ntfs->fat32 met pm7

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Wil na XP win 98 installeren. Nu heb ik een beschrijving gekregen waarin staat dat ik eerst beide partities om moet zetten van NTFS naar FAT 32. Dit doe ik normalitair altijd met powermagic7. Dat lukt ook altijd goed. Maar nu lukt het niet. Ik krijg de foutmelding:
Error 1681: Data is compressed or sparse, file 442 (128).
Kan ik dan toch nog op een of andere manier FAT 32 partities krijgen???
HELLUP...

Heb jij al twee partities.
Dan kun je de eerste partitie met PM omzetten naar fat 32.
Ga je windows xp er helemaal afgooien of wil je win98 er gewoon naast gaan zetten.

wat bereik ik dan met een win98 opstartdiskette?

Ik heb nog niet twee partities.. t is nu pas 1 partitie (ntfs)... Moet er dus nog 2 van maken...
En er staat nu Xp op en dat wil ik er heel graag zo op laten staan.... dus nu moet 98 er nog op...

op 98 disk staat het proggie "format" hiermee kan je partities maken/ verwijderen. Ook niet fat partities, ntfs dus. Voor de duidelijkheid, verwijderen van NTFS en niet maken. Voor FAT geldt dat niet die kan je wel maken en verwijderen.

huh? maar raak ik dan niets kwijt??? hoe werkt dat dan???

JA dan raak je alles kwijt :( Sorry had niet door dat je dat niet wilde. Misschien kan je PM is in veilge modus uit proberen?

maar die foutmelding geeft hij pas na opnieuw opstarten... zou veilige modus dan toch helpen?

Geen id...ik zou het je echt niet kunnen vertellen. Probeer het uit.....

Daan,
Weet jij zeker dat je pm helemaal zijn werk laat doen.
Of is het het opstarten van de pc wat pm doet.

Je hoeft maar 1 stukje om te zetten naar fat32.
Dus je kunt merge proberen.

Geplaatst door harmen__666
op 98 disk staat het proggie "format" hiermee kan je partities maken/ verwijderen.

Ben je niet in de war met FDISK? Maar in dit geval is het ook geen optie, omdat je dan ook alles kwijt raakt.

veilige modus lukt niet..

ik heb in pm7 het volgende gedaan:

convert (de c-schijf) naar Fat 32.. en dan op fat 32... Dan zou toch de gehele schijf omgezet moeten worden???

En daarna wil ik ze in twee partities verdelen...

Ik heb in een beschrijving gelezen dat het heel belangrijk is dat beide partities Fat 32 zijn.. dus daar wilde ik me maar aan houden...

Zoals jij het beschrijft dan gaat je xp ook verloren.
En het is NIET nodig dat je beide partities op fat32 hebt staan.
Win98 kan niet op ntfs.

Je zult met pm een gedeelte in fat32 maken en de rest zo laten als het is.

puppie...
waarom begint het stuk dan met:
"A. Om te beginnen is het absoluut noodzakelijk dat zowel de eerste als de tweede partitie FAT32 zijn."

Ik zla het hele stuk ff kopieren.. waarschijnlijk heb je dan nog meer tips voor me... Klopt de rest wel allemaal??? Ben je 101 % zeker??

"13. Q. Ik heb Windows XP geinstalleerd en wil daarnaast ook Windows 9X installeren

A. Om te beginnen is het absoluut noodzakelijk dat zowel de eerste als de tweede partitie FAT32 zijn. Als dat niet zo is, kijk dan bij de volgende vraag voor een alternatieve manier. Als dat in orde is, dan gaan we verder. De setup van Windows 9X gaat om te beginnen de bootsector overschrijven, dus dat moet later weer worden hersteld. Maar belangrijker is dat diezelfde setup helemaal niet in staat is om het zo belangrijke bestand BOOTSECT.DOS te maken. Dat zul je dus alsnog handmatig moeten doen. Niet echt eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Om te beginnen installeer je gewoon Windows 9X, waarbij je er voor zorgt dat de installatiemap wordt gewijzigd van C:\WINDOWS naar je installatiepartitie, bijvoorbeeld D:\WINDOWS. Na afloop zal alleen Windows 9X op willen starten, omdat bootsector en bootbestanden hiervoor staan ingesteld. Nu eerst even het bestand BOOTSECT.DOS maken:

1. Maak (of download, bv van www.bootdisk.com) een Windows 98 bootdiskette waarop ook DEBUG.EXE staat.
2. Start in Windows 9X het programma Kladblok en maak een tekstbestand met de volgende inhoud:

Code:
L 100 2 0 1
N C:\BOOTSECT.DOS
R BX
0
R CX
200
W
Q

(let op de spaties die hier en daar staan. Zo nodig kun je deze tekst kopiëren en plakken)

3. Sla dit bestand op de diskette op onder de naam READ.SCR
4. Start op vanaf deze diskette en type: DEBUG < READ.SCR

De bootsector wordt nu gekopieerd. Nu dat klaar is moet de Windows XP bootsector weer worden teruggeplaatst. Start hiervoor op vanaf de Windows XP CDROM, en ga met F10 (of door het kiezen voor Repareren) naar het Recovery Console (zie voor meer informatie:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314058). Hier inloggen als Administrator (waarschijnlijk met blanco wachtwoord, tenzij je dat zelf anders hebt ingesteld). Eenmaal in RC type je het commando FIXBOOT in, waardoor de bootsector weer wordt hersteld. Verwijder de CDROM en type EXIT om de PC weer te herstarten. Nu zal alleen Windows XP willen starten, omdat de optie voor Windows 9X nog niet in boot.ini beschikbaar is. Rechtsklik in Windows XP op Deze Computer > Eigenschappen > Geavanceerd > Opstart- en herstelinstellingen. Klik hier op Instellingen > Bewerken, waardoor boot.ini wordt geopend in Kladblok. Type helemaal onderaan een extra regel met: C:\="Microsoft Windows 9X". Sluit het venster af en sla het bestand op. Na een herstart zou de optie voor Windows 9X beschikbaar moeten zijn. "

Daan,
Het onderstaande stukje heeft op jouw vraag betrekking.
Dit staat net 1 punt lager dan dat jij hier hebt gekopieerd.

14. Q. Ik heb Windows XP op een NTFS partitie en wil daarnaast Windows 9X installeren

A. Hiervoor heb je extra software nodig. Ik gebruik altijd Partition Magic en Boot Magic, maar er zijn ook andere programma's die net zo goed voldoen. Bij voorkeur maak ik in PM opstartdiskettes, zodat ik de wijzigingen in DOS kan uitvoeren. Met Partition Magic maak je de bestaande NTFS partitie een stukje kleiner door het begin een stuk op te schuiven. In de hierdoor vrijgekomen ruimte maak je een PRIMAIRE FAT32 partitie. Maak deze partitie vervolgens ACTIEF. Voer de wijzigingen uit en herstart de PC. Boot dan vanaf de Windows 9X CDROM en installeer Windows. Installeer daarna ook Boot Magic en herstart de computer. De keuze voor beide Windows versies zijn nu beschikbaar. Beide partities zijn in deze situatie voor elkaar niet zichtbaar, omdat Boot Magic de andere primaire partitie op hidden zet tijdens het opstarten.

en waar haal ik boot magic vandaan? is daar ergens een trial ??! van te krijgen?
thanks voor het meedenken alvst he!

Even Googlen leerde me dat BootMagic van dezelfde makers als Partition Magic, geen stand-alone produkt meer is. 't zit nu standaard reeds in Partition Magic (misschien pas vanaf versie 8.0, dat zag ik niet zo snel)
Overigens ondersteunt PM 8.0 XP en ik meen me te herinneren dat 7.0 dit niet doet :rolleyes:

BootMagic is inderdaad een product dat samen met Partition Magic (op dezelfde CD) wordt geleverd, dus eigenlijk zou je dat dus moeten hebben ;)
Verder kun je in jouw situatie inderdaad beter een aparte FAT32 partitie aanmaken met (de bootdisk van) Partition Magic en op de nieuwe (actieve) partitie Win98 installeren. PM7 en eerdere versies werken trouwens prima met WinXP, zolang je dat vanaf de PM bootdisk doet. Hij hoeft dan alleen NTFS partitie aan te kunnen.
Andere bootmanagers dan BM zijn trouwens ook prima, en die zijn in voldoende mate op internet te vinden. Misschien XOSL?: http://www.ranish.com/part/xosl.htm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan