Notebook ontzettend traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

peerdvanomeloek

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2009
Mijn notebook met XP professional en P4 1,7 processor loopt de laatste weken ontzettend traag. En als ik zeg traag, dan bedoel ik in dit geval ook echt traaaaaaaaaaag.

Normaliter start de pc volledig op in ongeveer 2 minuten. Nu duurt het meer dan 10 minuten. Daarna gebeurt alles als het ware in slow motion. Als ik bijvoorbeeld op kladblok klik en gelijk begin te typen met een zinnetje, dan duurt het soms 2 minuten voordat het kladblok daadwerkelijk verschijnt en dan komen de letters van mijn getypte tekst één voor één in beeld totdat de hele zin er staat. De computer doet dus alles, maar doet er 60 keer zo lang over om het te verwerken ofzo.

Ik gebruik het notebook met name om op bed bijvoorbeeld nog even naar iets te kijken van uitzending gemist of rtl gemist. Ook check ik soms mijn mail nog even of surf ik een beetje rond. Ik heb het notebook hiervoor altijd gebruikt voor 'echt' werk, waarbij het apparaat zelfs grafisch behoorlijk zijn best deed, ondanks de 256 Mb werkgeheugen.

Maar goed, sinds enkele maanden dus alleen nog maar beetje surfen en internet-tv kijken. En dat werkte voortreffelijk tot een week of 2 geleden. Als ik op zondagmorgen na een nacht werken thuis kom, dan eet ik nog even iets. Vroeger zette ik pc aan en dan klikte ik een programma op uitzending gemist aan, het begon en ik ging kijken en eten. Nu zet ik de pc al aan als ik thuis kom, dan mag ik blij zijn als de pagina van uitzending gemist geladen is als ik mijn eten op schoot heb. Dan klik ik het programma aan en op het moment dat ik daadwerkelijk zit te kijken, heb ik mijn eten en mijn laatste sigaretje van de dag al op. Het duurt vanaf aanzetten tot kijken zeker 20 minuten. Rare is dat als het programma eenmaal loopt, ik zonder enige stottering in beeld of geluid met een bijzonder strak beeld een heel programma of DVD ofzo kan kijken. Het opstarten van de pc en de programmatuur zelf duurt zo lang, maar als het loopt dan loopt het goed.

Omdat ik het notebook verder niet echt meer gebruik, installeer ik geen programma's enzo meer, alleen af en toe een windows update om de beveiliging ok te houden. AVG houdt de virussen buiten, zone-alarm indringers en ad-aware spyware. Dus het kan niet echt liggen aan een bepaald programma dat ik recent geïnstalleerd heb ofzo.

Sinds de pc traag is, heb ik diverse anti spy ware programma's laten draaien (spyware s&d, ad-aware, super anti-spyware), omdat ik dit zelf wel een spyware-achtig probleem vind. Afgezien van een paar cookies wordt er niks gevonden. Daarnaast heb ik via testversies van registry mechanic, iolo system mechanic en tune up utilities 2009 mijn pc totaal onder handen genomen (dus ook defragmenteren, optimaliseren, systeem start uitgeplozen zodat alleen antivirus/firewall en de nodige processen en drivers geladen worden) en dat heeft wel iets van snelheidswinst opgeleverd, maar hij is nog onwijs traag. Ook is de schijf gedefragmenteerd, start er alleen het hoognodige op, wordt het geheugen van xp beheerd door tune up memory optimiser, die van tijd tot tijd het werkgeheugen vrij maakt.

Ik beheer al jaren alle computers van mijn bedrijf zelf en heb een soortgelijke situatie eenmaal meegemaakt. Toen was het idd spyware wat een windowsbestand had aangepast. Ik weet helaas niet meer met welk middel ik dat toen ontdekt heb, volgens mij gewoon met een ad-aware o.i.d. maar dat weet ik helaas niet zeker meer. Voor de rest lopen alle pc's altijd als zonnetjes, met kleine uitzonderingen daar gelaten, maar dat is vrijwel altijd gelijk verholpen. Maar nu weet ik het dus echt niet meer. Misschien iemand wél een idee?

tot een week of 2 geleden
Probeer is een systeemherstel:). Je kan voor de zekerheid ook even met MBAM scannen. Vergeet niet eerst te updaten voor je de scan start. Ik zou een snelle scan doen, i.v.m. de traagheid van de pc.

Laatst bewerkt:
Als de harde schijf van het IDE-soort is, dan zou ik eerst kijken of DMA-modus wel geactiveerd staat voor toegang tot die harde schijf.
Kijk even hier voor stappen die je daarbij zouden kunnen helpen.

Succes,

Tijs.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben erg druk geweest met mijn werk, dus heb ik het pas gisteren kunnen proberen. Helaas werken de potentiële oplossingen niet. Er is geen spyware aangetroffen op het notebook en het is inderdaad een IDE schijf, waarbij de DMA instellingen juist zijn.

Gisteren is de pc vanaf het moment dat ik een dvd erin deed weer bijna 20 minuten bezig geweest om de film daadwerkelijk te gaan afspelen. Ik was iets gaan lezen en al bijna vergeten dat ik een dvd wilde kijken, toen de film uiteindelijk toch begon. Daarna heb ik zonder enige hapering anderhalf uur film gekeken, zelfs het geluid is geweldig en blijft niet eenmaal hangen. Je snapt er toch niks van? Hetzelfde is met surfen op internet. Vorige week 10 minuten over gedaan om de internet explorer op te starten, maar als je dan eenmaal bezig bent kun je redelijk doorklikken.

Iemand nog een idee? Zit er over te denken dit weekend een nieuwe notebook aan te schaffen, maar wil toch eigenlijk wel erg graag weten waar dit hem nou in zit.

Groet,

Alex

Bekijk het logboek eens op foutmeldingen - Config.scherm - Prest. & Onderhoud - Systeembeheer - Logboeken.

Als de pc heel erg traag is, maak dan eens een screenshot van de lopende processen, zodat we kunnen zien welk programma alle traagheid veroorzaakt.

Als de pc heel erg traag is, maak dan eens een screenshot van de lopende processen, zodat we kunnen zien welk programma alle traagheid veroorzaakt.

Zoals hier al staat kun je eens kijken hoeveel processen je hebt. na jaren heen installeer en verwijder je programma's, maar na die worden meestal niet volledig verwijdert. Na enkele jaren is een herinstall soms wel handig.Maar XP is niet meer zoals vroeger. Als je je pc up-to-date houd dan heb je er al heel wat pacthes en updates opstaan die de pc allemaal heeft moeten verwerken, daarmee word de pc ook zeer traag van.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben erg druk geweest met mijn werk, dus heb ik het pas gisteren kunnen proberen. Helaas werken de potentiële oplossingen niet. Er is geen spyware aangetroffen op het notebook en het is inderdaad een IDE schijf, waarbij de DMA instellingen juist zijn.

Gisteren is de pc vanaf het moment dat ik een dvd erin deed weer bijna 20 minuten bezig geweest om de film daadwerkelijk te gaan afspelen. Ik was iets gaan lezen en al bijna vergeten dat ik een dvd wilde kijken, toen de film uiteindelijk toch begon. Daarna heb ik zonder enige hapering anderhalf uur film gekeken, zelfs het geluid is geweldig en blijft niet eenmaal hangen. Je snapt er toch niks van? Hetzelfde is met surfen op internet. Vorige week 10 minuten over gedaan om de internet explorer op te starten, maar als je dan eenmaal bezig bent kun je redelijk doorklikken.

Iemand nog een idee? Zit er over te denken dit weekend een nieuwe notebook aan te schaffen, maar wil toch eigenlijk wel erg graag weten waar dit hem nou in zit.

Groet,

Alex

Idee ? ja ikke heel laat maar wel waardevol :

Mijn vaste kunstje is :
ga naar het configuratie scherm , open system , open hardware configuratie en je hardware lijst
En daar delete je domweg je IDE drivers..
Daarna herstart je je PC, die gaat nieuwe drivers installeren en klaar ben je ..

Wat is de oorzaak hier nou van dat verschrekkelijke trage werken ? soms heeft je harde schijf moeilijkheden met lezen , windows schakelt dan terug op een lagere PIO mode ( lagere versnelling ) tot ie het wel kan lezen ...
Een enorme bug in windows is dat ie niet weer automatisch terug schakelt naar de normale PIO mode en windows dus enorm traag blijft lopen ..
Dit komt het meest voor met WIndows XP , ik heb het ook eens in Vista toegepast en daar werkte het ook ..

Reparateurs vragen 75 euro voor het weer sneller maken van een PC met DIT trucje

Probeer het eens

(ja ik heb dit bij meerdere vragen geplaatst , het is wel een heel goed antwoord , dus niet slaan a.u.b.)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan