normalisatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

fonske99

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 jan 2007
Berichten
1
ik zou een normalisatie moeten maken van een klein bedrijfje die samengestelde goederen verkoopt. M.A.W. je koopt grondstoffen aan en met die grondstoffen maak je een afgewerkt product. nu ben ik hier aan begonnen maar stuit op een paar problemen :s en ik geraak maar niet verder. kan iem. me hierbij wat helpen door in het kort te zeggen hoe ik dit zou kunnen realiseren?

ik heb al van alles geprobeerd. ik begin steeds met orders
dus wij hebben een order op een bepaalde datum.
op dat order staan meerdere producten (dus voor het bedrijf verkopen)
die verkopen bestaan uit meerdere onderdelen/grondstoffen.
die grondstoffen worden aangekocht bij leverancier.

mijn probleem waar moet ik nu juist de gegevens van de aankopen zetten :s
 
De fout die vaak gemaakt wordt bij het maken van een database is dat men zo maar begint te bouwen. Verstandiger is om eerst al je bedrijfsprocessen is in een schema te zetten zoals wat komt er binnen en wat gaat er uit en hoe komt dit tot stand. Dan maak je een analyse wat voor gegevens stromen hier voor nodig zijn en wat wil je automatiseren etc. Je zult zien dat je dan al aardig kan zien hoe de database moet worden en wat de sleutels tussen deze processen zijn. Bijvoorbeeld je koopt 100 schroeven en bij een bepaald project worden er 6 gebruikt dan moeten er 6 op de rekening komen en de voorraad gaat met 6 omlaag. Zodra de voorraad op een aantal van 20 komt of er onder zou je een bestelling moeten doen etc... Je moet dan een aantal ingangen in de database maken voor medewerkers die bijvoorbeeld facturen opstellen. Medewerkers die samenbouwen en medewerkers die inkopen en weten waar dit moet gebeuren. Probeer altijd te zoeken naar gelijke processen en zorg er voor dat je nooit twee dezelfde dingen opnieuw moet invoeren want dat is het zo genaamde rework. Dus invoeren van klantnaam doet iemand 1x en dan doet niemand dit ooit weer tot het bedrijf zijn naam veranderd.
Jouw probleem lijkt mij ook zoiets. Ga opzoek naar de sleutels en je zult het snel oplossen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan