• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

nota nummer maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannesgk

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2013
hallo

ik heb met hulp een nota gemaakt
nu wil ik graag dat deze noto ook zelf een factuur nummer aan maakt
aan de hand van jaartal, maand en nummer voorbeeld 14020001 en dan oplopend
en kan het bestand dan ook opgeslagen worden op dit nummer
hoe doe ik dit weet iemand raad
heb bestand bij gevoegd

bvd
groeten
jannes

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Jaar en maand is natuurlijk duidelijk, maar hoe moet de rest van het nummer worden bepaald?
Daarnaast komt het woord notanummer in je document niet voor.
Je zult wel factuurnummer bedoelen, maar toch.
Duidelijkheid is belangrijk bij het beschrijven van een probleem of een vraag.

Laatst bewerkt:
sorry

ik bedoeld factuur nummeren de nummering moet oplopend zijn
zal het even aanpassen:o

Jannes,

De enigste manier om een factuurnummer te genereren is door deze via VBA te programmeren.
Zet in een veld buiten je printbereik een nummer, beginnen bij 1
Maak een knop waarmee je de factuur kan printen (in tweevoud, een voor je klant en een voor je boekhouding).
En verhoog na iedere printopdracht het nummer met 1

Veel Succes.

wil het zelf wel proberen maar mijn kennis daar van is nog niet groot
heb wel al wat voorbeelden gezien maar krijg het niet werkend in mijn eigen bestand
dus daarom deze vraag hier en dat ik dan aan de hand van een voorbeeld
kan zien hoe het werkt en gemaakt

grt jannes

In bijgevoegd document heb ik voor je gemaakt wat Elsendoorn bedoeld, maar dan zonder extra knop. Deze werkt gewoon met de standaard Excel afdruk functie. Maak een Nota, druk hem af en zie wat er gebeurd. Je hoeft niets in het factuurnummer veld te doen, zelfs niet als deze leeg is.

Bekijk bijlage Nota g.xls

Wel wordt ook na het eventueel annuleren van het afdrukken het nummer verhoogd. Die moet je dan zelf even verlagen in de cel.
Misschien dat iemand anders daar nog iets handigs voor weet. Het gaat om 2 routines. 1 in de ThisWorkbook sectie en 1 in Module1. De AfterPrint truuk dus.

Laatst bewerkt:
edmoor
bdankt voor de oplossing ga nu nog verder stoeien om het helemaal ter krijgen zo als ik het graag hebben wil

grt
jannes

hoe krijg ik het voormekaar dat het gelijk een pdf file wordt met de facruur nummer

Wel wordt ook na het eventueel annuleren van het afdrukken het nummer verhoogd. Die moet je dan zelf even verlagen in de cel.
Misschien dat iemand anders daar nog iets handigs voor weet.

Als je alle facturen opslaat in dezelfde map als je excel bestand, en je laat onderstaande code pas uitvoeren na het opslaan, krijg je een nieuw factuurnummer op basis van het aantal zichtbare bestanden in die map + 1.
Code:
Sub factuurnummer()
Dim myFile As Object, FileCount As Long
For Each myFile In CreateObject("scripting.filesystemobject").GetFolder(ThisWorkbook.Path).Files
    If (myFile.Attributes And vbHidden) = 0 Then FileCount = FileCount + 1
  Next
 Sheets("Nota").Range("B15") = Format(Date, "yymm") + Format(FileCount, "0000") + 1
End Sub

harry
een kleine vraag misschien dom maarin welke sectie plakikdeze code

Ik weet te weinig van je bedoelingen na de print, maar dit zou in het verlengde van @edmoor kunnen.

In Thisworkbook.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Dim myFile As Object, FileCount As Long
For Each myFile In CreateObject("scripting.filesystemobject").GetFolder(ThisWorkbook.Path).Files
    If (myFile.Attributes And vbHidden) = 0 Then FileCount = FileCount + 1
  Next
 Sheets("Nota").Range("B15") = Format(Date, "yymm") + Format(FileCount, "0000") + 1
End Sub

Met de bedoelingen na de print bedoel ik.
- Wat als er ergens in je factuur toch een foutje zit na de print.
- Het Excel factuurbestand ook opslaan bv. onder factuurnummer.
- etc.

Bekijk bijlage Nota blanco.xlsmharry

mijn bedoeling is als de factuur is gemaakt dat je deze opslaat met de factuur nummer die hij heeft en daarna als pdf bestand
bij eventueel een fout in de nota moet het volgens mij mogelijk zijn dat je het nummer tijdelijk aanpast om een nieuwe factuur te maken
en deze dan op nieuw te kunnen opslaan
misschien is het allemaal te veel met wat ik vraag maar ben al blij met wat er nu staat
oja heb het bestand bijgevoegd met de code er in maar weet nog niet zeker of dit de bedoeling was volgens mij zit nu op de goede plaats maar wet het niet zeker

grt
jannes

Laatst bewerkt:
Ik zag nergens de code Jannes.

Maakt niet uit, het staat er nu in.

Ik zie dat je een .xlsm bestand hebt geplaatst, dus kan je ook rechtstreeks Pdf's maken met Excel.
De codes staat in ThisWorkbook en in moduleblad "Nota".
Je moet zelf het bestandenpad naar jouw wensen aanpassen in de code.

Zet dit bestand in dezelfde map als waar je de facturen ook in zet.
De Pdf's die worden opgeslagen moet je in een andere map zetten (dus de code aanpassen).

Als je factuur klaar is druk je op de knop.
Er wordt nu een pdf en Excel bestand gemaakt in de door jouw aangegeven bestandenpad.
Het factuurnummer gaat daarna met één omhoog.

Bijlagen

harry
bedankt het werkt perfect voor wat ik wil mappen aan gepast en het werkt ben blij:thumb::thumb:
nog een vraag die knop hoe laat ik die zakken in het dokument

Laatst bewerkt:
Zoek even naar de "Ontwerpmodus".
Dat is een knopje in het lint "Ontwikkelaars", en staat aan de linkerzijde.
Het is een liniaal, driehoek en een potlood afbeelding.

Klik daarop, versleep de commandbutton en druk weer op de ontwerpmodus.

Laatst bewerkt:
bedankt had die optie uitstaan daarom zag ik niet hoe de opmaak was :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan