ntldr ontbreekt na plaatsen nieuw moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

hangmat

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 mei 2001
Berichten
3.199
Ik heb een oudere pc geupgradet door er een nieuw moederbord en processor in te plaatsen.

Het nieuwe moederbord is een jetway V266b, de processor is een duron 800. De FSB staat op 100 mhz en de ratio op 8, dus dat klopt. Het werkt netjes op 800 mhz.
Alles netjes aangeloten, cd-rom en hdd's (een van 2 Gb en een van 20 Gb, alles wordt door het bios herkend).

Ik zet het systeem aan, alles werkt, totdat ik op een gegeven moment de melding ntldr ontbreekt zie verschijnen.

Vanaf dat moment heb ik werkelijk van alles geprobeerd.
- alle IDE apparaten afgekoppeld en een voor een geprobeerd
- ik heb er zelfs een hdd van mijn eigen comnputer aan gehangen (40 Gb), en die werkt wel
- ntldr geprobeerd te overschrijven vanaf de installatie cd
- windows proberen te herstellen
- windows opnieuw geinstalleerd

maar helaas, ook na de herinstallatie van windows 2000 blijft ntldr ontbreken.

master-slave instellingen staan ook goed, zelfs als ik met alleen de hdd aangesloten opstart krijg ik de foutmelding.

Ik weet niet of een bios update zal werken, omdat mijn bios de harde schijven wel herkent en via dos is alles wel benaderbaar.

Ik weet eigenlijk niet zo goed meer wat ik nou moet doen. Hebben jullie nog ideeën?
 
Ik vond onderstaand op site Microsoft:

Het foutbericht 'NTLDR ontbreekt' wordt weergegeven wanneer u de computer opstart
Van toepassing op
Symptomen
Als u veel bestanden kopieert naar de hoofdmap van een opstartvolume dat gebruikmaakt van het NTFS-bestandssysteem, wordt de volgende keer dat u de computer start het volgende foutbericht weergegeven:

NTLDR ontbreekt
Druk op CTRL+ALT+DEL om de computer opnieuw op te starten.
Als u de bestanden verwijdert die u naar de hoofdmap hebt gekopieerd, krijgt de MFT-toewijzingsindex niet de oorspronkelijke grootte terug.
Oorzaak
Dit probleem kan optreden als de MFT-hoofdmap ernstig is gefragmenteerd. Als de MFT-hoofdmap veel bestanden bevat, raakt de MFT zo gefragmenteerd dat er een extra toewijzingsindex wordt gemaakt. Omdat bestanden in alfabetische volgorde worden toegewezen in de toewijzingsindexen, wordt het NTLDR-bestand mogelijk verplaatst naar de tweede toewijzingsindex. Als dit gebeurt, wordt het foutbericht weergegeven dat in de sectie 'Symptomen' van dit artikel wordt beschreven.

Normaal worden er geen bestanden naar de hoofdmap geschreven. Dit kan echter gebeuren als een programma geregeld tijdelijke bestanden in de hoofdmap maakt en uit de hoofdmap verwijdert of als er per ongeluk veel bestanden naar de hoofdmap worden gekopieerd.
Oplossing
U kunt dit probleem verhelpen door het hulpprogramma Bcupdate2 op te vragen bij Microsoft Product Support Services. Bezoek de volgende Microsoft-website als u wilt weten hoe u contact kunt opnemen met Microsoft Product Support Services:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=fh;NL;CNTACT

Workaround
Als u dit probleem wilt omzeilen, maakt u een opstartdiskette voor het opstarten van de computer. Als u meer informatie wilt over het maken van een opstartdiskette, klikt u op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base:
119467 Een opstartdiskette maken voor een NTFS- of FAT-partitie

Status
Microsoft heeft bevestigd dat dit probleem zich kan voordoen in de Microsoft-producten die aan het begin van dit artikel worden vermeld.
De informatie in dit artikel is van toepassing op:
Microsoft Windows 2000 Professional SP1
Microsoft Windows 2000 Professional SP2
Microsoft Windows 2000 Server SP1
Microsoft Windows 2000 Server SP2
Microsoft Windows 2000 Advanced Server SP1
Microsoft Windows 2000 Advanced Server SP2




Windows 2000 leesvoer
 
Laatst bewerkt:
Of gewoon zo: opstarten met Windows CD, naar Repair. Typ: C:\Windows en dan fixmbr of fixboot.
 
Die artikelen had ik ook al gevonden.

Voor alle duidelijkheid, deze hdd met windows 2000 werkte perfect op de de oude pc. Het enige dat er is veranderd, is het moederbord en de processor. Zelfs het oude geheugen past er op. Dus qua bestanden en dergelijke is er niets veranderd en ook niets gekopieerd.

De repairfunctie werkte ook niet.

Maar goed, ik zal dat fixboot en fixmbr eens proberen.
 
Fixboot werkt in elk geval niet. Fixmbr ook niet. Het lijkt wel of er bij het zoeken naar het besturingsysteem naar een verkeerde lokatie verwezen wordt.
 
Ik kan er wel in komen en ik heb het repair proces ook al een keer uitgevoerd, maar het werkt niet. Ik blijf ntldr ontbreekt krijgen.
 
Netloader-fouten hebben altijd betrekking op het register omdat het aangeeft dat systeemmappen overvol zitten of fouten bevatten.

Om het te repareren kun je het beste het register kopieeren. Je zult zien dat het dat verholpen is.
 
Dat begrijp ik niet helemaal. Ntldr wordt volgens mij nog opgestart voordat boot.ini aangesproken wordt, dus nog voordat een besturingsysteem wordt opgestart.

Als je een diskette in je systeem laat zitten, krijg je bijvoorbeeld ook ntldr ontbreekt foutmeldingen. Maar dat heeft dan niet met het register te maken. Of je moet iets heel anders bedoelen.

Het is ook geen netloader maar een NT loader.
 
Mijn ervaring is het, dat je na een upgrade windows opnieuw moet installeren.


Han
 
Geplaatst door vlaar
Mijn ervaring is het, dat je na een upgrade windows opnieuw moet installeren.
Dit is mijn ervaring ook.
Een nieuw moederbord en processor is zo'n grote hardware wisseling.
Met Win98(se) kun je het nog wel voor elkaar krijgen, maar met Win2000/XP is het niet goed.
Een schone installatie lijkt me het snelste om je probleem op te lossen.
 
OK.. mee eens schone installatie is het beste. Maar als je je bestanden wilt behouden doe je gewoon ff register copy... werkt altijd!

En het is idd nog voor het opstarten van windows.. op het moment dat hij de systeemmappen aanspreekt ;)
 
Ik heb het systeem meegenomen naar mijn werk en zelfs daar kwamen ze er niet uit. Ik heb maar geformatteerd en opnieuw geinstalleerd en het werkt weer.

Iedereen bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan