Norm met automatisch bijbehorende gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cindy W

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2006
Hallo,

Ik heb even een vraagje. Ik heb een tabel genaamd: Normen.
Hierin staat een kolom klant, en wat bijhorende gegevens. (zoals adresgegevens, land en prijs).

In een formulier zou ik d.m.v. een keuzelijst een klant willen kiezen, maar dan zo dat Access er automatisch de bijbehorende gegevens naastzet (dus van adres, land, prijs e.d.).

Zou dit mogelijk zijn, en zo ja, wie kan mij op weg helpen???

groetjes,
Cindy

Is geen probleem..
Neem aan dat de gegevens alleen zichtbaar moeten zijn en niet opgeslagen worden of wel?
Je kunt het met dlookup maken. Zal kijken of ik snel een voorbeeld kan maken ....

Ik kan je database niet openen. Heb je hem in Access 2003 opgemaakt? Ik heb nl. 2000.
Als het in 2003 is zal ik hem vanmiddag thuis bekijken.
Ben benieuwd.....

Trouwens, als antwoord op je vraag: ik wil het graag gebruiken om er een produktlijst van te maken. Dus wat ik uiteindelijk zou willen is dat ik bij opstarten een produktID moet intoetsen, gekoppeld aan een bepaalde klant.
Bij afsluiten zouden de gegevens dus opgeslagen moeten blijven onder deze produktID, zodat ik ze later wel kan opvragen.

Denk je dat dat zou kunnen gaan werken?
Alvast bedankt!
groetjes,
Cindy

Inmiddels thuis even gekeken en het is inderdaad wat ik zoek!
Super dus, zou mijn opsla wens hierin ook mogelijk zijn??

groetjes,
Cindy

Nou niet zo denk ik maar het hoeft ook niet.
Als je in een tabel je id van je klant opslaat dan kun je de gegeven er altijd bij halen…

Ja, da's ook zo inderdaad. Nou goed, ik moet er eens even mee gaan proberen. In elk geval heel erg bedankt voor je hulp!!

groetjes,
Cindy

gegevens opzoeken

beste,

Ik heb met aandacht jullie gesprek gevolgd. De informatie was voor mij ook zeer nuttig.
Ik heb echter ook een vraag hieromtrend.

De opgevraagde gegevens krijg je in het voorbeeld vanuit een keuzevak met de namen van de klanten. Is het echter ook mogelijk vanuit een invoervak, maw kan ik een naam ingeven waarna de gegevens te voorschijn komen ?

Ik kan me inbeelden dat wanneer je DB enkele honderden klanten bevatten, je lang moet zoeken in het keuzevak.

Alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Jan

heb na het versturen van mijn bericht gemerkt dat je ook in de keuzelijst een naam kan typen..volgend op de letters die je typt gaat de 'curso' of positie in de lijst naar de combinatie die je intikte. Is al handig..maar..kwestie van privacy wens ik toch nog een blanco vak waar ik een naam kan ingeven en zodoende de gegevens krijg van de gezochte klant.

Laatst bewerkt:
thx

Heren,

Dit is inderdaad waar ik naar zocht. Ik denk dat ik te ver zocht, het is voor de handliggend.

Bedankt aan beide heren.

Groeten,

Jan

toch nog een vraag

Ik heb toch nog een vraagje ondanks de goede hulp van hierboven...:thumb:
Ik werk graag met acces maar ben lang nog geen expert..daarom het volgende..

Ik zou graag een opzoeking doen waarbij de output meerdere records zijn.
Ik geef een voorbeeld :

Ik heb bijvoorbeeld alle arbeidsongevallen van een winkelketen in acces staan.
Als ik een rapport wil van alle ongevallen per jaar of per filiaal of per soort letsel, dan maak ik eerst een query aan voor dat jaar (of andere gewenste parameter) en daarna een rapport van deze query ...

mijn vraag :

Kan ik ook in een form een parameter ingeven die mij dan een lijst geeft van alle records die voldoen aan deze parameter..
Ik dacht aan een subformulier of zo ??

Dus : ik wens een formulier waar ik een vak heb 'geef jaartal in' en/of 'geef filiaal in' daarna dien ik een lijst te krijgen van alle records die voldoen aan de opgegeven parameter...

Mocht iemand me daar mee kunnen helpen, ik zou je dankbaar zijn.

(Misschien moet ik toch eens overwegen een cursus te volgen)

Groeten

Jan

Kan ik wel doen, als het niet "snel" moet ..
Heb niet te veel tijd....

Is het mogelijk om je lege DB op de site zetten zodat ik kan kijken wat je al hebt?

Paul

thx

Beste Paul,

Je hebt me al een heel eind op weg geholpen. Middels je voorbeeld hoop ik dezelfde toepassing op mijn DB te kunnen te kunnen zetten.

Ik wil je best mijn DB bezorgen maar dan moet ik ze even kopieren en mijn klanten gegevens er uithalen, dat begrijp je wellicht. Ik heb het nu even druk maar zal er zeker op terug komen.

Alvast bedankt.

Jan

Hallo!
Zelf ben ik ook verder aan het proberen gegaan met de voor mij nieuwe mogelijkheden, maar het is nog niet helemaal waarnaar ik op zoek was.

Het formulier wil ik gaan gebruiken voor calculatie. Aangezien calculeren lastig is in Access, wil ik het rapport openen in de Gegevensbladweergave, om het daarna eenvoudig te kunnen kopiëren naar Excel.

Als ik de database van Paul Jacobs zo open, krijg ik alle gegevens onder elkaar te zien, dus verander je in 1 record de gegevens, zijn ze in allemaal veranderd.

Omschrijf ik het vaag?? Ik zie voor me dat het zo zou kunnen werken (maarre....hoe???)

* Ik open het formulier
* Toets een (nieuw) offertenummer in, of bij een al bestaande offerte dit nummer
* Het beeld voor me is leeg, maar bij de kolom "zoeken op..." kan ik de desgewenste produkten kiezen
* Na het kiezen van 1 produkt verschijnen hierbij de bijbehorende gegevens (die dus opgeslagen zijn in een tabel)
* daarna volgt het 2e lege record, waarin ik weer de keuze heb om een produkt te kiezen.

En zo verder....tot ik de gewenste keuzes onder elkaar heb staan en er (indien nodig) in Excel verder mee kan gaan.

Ik hoop heel erg dat iemand mij op weg kan helpen!!!

groetjes,
Cindy

Hallo Cindy,

bekijk eens de voorbeelddatabase Noordenwind die bij Access is toegevoegd.

Wat jij momenteel doet is enkel de tabel producten invullen (normen), maar dit kan enkel dienen als gegevens voor je offertes, of facturen.
Je zoekveld heeft momenteel geen enkel nut, omdat jij daarin gewoon de omschrijving van een bepaald product verandert.
Indien je dit wens zal je minimaal nog een tabel moeten toevoegen om je offertes of facturen bij te houden. En samen met deze gegevens kan je dan een formulier maken waarin je eventueel een zoekveld plaatst.
Waarom je gegevens naar Excel verplaatsen ?
Als het maar gaat om dergelijk kleine berekeningen dan kan je gemakkelijk Access gebruiken.

Groetjes,
Lode

Ik geloof dat ik nogmaals het wiel wil uitvinden......in de Noorderwind database staan zeker dingen die ik kan gebruiken.

Bedankt zover, ik ga er eerst eens mee aan de slag!
groetjes,
Cindy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan