notebook aansluiten op draadloze router

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariner

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Ik heb een klein thuisnetwerkje( 2 laptops en een desktop) dat via kabels op een router is aangeslten.
Ivm VOIP heb ik onlangs een andere router met draadloos mogelijkheden.
Ik wil mijn bekabelde netwerk blijven gebruiken.
Maar is er nu een mogelijkheid om een of beide laptops (hebben allebei wifi) draadloos met de router te laten werken om zo op internet te komen.
De laptops hoeven niet perse in een (draadloos) netwerk te kunnen werken, als zij maar op nternet kunnen.
Kan dit en zo ja hoe? Is er een site waarin zoiets behandeld wordt?
mariner

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Helaas is de manier waarop je dat regelt niet 'uniform'; maar écht ingewikkeld is het niet.

De manier waarop je het regelt is o.a. afhankelijk van:
- de 'soort' provider en gebruikte modem/router (ADSL, danwel tv-KABEL)
- de geïnstalleerde Windows-versie.
- w.b. de router de verschillende manieren waarop je met name de beveiliging regelt.

Dit laatste is een voorwaarde, wil je gevrijwaard blijven van inbreuk op jou privacy en medegebruik van je internetverbinding in 'de buurt'.

bedankt Teun,
Ik heb adsl(over isdn) internet van xs4all en een speedtouch router. Verder staat op een laptop windows XP home, de andere laptop is een macbook en op de desktop staat Vista.
Dat ik moet beveiligen weet ik. Daarom wil ik ook mijn bekabelde netwerk in stand houden en alleen de windows laptop de mogelijkheid geven om draadloos te internetten.
Kunnen trouwens een draadloos netwerk en een bekabeld netwerk naast elkaar werken? Wel met dezelfde computers en op de zelfde router.
mariner

Hoi,

Ja, geen probleem, bekabelde en draadloze apparaten kunnen op diezelfde router.
Afhankelijk van het type Speedtouch heb je een cd bijgeleverd gekregen.
Wanneer je deze in de laptop doet, start hij op en kies je voor de optie 'een tweede computer in het netwerk plaatsen ....' of iets dergelijks.
Je volgt hierna de stappen.

OK bedankt,
wat ik wil is dit: Die ene laptop moet dan eens via de kabel op de router dan weer, na verplaatsing, draadloos op de router. Kan dit zonder dat je telkens instellingen moet wijzigen?
Of is het beter (makkelijker) om die ene laptop constant draadloos te laten werken?

En kan ik de router en pc instellingen die ik via de website van mijn isp zie voor dit alles blijven gebruiken? Ik bedoel dat zowel de router als de pc voor draad en draadloos netwerken geconfigureerd blijven/worden.

mariner

Hoi,

Ik doe een gooi .... klopt het dat je 'nog nooit met dit bijltje gehakt hebt? '
Bespaar je dan veel ergernis en gedoe door er iemand bij te halen.
En dan met je neus er bovenop ....... ;)

HOI,
Klopt niet helemaal. ADSL en het bekabelde netwerk zelf gedaan. Ook alle modem/router instellingen.Ook alle pc instellingen.
Alleen met DRAADLOOS netwerk heb ik geen ervaring.
Wil dit dus ook zelf doen, en informeer op de voorhand wat de mogelijkheden zijn.
Zie er ook niet tegen op om er zelf aan te beginnen.
Maar heb gaarne wat advies.
mariner

Ok,

Wat is het type Speedtouch?
Belangrijk om te zien welke instellingen je met de cd kunt maken.
Je hebt mogelijk ook informatie over de SSID en de WPA-sleutel op de onderkant van je router staan - opnieuw - afhankelijk van het type,
Dus dat wil ik nu eerst van je weten.

Ok,
het is een speedtouch 780 iWl. Onderop staan SSId en WPA gegevens, maar die houd ik liever voor mij. Hoe die instellingen aan te brengen denk ik wel uit te komen.
Wat ik wil weten is of een en ander elkaar niet bijt. Om het maar even zo te zeggen.
Dus als ik de draadloos netwerk instellingen en beveiliging instellingen invoer in de router en op de laptop , dat er dan geen conflict ontstaat met de reeds ingevoerde instellingen van het bekabelde netwerk.
Waar ik evt op moet letten.
Maar misschien moet ik er gewoon aan gaan beginnen en kijken of en waar het mis gaat.
mariner

Hoi,

Dat laatste heb je helemaal goed :p
Die gegevens houd je natuurlijk voor jezelf.
Ik wilde het type modem/router weten en weet nu ook dat je met het gebruik van de bijgeleverde cd én de gegevens (SSID en WPA) e.e.a. prima kunt regelen.

Deze gegevens hebben alleen betrekking op het draadloze gebeuren en de beveiliging daarvan. Er zijn geeen conflicten met de bekabelde instellingen.

Overigens denk ik, dat als de draadloze verbinding van je laptop goed werkt het vrij zinloos is om nog elke keer te switchen naar een bekabelde verbinding.
Ik heb zelf een pc (bekabeld) én laptop (draadloos) maar heb de laptop nadat e.e.a. goed was ingesteld, niet weer bekabeld aangesloten, of moeten sluiten.
De enige hint is om, wanneer er een Firmware- of software-update voor de router geïnstalleerd wordt, of wijziggingen in de setup van de router, je dit op de bekabelde pc doet.

Laatst bewerkt:
Ok bedankt Teun,
Ik ga aan de slag. Als mijn vrouw haar laptop tm ff kan missen. Want die wil al die toestanden.
Mocht het fout gaan dan kom ik hier wel weer terug.
mariner:thumb:

Ok bedankt Teun,
Ik ga aan de slag. Als mijn vrouw haar laptop tm ff kan missen. Want die wil al die toestanden.............
mariner:thumb:

Ze heeft gelijk hoor :p
Wat is anders het nut van een draagbare computer ......
Ik heb al de nodige netwerkzaamheden bij mensen thuis gedaan hier in Arnhem e.o. ..... pffff.
Mijn advies is altijd:
Vaste computers altijd 'vast' op internet, tenzij het niet anders kan of een hoop gedoe (lange kabels door muren en vloeren etc.).
Laptops altijd 'los', tenzij het niet anders kan (maar daar kan ik me eigenlijk niet zoveel bij voorstellen, behalve een 'smalle beurs')
Gedeelde apparaten (printers etc.) en opslag altijd aan het netwerk en niet aan een pc of laptop.

Suc6 :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan