• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

notatie VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

brandernl

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2004
Deze zou ook in de VBA sectie passen, maar ik gebruik VBA voornamelijk in Excel.

Is er "ergens" een overzicht te vinden waarin alternatieve notaties te vinden zijn?
Zo ontdekte ik per ongeluk dat
Code:
Range("A1:Z1")
korter kan als
Code:
[A1:Z1]
wellicht zijn er nog veel meer van deze handige notaties, die veel typwerk besparen. Zoeken op het forum en Googelen met "VBA en notatie" levert niets bruikbaars op.
Op voorhand dank!

Dat voorbeeld had ik al gevonden; ik zoek meer een soort bibliotheek / overzicht van alternatieve notaties

Dag Wim,
Is zeker te gebruiken, maar toch niet helemaal wat ik bedoel zoals met mijn voorbeeld.
Ik zoek handigheidjes in de code, zoals ook:
Code:
For each cell in range
If cell = a or cell = b then
doe iets
elseif cell = c or cell = e
doe iets anders
elseif enz
end if
next
te vervangen door
Code:
For each cell in range
select case  cell
case a , b
doe iets
case c, e
doe iets anders
case enz
end select
next

Of wil ik iets wat er gewoon niet is?

brandernl,
Je zoekt verschillende methoden om te programmeren.
Welnu, die zijn allemaal terug te vinden in de helpfile van Excel-vba.
Bekijk en bestudeer daar het tabblad "Inhoud" (Excelversies t/m 2003; of het tabblad in 2007/2010 ook zo heet weet ik niet uit mijn hoofd, maar de onderwerpen zijn daar in elk geval ook terug te vinden). De door jou hierboven vermelde methodes (en andere-) vind je daar onder: "Visual Basic-onderwerpen voor programmeurs" --> "Lussen ontwerpen". Veel te weinig mensen (dat blijkt ook op dit forum voortdurend), zijn op de hoogte van de uitstekende uitleg die die helpfile biedt.

Ik denk dat wat jij wil bereiken eerder een kwestie van vergaren van kennis is. Veel vertoeven op VBA-sites, voorbeelden en codes van anderen bekijken en ontleden. Zelf proberen toe te passen in allerhande situaties en veel Trial and Errror.

Heren,
Dank voor jullie tips; inderdaad vergeet ik vaak de ingebouwde hulp van Excel.

brandernl,
Je zoekt verschillende methoden om te programmeren.
Welnu, die zijn allemaal terug te vinden in de helpfile van Excel-vba.
Bekijk en bestudeer daar het tabblad "Inhoud" (Excelversies t/m 2003; of het tabblad in 2007/2010 ook zo heet weet ik niet uit mijn hoofd, maar de onderwerpen zijn daar in elk geval ook terug te vinden). De door jou hierboven vermelde methodes (en andere-) vind je daar onder: "Visual Basic-onderwerpen voor programmeurs" --> "Lussen ontwerpen". Veel te weinig mensen (dat blijkt ook op dit forum voortdurend), zijn op de hoogte van de uitstekende uitleg die die helpfile biedt.

@zapatr: bedankt voor de tip, deze had ik nog nooit gezien!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan