is al begonnen en ik ben eindelijk van plan om mijn huidige systeem
(die ik al ongeveer 5 jaar heb en nog nooit heb geupgrade) te upgraden. Ik zou het graag nu willen doen, omdat ik er nu tijd voor heb. Ik heb een Medion pc:

CPU Type:Intel Pentium 4, 3000 MHz (15 x 200)
Moederbordnaam: MSI MS-7012 (Medion OEM) (3 PCI, 1 AGP, 4 DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset: Intel Springdale i865PE
Intel Pentium® 4
Systeemgeheugen: 512 MB (PC3200 DDR SDRAM)
Videokaart:ATI Radeon 9800 Pro

Waarom wil ik mijn systeem upgrade, waarom geen nieuwe kopen ?

Ik wil mijn pc upgraden omdat het steeds slechter gaat. Beeld zitten strepen ( grafische kaart dood ? ) en start telkens opnieuw op, krijg zo vaak errors. En af en toe maakt hij zelfs harde piepgeluiden, in ieder geval is er wat degelijk mis en zit ik al een aantal maanden op mijn laptop. Een nieuwe pc zou fantastisch zijn maar ik wil nog een aantal jaren met deze verder gaan, voordat ik een nieuw haal !

Welke onderdelen upgraden ?

Dat is een vraag die uitermate belangrijk is, ja ik weet het het is o.a. een AGP kaart. Dus er is niet zo veel keuze, maar als nog wil ik het proberen en hopelijk willen jullie dat ook doen :) . Ik dacht meer aan videokaart, geheugen en voeding ? Maar ik zeg ook maar wat ! Wat zou dan het handigst zijn om te upgraden !

Welke budget heb ik voor ogen ?

Ja, ik doe nu aan vakantie werk dus er komt wat aan geld binnen. Het zou echt maar dan ook echt super zijn als jullie een soort van lijstje konden maken met verschillende budgets en dan t we kunnen kijken wat het mooist uit komt. Uiteraard is het zeker onder de 500 euro, misschien zelfs onder de 400, anders kan ik net zo goed een nieuwe pc kopen.

Een hoop vragen die (nog) onbeantwoord zijn. Ik vraag jullie (deskundige) advies voor dit. Dit is voor mezelf erg belangrijk, want ik ga hiermee nog even verder.

Ik verheug me al om jullie reacties :) , ik waardeer jullie hulp enorm :)

Met vriendelijke groet,

Wehab

Ik heb nog een afgedankte medion hier staan. Bijna dezelfde specs.

Problemen waar je tegenaan loopt:
- processor wordt behoorlijk heet
- kast heeft geen goede airflow (luchtstroming)
- moederbord heeft geen fantastische kwaliteit.

Daar moet je dus wel erg in houden.

Dan wat vragen:
Wat doe je normaal gesproken op de pc? Een beetje office-werk (internet, office, beetje downloaden etc)?

Je oude pc is minder dan 200 euro waard: Immers kan je (zonder videokaart) voor een paar euro meer een nieuw systeem in elkaar zetten (incl kast), die gehakt maakt van jouw systeem.

Ik zou zelf maximaal 100 euro in het systeem zetten:
videokaart en wat geheugen.

http://www.alternate.nl/html/produc...n=HARDWARE&l1=Grafische+kaarten&l2=AGP&l3=ATI
69 euro

http://www.alternate.nl/html/produc...20&tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR&l3=DDR+1+GB
29 euro.

totaal 100 euro.

(qua geheugen moet je even kijken of je moederbord dual channel ondersteunt)

Ik denk dat je wel gelijk hebt marsmannetje. Alleen vind ik het lastig om het toe te geven. Eerlijk gezegd zag ik het ook aankomen. Het is immers een 5 jaar oude pc en zelf had ik ook stiekem in gedacht dat het best moeilijk zou zijn om het te upgraden ( rustig gezegd onmogelijk ).

Misschien is het dan toch beter te sparen voor een nieuw systeem.

Dat idee om er nog ongeveer 100 euro er aan uit te geven ( geheugen + videokaart), vind ik nog zeker aardig van je, aangezien het systeem (rustig gezegd) bijna dood is.

En zelf heb ik nu in gedachten om een pc te kopen van rond de 1200 euro, maar dat is nog een twijfel geval.

Hoe kom ik te weten of mijn moederbord dual channel ondersteunt?

En ter beantwoording van je vraag, ik gebruik(te) mijn pc voornamelijk voor office-werk, interneten en gamen.

Ik denk dat je wel gelijk hebt marsmannetje. Alleen vind ik het lastig om het toe te geven. Eerlijk gezegd zag ik het ook aankomen. Het is immers een 5 jaar oude pc en zelf had ik ook stiekem in gedacht dat het best moeilijk zou zijn om het te upgraden ( rustig gezegd onmogelijk ).

Misschien is het dan toch beter te sparen voor een nieuw systeem.

Dat idee om er nog ongeveer 100 euro er aan uit te geven ( geheugen + videokaart), vind ik nog zeker aardig van je, aangezien het systeem (rustig gezegd) bijna dood is.

En zelf heb ik nu in gedachten om een pc te kopen van rond de 1200 euro, maar dat is nog een twijfel geval.

Hoe kom ik te weten of mijn moederbord dual channel ondersteunt?

En ter beantwoording van je vraag, ik gebruik(te) mijn pc voornamelijk voor office-werk, interneten en gamen.
Geen geld meer aan besteden: je pc is gewoon te oud om nog serieus mee te kunnen gamen. Een upgrade zal nauwelijks helpen.
buiten het gamen had je het nog wel even kunnen redden, maar dan nog zou ik het niet doen (maar dat is mijn mening). Hooguit dus die videokaart en geheugen.
Maar die agp-kaarten zijn zo verschrikkelijk duur.
Overigens nog wel een goedkopere gevonden, tegen aardige kwaliteit: http://tweakers.net/pricewatch/161232/club3d-cga-p246.html
Maar ja... als je straks een nieuwe pc koopt, dan heb je niets meer aan dit kaartje

1200 euro is op dit moment best veel voor een nieuwe pc, of je moet het bedoelen incl monitor.
Voor 900 euro heb je een mooie pc, waar je echt goed mee kan gamen.
Eventueel kan je het allemaal nog wat beter maken met het resterende geld. Maar met 900 euro kom je op dit moment behoorlijk ver.

E8400 processor
moederbord (CF)
4870 videokaart
4 gig geheugen
harde schijf
kast
voeding

Daar moet je aan denken

nieuwe pc, absoluut. Medion staat niet bekend om de kwaliteit van zijn systemen, wel om de prijs natuurlijk.

Bij een nieuw systeem denken aan:

4 GB geheugen ALLEEN als je 64 bits OS neemt, anders heb je er niets aan.
Moederbord met het liefst nog ddr2 geheugen (hogere latency's bij ddr 3 en hogere prijs)
Geheugen moet compatible zijn met het moederbord.
Momenteel is het beter voor allerhande zaken een hoger geklokte C2D te halen dan een quadcore.
Neem je een AMD kaart, dan is het beter om een crossfire bord aan te schaffen. Neem je een Nvidia kaart, dan kun je het beste gaan voor een SLI bord. Dit met het oog op de toekomst. Een 2de kaart kun je dan makkelijk bijplaatsen voor extra power. CF is hierin iets verder dan SLI, kaarten uit verschillende series werken samen met elkaar. Bij sli werkt het alleen met kaarten uit dezelfde serie.

nieuwe pc, absoluut. Medion staat niet bekend om de kwaliteit van zijn systemen, wel om de prijs natuurlijk.

Bij een nieuw systeem denken aan:

4 GB geheugen ALLEEN als je 64 bits OS neemt, anders heb je er niets aan.
3 of 4 GB scheelt niet zoveel in prijs...

Moederbord met het liefst nog ddr2 geheugen (hogere latency's bij ddr 3 en hogere prijs)
Geheugen moet compatible zijn met het moederbord.

Momenteel is het beter voor allerhande zaken een hoger geklokte C2D te halen dan een quadcore.
een quad is vooral interessant als je heel erg veel tegelijk wilt doen (branden, gamen, rarbestanden repareren/uitpakken, downloaden etc), maar als je dat niet zoveel tegelijk doet heeft het weinig zin.
Verder heeft een quad veel zin als je veel aan videobewerken doet.

Voor gamen heb je het meeste aan een dualcore.

3 of 4 GB scheelt niet zoveel in prijs...

En daarom dus 4 GB nemen. Vista x64 erop en gaan met die banaan. Als je geen programma's van voor de oorlog gebruikt, kun je alles draaien op 64-bit en er is dan ook totaal geen reden om nu nog voor 32-bit te gaan.

Bovendien gebruik je Dual Channel bij 4 GB, dat kan niet bij 3 GB.

En daarom dus 4 GB nemen. Vista x64 erop en gaan met die banaan. Als je geen programma's van voor de oorlog gebruikt, kun je alles draaien op 64-bit en er is dan ook totaal geen reden om nu nog voor 32-bit te gaan.

Bovendien gebruik je Dual Channel bij 4 GB, dat kan niet bij 3 GB.

3 GB dual channel kan wel, 2x1GB en 2x512MB.

Goed, maar dat is erg dom om vandaag de dag te kopen. Dan heb je gelijk alles vol zitten. Beste is gewoon 2x2GB, dan heb je nog 2 sloten vrij.

Erg dom is het om voor een huis tuin en keuken gebruiker 64 bits aan te schaffen. Ik heb zelf ook windows vista 64 bits, maar ik kan geen enkel voordeel ontdekken ivm 32 bits.Wel de bekende nadelen.

Erg dom is het om voor een huis tuin en keuken gebruiker 64 bits aan te schaffen. Ik heb zelf ook windows vista 64 bits, maar ik kan geen enkel voordeel ontdekken ivm 32 bits.Wel de bekende nadelen.

Je kan ook gewoon 4GB nemen en 32bits. Alleen kan je dan ongeveer 1 gig niet gebruiken. Maar mocht je in de toekomst overstappen, dan heb je het in elk geval.
En je houdt 2 slots over (zoals tandstickor al uit heeft gelegd)

Je kan ook gewoon 4GB nemen en 32bits. Alleen kan je dan ongeveer 1 gig niet gebruiken. Maar mocht je in de toekomst overstappen, dan heb je het in elk geval.
En je houdt 2 slots over (zoals tandstickor al uit heeft gelegd)

Persoonlijk betaal ik liever niet voor iets dat ik niet gebruik, of geen gebruik van kan maken door beperkingen in het systeem. Ik ben Nederlander he ;) Goed dt je erbij zet dat hij het kan aanschaffen maar dan 1 gb niet kan gebruiken. Dan is hij daarvan iig op de hoogte en kan het geen verassingen opleveren.

Persoonlijk betaal ik liever niet voor iets dat ik niet gebruik, of geen gebruik van kan maken door beperkingen in het systeem. Ik ben Nederlander he ;)
Goed dt je erbij zet dat hij het kan aanschaffen maar dan 1 gb niet kan gebruiken. Dan is hij daarvan iig op de hoogte en kan het geen verassingen opleveren.
Op mn moederbord heb ik een firewire-poort, een paar pci-e x1-poorten en nog wat andere ongein die ik niet gebruik...
Heb ik ook voor betaald.

http://tweakers.net/pricewatch/140263/kingston-valueram-kvr800d2n5k2-2g-2gb-(2x-1gb)-ddr2.html
+
http://tweakers.net/pricewatch/140265/kingston-kvr800d2n5k2-1g-1gb-(2x-512mb)-ddr2.html
In totaal eur 46,40 voor 3 gig

http://tweakers.net/pricewatch/172870/kingston-kvr800d2n6k2-4g-4gb-(2x-2gb)-ddr2.html
56,94 voor 4 gig

Dus het verschil is 10 euro... maar je hebt wel de ruimte om het geheugen in de toekomst te verhogen naar bijv 8 gig.
Als je maar 3 gig plaatst, dan moet je 4 nieuwe stripjes kopen om op 8 gig uit te komen.

Op mn moederbord heb ik een firewire-poort, een paar pci-e x1-poorten en nog wat andere ongein die ik niet gebruik...
Heb ik ook voor betaald.

http://tweakers.net/pricewatch/140263/kingston-valueram-kvr800d2n5k2-2g-2gb-(2x-1gb)-ddr2.html
+
http://tweakers.net/pricewatch/140265/kingston-kvr800d2n5k2-1g-1gb-(2x-512mb)-ddr2.html
In totaal eur 46,40 voor 3 gig

http://tweakers.net/pricewatch/172870/kingston-kvr800d2n6k2-4g-4gb-(2x-2gb)-ddr2.html
56,94 voor 4 gig

Dus het verschil is 10 euro... maar je hebt wel de ruimte om het geheugen in de toekomst te verhogen naar bijv 8 gig.
Als je maar 3 gig plaatst, dan moet je 4 nieuwe stripjes kopen om op 8 gig uit te komen.

8 gb? Welke toekomst praat je over? 2025? ;) Voor gebruik van office internet en games kun je nog jaren vooruit met 2 GB, dat is algemeen bekend. Bovendien ontwijk je hiermee het 64 bits verhaal. Lees op internet de ervaringen van huis tuin en keukengebruikers maar eens met 64 bits Windowsversies. Die zijn erg vaak niet mals, vooral voor de xp versies. Het is erg makkelijk om te schreeuwen dat iemand dan maar meteen 4 gb moet halen omdat het niet veel meer kost en het makkelijk is voor de toekomst, maar als ik lees dat deze gebruiker zijn pc 5 jaar naar tevredenheid heeft gebruikt, is dat niet iets wat ik snel verwacht.

Gelukkig mogen meningen verschillen natuurlijk en de gebruiker zal na alle voor en nadelen die hier nu wel allemaal genoemd zijn, uitstekend in staat zijn een keus te maken.

Wat dacht je van het geweldige voordeel om JUIST 4 GB volledig te kunnen gebruiken?

En welke nadelen zitten er Vista 64-bit t.o.v. 32-bit? En kom niet aan met het gebruiken van programma's uit 1890.

8 gb? Welke toekomst praat je over? 2025? ;) Voor gebruik van office internet en games kun je nog jaren vooruit met 2 GB, dat is algemeen bekend.
Als je nieuwsbronnen uit 2003 blijft gebruiken: Ja.
Een paar jaar geleden was 1 gig genoeg. Daarna 2 gig.
En na Vista 3 gig.

En ga je naar 64bits dan kan je wellicht verbetering zien als je nog meer dan 4 gig gaat nemen. Ik heb daar nooit mee getest. Jij wel? (met meer dan 4 gig dus)
Vast niet....

Bovendien ontwijk je hiermee het 64 bits verhaal. Lees op internet de ervaringen van huis tuin en keukengebruikers maar eens met 64 bits Windowsversies. Die zijn erg vaak niet mals, vooral voor de xp versies.
De meeste gebruikers draaien tegenwoordig probleemloos de 64bits-versie van vista (XP was idd slecht). Natuurlijk heb je wel de bekende extreme beveiliging van Vista. Maar verder draaien alle moderne programma's incl spellen. Althans, dat idee kreeg ik van veel mensen.
Jij hebt of NIET getest, of je hebt een hele tijd geleden getest in de begintijd. En wellicht op een pc getest met te weinig geheugen... Maar ja, 640K is genoeg, toch D2Freak....
(ik val je nu niet aan: ik maak alleen een vergelijking met een uitspraak van Bill Gates)
Ik vraag me alleen af of jij wel bekend bent met die uitspraak.
(of bill gates em gemaakt heeft wordt betwist door Bill, maar anders zal iemand anders de opmerking wel gemaakt hebben: Feit is dat je nu niet ver komt met 640K).
In 2000 zat ik te werken op een pc met 512MB. Ik vond het heel wat. Er zat maar liefst 512MB in.

8 jaar later stel jij zelfs 2 gig voor. In 8 jaar tijd verviervoudigd.
En eigenlijk nog meer, aangezien de meeste kenners nu al 3 gig adviseren (eigenlijk 4 gig) in nieuwe game-pc's. Dat betekent in 4 jaar een verdubbeling en in 2 jaar 50 erbij.
Over 2 jaar 50% erbij, dan zit je dus al boven de 4 gig....
8 Gig is waarschijnlijk overdreven. Ik noemde maar een optie...

Het is erg makkelijk om te schreeuwen dat iemand dan maar meteen 4 gb moet halen omdat het niet veel meer kost en het makkelijk is voor de toekomst, maar als ik lees dat deze gebruiker zijn pc 5 jaar naar tevredenheid heeft gebruikt, is dat niet iets wat ik snel verwacht.
10 euro.
Niet 100 euro.

Er zijn grotere bezuinigingen mogelijk die de gebruiker in het gebruik niet gaat merken....
Als we gaan zeggen dat de gebruiker het toch niet merkt, omdat hij 5 jaar met zn oude pc heeft gedaan, dan kunnnen we wel stoppen met adviseren...

Gelukkig mogen meningen verschillen natuurlijk en de gebruiker zal na alle voor en nadelen die hier nu wel allemaal genoemd zijn, uitstekend in staat zijn een keus te maken.
Maar moet je het wel onderbouwen. En je mag de andere mening geven, das waar.

Laatst bewerkt:
Wat dacht je van het geweldige voordeel om JUIST 4 GB volledig te kunnen gebruiken?

En welke nadelen zitten er Vista 64-bit t.o.v. 32-bit? En kom niet aan met het gebruiken van programma's uit 1890.

Dat is juist 1 van de redenen waarom vista nu in veel grote bedrijven word overgeslagen. Veel bedrijven blijven werken met windows XP werkstations en slaan de migratie naar vista helemaal over. Veel laptops/complete pc's die bij de computerboer alleen vista only werden verkocht schakelen nu ook over naar windows xp.

Waarom? De eerste factor is natuurlijk dat verandering standaard weerstand oproept bij de mens. Veel mensen hebben geen zin om zich te verdiepen in de mogelijkheden van Vista en zullen tijd nodig hebben om zich het OS meester te maken. Dat willen ze niet. Ze willen de pc meenemen naar huis, aanzetten en er plezier van hebben. Op mijn werk hoor ik gemixte verhalen, maar helaas overwegend negatief. Zelf heb ik windows ultimate 64 bits ook draaien, maar 99% van de tijd gebruik ik toch de xp 32 bits versie.

Waarom? Omdat ik met de 64 bits versie van windows tegen compatibiliteitsproblemen aanliep (in het begin ook tegen onbestaande drivers, maar tegenwoordig is dat geen argument meer), een drop in performance zag en directx 10, het paradepaardje, de beloftes neit waar kon maken.
Het stuit mij persoonlijk tegen de borst (en met mij het gros van de bedrijven in Nl) dat sommige oudere programma's niet meer werken onder windows vista en je vaak slechtere prestaties in games etc haalt als met een windows xp 32 bits systeem.

Ik ga niet zeggen dat het dan onverstandig is om vista 64 bits te halen, maar het is wel prettig om vooraf te weten wat er allemaal zou kunnen gebeuren als je het toch aanschaft. Veel mensen werken nog met oude software, en uit eigen ervaring weet ik dat het verschrikkelijk is als dit niet meer naar behoren werkt. Kom je hierachter nadat je een behoorlijk bedrag uit hebt gegeven dan kan dat wel eens irritatie oproepen.

Dit is slechts mijn mening.

Het grote voordeel van 4 GB of meer zie ik voor huis tuin en keukengebruik niet. Een collega heeft ook een quadcore gehaald, draait windows vista 64 bits, eerst met 4, nu met 8 gb. Volgens hem (hij is foto/film hobbyist) is dat verschil verwaarloosbaar. Het systeem is niet merkbaar sneller en veel van het geheugen word niet gebruikt. Meer is niet altijd beter.

Dat is juist 1 van de redenen waarom vista nu in veel grote bedrijven word overgeslagen. Veel bedrijven blijven werken met windows XP werkstations en slaan de migratie naar vista helemaal over. Veel laptops/complete pc's die bij de computerboer alleen vista only werden verkocht schakelen nu ook over naar windows xp.

Waarom? De eerste factor is natuurlijk dat verandering standaard weerstand oproept bij de mens. Veel mensen hebben geen zin om zich te verdiepen in de mogelijkheden van Vista en zullen tijd nodig hebben om zich het OS meester te maken. Dat willen ze niet. Ze willen de pc meenemen naar huis, aanzetten en er plezier van hebben. Op mijn werk hoor ik gemixte verhalen, maar helaas overwegend negatief.
De nadelen over Vista begrijp. Die heb ik zelf ook.
Maar jij hebt het specifiek over 64bits.

Zelf heb ik windows ultimate 64 bits ook draaien, maar 99% van de tijd gebruik ik toch de xp 32 bits versie.

Waarom? Omdat ik met de 64 bits versie van windows tegen compatibiliteitsproblemen aanliep (in het begin ook tegen onbestaande drivers, maar tegenwoordig is dat geen argument meer), een drop in performance zag en directx 10, het paradepaardje, de beloftes neit waar kon maken.
Het stuit mij persoonlijk tegen de borst (en met mij het gros van de bedrijven in Nl) dat sommige oudere programma's niet meer werken onder windows vista en je vaak slechtere prestaties in games etc haalt als met een windows xp 32 bits systeem.

Ik ga niet zeggen dat het dan onverstandig is om vista 64 bits te halen, maar het is wel prettig om vooraf te weten wat er allemaal zou kunnen gebeuren als je het toch aanschaft. Veel mensen werken nog met oude software, en uit eigen ervaring weet ik dat het verschrikkelijk is als dit niet meer naar behoren werkt. Kom je hierachter nadat je een behoorlijk bedrag uit hebt gegeven dan kan dat wel eens irritatie oproepen.

Dit is slechts mijn mening.

Het grote voordeel van 4 GB of meer zie ik voor huis tuin en keukengebruik niet. Een collega heeft ook een quadcore gehaald, draait windows vista 64 bits, eerst met 4, nu met 8 gb. Volgens hem (hij is foto/film hobbyist) is dat verschil verwaarloosbaar. Het systeem is niet merkbaar sneller en veel van het geheugen word niet gebruikt. Meer is niet altijd beter.
Dus mag ik de conclusie trekken dat jij niet Vista 64bits afraadt, maar gewoon Vista afraadt.
En dat mag best. Ik heb ook het idee dat XP standaard sneller is.
In XP heb je ook nog wel genoeg aan 2 gig. Ben ik helemaal met je eens.

Maar ik durf niet te zeggen dat ik nooit op Vista ga overstappen. En ik denk dat andere mensen dat ook niet gaan zeggen. En voor Vista kan je echt wel wat meer geheugen gebruiken.

Maar Vista 64 tegenover 32 schijnt niet zoveel uit te maken.
Overigens wil ik binnenkort weer een test gaan doen met Vista 64 bits. Ik heb het al eens eerder gedaan, maar dat was in de tijd dat ik mijn geluidskaart van Creative niet aan de praat kreeg (in de beta-tijd van vista).

Kijk: nu leg je uit waarom je iets vind en dan begrijp ik je opeens stukken beter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan