Hoe weet ik of ik fat of ntfs heb?
Of je schijf een Fat32 of NTFS schijf is zie je door met de rechtermuisknop op bijvoorbeeld C: te klikken en daar te kiezen voor eigenschappen. Daar staat naast bestandssysteem welk bestandssysteem jij hebt.
Als ik fat32 heb is het dan mogelijk om zonder te formateren ntfs te krijgen
Ja, dat kan. ik raad je dan aan om een programma zoals Partition Magic te gebruiken. Maar maak voor de zekerheid ook een backup aan van belangrijke bestanden zodat je niet straks door een storing niks meer hebt.
Wat zijn dan de risico's en wat zijn de voordelen?
Risico's zijn er niet zo veel, alleen het punt wat ik in de vorige vraag heb gesteld dan. De voordelen zijn er echter een hele hoop. Het grootste voordeel van NTFS is betrouwbaarheid: De kans om gegevens kwijt te raken op een NTFS-partitie is veel kleiner dan op een FAT-partitie. NTFS biedt hier extra zekerheid. Ook is NTFS zuiniger kwa plaatsinname van je partities en raakt je partitie minder snel gefragmenteerd (door elkaar gehusseld). En NTFS is sneller. Verhoudingsgewijs werkt NTFS sneller dan een FAT32 station. Dat merk je bijvoorbeeld ook goed bij het defragmenteren: bij FAT stations duurt dat eeuwen en vreet het processortijd, maar bij NTFS gaat dit een stuk sneller. Verder is er ondersteuning voor bestanden groter dan 4Gb wat bij Fat niet het geval is. En zo zijn er nog tientallen voordelen
Moet ik alle schijven hetzelfde hebben dus allemaal fat of allemaal ntfs?
Je partities mogen los van elkaar een ander bestandssysteem hebben (dus C is bijvoorbeeld NTFS, D is Fat32, F is Fat32 en Q is NTFS)