NTFS en FAT 32

Status
Niet open voor verdere reacties.

nullenaar

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2002
ik hoor en lees regelmatig over Fat32 enNFTS
Ik heb xp home
Hoe weet ik of ik fat of nfts heb?
als ik fat32 heb is het dan mogelijk om zonder te formateren nfts te krijgen
Wat zijn dan de risico's en wat zijn de voordelen?

ik heb twee harde schijven met elk twee partities

moet ik alle schijven hetzelfde hebben dus allemaal fat of allemaal nfts?

wat een vragen ,maar ik hoop toch op antwoord

Klik met rechts in Verkenner of Deze computer op je partitie, kies voor eigenschappen en je kunt zien of je partitie FAT32 of NTFS is.

Van FAT32 kun je zonder te formateren de schijf omzetten naar NTFS.
Omgekeerd kan het niet, zonder speciale software.
Geplaatst door tazman
ga naar start -> uitvoeren of naar cmd

typ:

CONVERT station: /FS:NTFS [/V]

station vervangen door je schijf letter dus bv C

/FS:NTFS Bepaalt of het volume wordt geconverteerd naar NTFS.

/V Bepaalt of Convert in de modus met uitleg moet worden uitgevoerd.
Bron:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=176533&highlight=converteren

Met WinXp kun je FAT32 en NTFS door elkaar gebruiken.

NTFS heeft als voordeel de beveiliging en je kunt bestanden groter dan 4GB opslaan.
Denk maar aan videobewerking voor bestanden groter dan 4GB.

re

dank voor dit snelle antwoord

wanneer ik ga converteren levert dit mij dan ook meer ruimte op?

re

ik kan nog steeds geen goede reden vinden om over te stappen op nfts

of kan iemand mij een hele goede reden geven?

Hoe weet ik of ik fat of ntfs heb?
Of je schijf een Fat32 of NTFS schijf is zie je door met de rechtermuisknop op bijvoorbeeld C: te klikken en daar te kiezen voor eigenschappen. Daar staat naast bestandssysteem welk bestandssysteem jij hebt.

Als ik fat32 heb is het dan mogelijk om zonder te formateren ntfs te krijgen
Ja, dat kan. ik raad je dan aan om een programma zoals Partition Magic te gebruiken. Maar maak voor de zekerheid ook een backup aan van belangrijke bestanden zodat je niet straks door een storing niks meer hebt.

Wat zijn dan de risico's en wat zijn de voordelen?
Risico's zijn er niet zo veel, alleen het punt wat ik in de vorige vraag heb gesteld dan. De voordelen zijn er echter een hele hoop. Het grootste voordeel van NTFS is betrouwbaarheid: De kans om gegevens kwijt te raken op een NTFS-partitie is veel kleiner dan op een FAT-partitie. NTFS biedt hier extra zekerheid. Ook is NTFS zuiniger kwa plaatsinname van je partities en raakt je partitie minder snel gefragmenteerd (door elkaar gehusseld). En NTFS is sneller. Verhoudingsgewijs werkt NTFS sneller dan een FAT32 station. Dat merk je bijvoorbeeld ook goed bij het defragmenteren: bij FAT stations duurt dat eeuwen en vreet het processortijd, maar bij NTFS gaat dit een stuk sneller. Verder is er ondersteuning voor bestanden groter dan 4Gb wat bij Fat niet het geval is. En zo zijn er nog tientallen voordelen

Moet ik alle schijven hetzelfde hebben dus allemaal fat of allemaal ntfs?
Je partities mogen los van elkaar een ander bestandssysteem hebben (dus C is bijvoorbeeld NTFS, D is Fat32, F is Fat32 en Q is NTFS)

Laatst bewerkt:
re

smartguy,

mag ik je bedanken voor dit heldere antwoord

ik ga het nu proberen

Ik dacht dat NTFS juist iets langzamer was dan FAT32...

Niet? Of wel?

re

hallo zeg

Net nu ik alles geconverteerd heb gaan we toch geen discussie meer voeren dat nfts niet sneller zou zijn?

Ik hoef geen discussie hoor. ;)

Ik wist het alleen niet meer...

Iemand die het zeker weet? NTFS sneller dan FAT?

Greetz

Het is maar net waar je naar kijkt bij de snelheid... en de een vindt het sneller, de een langzamer MAAR dan heeft ook nog eens iedereen het over een andere toepassing met betrekking op die snelheid. Er heeft nog niemand echt een grondige test gedaan tussen één programma op TWEE verschillende bestandssystemen

Nullenaar, ik zie je steeds nFTs typen maar het is nTFs ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan