NTFS of FAT

Status
Niet open voor verdere reacties.

foxhound

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2004
Berichten
20
Ik heb hier twee harde schijven welke ik in meerdere patities wil verdelen.
Er komt windows XP op te staan.
Ik vraag mij af wat het beste is FAT of NTFS en hoe stel ik dat de computer ook daadwerkelijk FAT of NTFS partitioneerd.
Fdisk met een speciaal commando ofzo?
 
Je kan in de Windows XP setup gewoon kiezen welke van de 2 je wilt gebruiken.

Ikzelf heb altijd FAT32 thuis, omdat dit iets sneller schijnt te zijn dan NTFS (weet het niet 100% zeker). En daarbij komt dat als je Windows in de soep loopt je niet meer via DOS dingen kunt backuppen omdat DOS geen NTFS leest.

Het voordeel van NTFS is dat het minder snel fragmenteerd en dat je per map bepaalde gebruikers rechten kunt geven. (Vooral handig in een netwerk).
 
Ik vind NTFS een must in verband met de ondersteuning van bestanden die groter zijn dan 4GB. Als je gaat videobewerken kom je snel aan bestanden van dit formaat.

Daarbij is NTFS niet zo gevoelig voor fragmentatie (volgens Microsoft)
 
Geplaatst door Tiborv
Ik vind NTFS een must in verband met de ondersteuning van bestanden die groter zijn dan 4GB. Als je gaat videobewerken kom je snel aan bestanden van dit formaat.

Daarbij is NTFS niet zo gevoelig voor fragmentatie (volgens Microsoft)

Dat punt was ik vergeten ja.. als je veel met DVD rippen e.d bezig gaat (images) dan is het noodzakelijk een NTFS partitie te hebben.

Heb jij trouwens je C: ook als NTFS? En zo ja hoe draait dat? Wil het ook gaan doen ivm active directory in 2k3 server.
 
Ik heb het zo:

120GB schijf
C: NTFS
D: FAT32 (ivm benadering via andere windows)
e: NTFS

80GB schijf:
I: NTFS (opslaan videofragmenten/DVD's)

Dit werkt zonder enig probleem stabiel.
 
Ik vraag mij af wat het beste is FAT of NTFS en hoe stel ik dat de computer ook daadwerkelijk FAT of NTFS partitioneerd.

Als je installeert met de XP cd krijg je die keuzes vanzelf. Eigenlijk geeft XP direct NTFS aan. (lijkt voorkeur)
Met Partition Magic kun je zelfs achteraf nog partities maken in Fat of Ntfs.

Aanpassing: ik heb Breezer bericht over het hoofd gezien ;)
 
Allemaal bedankt voor jullie hulp. Het is gelukt.
Ik heb net als Tiborv verschillende partities gemaakt, dus zowel ntfs als fat32. Partition magic was nieuw voor mij maar echt een geweldig makkelijk programma :D

Groeten,
 
Ja he! Ik vind het ook een van mijn mooiste programma's. En maar schuiven met die handel :)

Ik ga op vakantie. Tot over 6 weken.
groetjes Elisa
 
6 weken wow ik mag al blij zijn met 1 week. :(

Fijne vakantie toegewenst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan