NTFS draaien op FAT32 (externe harde schijf) mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gethez

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2007
Berichten
438
Hallo,

ik zit hier met een externe harde schijf van ronde de 600GB... welnu heb ik een groot bestand (rond de 18 gb) dat ik wil laten afspelen met m'n ps3...
enkel, deze schijf is FAT32 geformatteerd...

mijn eerste vraag : heb ik idd NTFS nodig hiervoor?
tweede : kan je op 1 schijf zowel beiden hebben zonder hiervoor te moeten inboeten aan kwaliteit.? (een soort van multiboot zeg maar...)
en mijn derde vraag : welk van de 2 bestandstypen raden jullie aan?? (zowel bij media als datagebruik...) een beetje de plus en minpuntjes van beiden...
 
Ik heb eventjes voor je gezocht en het is zo dat NTFS beter is dan Fat32, tenzij je het erg vindt dat de uiterste datum ergens in de 600e eeuw ligt...
 
Sorry maar ik begrijp je vraag niet helemaal... een externe HD van 600G . . . geformatteerd als FAT32.
Hoe een schijf geformatteerd is maakt toch niet uit? Fat32 is beperkter en ouder, je kan er niet zulke grote bestanden op kwijt als op een ntfs HD. Fat32 onder win/dos is vaak beperkt tot 32G.
Wil je toch nog Fat32 gebruiken dan kun je de max capaciteit van de HD alleen gebruiken als je hem opdeelt in kleinere partities.
Je kunt ook een of meer partities in Fat32 naast een (of meer) ntfs partities (en ext3, ext4 enz.) maken.
V.w.b. de laatste vraag: gebruik ntfs oftewel de modernste.
 
Probleem is vooral dat je in Fat32 geen bestanden groter dan 4GB kan plaatsen.
 
Sorry maar ik begrijp je vraag niet helemaal... een externe HD van 600G . . . geformatteerd als FAT32.
Hoe een schijf geformatteerd is maakt toch niet uit? Fat32 is beperkter en ouder, je kan er niet zulke grote bestanden op kwijt als op een ntfs HD. Fat32 onder win/dos is vaak beperkt tot 32G.
Wil je toch nog Fat32 gebruiken dan kun je de max capaciteit van de HD alleen gebruiken als je hem opdeelt in kleinere partities.
Je kunt ook een of meer partities in Fat32 naast een (of meer) ntfs partities (en ext3, ext4 enz.) maken.
V.w.b. de laatste vraag: gebruik ntfs oftewel de modernste.

zoals andreaz al zei : je kan geen bestanden erin plaatsen die groter zijn dan 4gb... maar je kan wel meerdere zo'n bestanden op de schijf plaatsen dacht ik (correct me if i'm wrong). Ook de harde schijven van praktisch elke pc zijn NTFS, maar dit wil toch niet zeggen dat je geen schijf van 600gig in fat32 kan laten? dit betekent enkel geen bestandjes groter dan 4 gig... maar ik begrijp wel dat NTFS op dat vlak beter is, maar het probleem is dat ik deze schijf ook gebruik voor m'n ps3, dewelke enkel FAT32 ondersteund dacht ik toch...

maar ff om terug te komen op m'n vraag : kan ik bv. 200 gig in FAT32 laten en de rest in NTFS (of omgekeerd?) en hoe doe ik dit praktisch... en zal m'n ps3 de schijf op die manier uberhaupt kunnen herkennen? ik vraag me af of er ervaringsdeskundigen zijn die dit al geprobeerd hebben op een media-apparaat zoals de ps3...

mvg,

gethez
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen ps3, maar een ps2 :p (lekker Star Wars Battlefront 2 en gta sa 2-player :)). Maar om terug te komen op je vraag: in principe kan dit, maar daar heb je een programma als GParted (of GPart o.i.d.) nodig. Dan zou ik wel eerst een back-up maken van de bestanden die er op staan, want anders kan je ze misschien kwijtraken...
 
of je gebruikt minitool partition wizard, kan je fat32 omzetten in ntfs en je kunt er 2 partities van maken (1 fat32 en 1 ntfs)
of de ps3 alleen fat32 ondersteund weet ik zo niet en over je laatste vraag, ntfs is wat nieuwer en is ook beter
 
Waarom zou je in hemelsnaam de 2 willen mixen? Even de feiten op een rij.

-Solaris doelt op een oude beperking van XP SP1 en ouder. De max. partitiegrootte voor fat32 was toen iets van 132 GB. Speelt dus niet meer.
-Om bestanden grotere dan 4 GB te kunnen opslaan heb je NTFS nodig. fat32 kan dit niet aan.

Er zijn veel verschillen tussen fat32 en ntfs maar het enige belangrijke verschil in deze is het feit van de maximale bestandsgrootte. Ik zou de schijf met het commando -> convert X: /FS:NTFS converteren naar ntfs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan