Ntp

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nadir

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2006
Beste forumleden,

Ik heb thuis een klein domeintje: twee servers (w2k ent.), exchange 2k3, stuk of 6 (vista en xp) cliënts.
Ik wil graag het volgende:
Dat de PDC zijn tijd haalt van een time server: bijvoorbeeld die van xs4all, mijn provider.
Vervolgens moet die pdc deze tijd over het netwerk distribueren: naar de tweede DC en de cliënts.
Hoe en waar stel ik dat in?

Als ik het goed heb, haalt een client en de tweede DC zijn tijd standaard al van de PDC. Klopt dat? (Hoewel ik af en toe een warning in mijn event log zie: EventID 50; Source: W32Time; The time service detected a time difference of greater than 5000 milliseconds for 900 seconds. ... enz.)
Maar waar kan ik instellen dat de PDC zijn tijd haalt van een internet NTP-server?

Excuses als deze vraag al eerder gesteld is. Ik heb even de zoekfunctie geprobeerd, maar zag daar niet direct een antwoord op deze vraag.

Bij voorbaat dank, Nadir

Kijk op de volgende link: Een gemachtigde tijdserver configureren in Windows Server 2003, het tekst-onderdeel "De Windows Time-service configureren voor gebruik van een externe tijdsbron"

Time-server van xs4all: ntp.xs4all.nl

Verder: Op de werkstations en op de 2de DC in het domein:
[instelling]: Start -> Uitvoeren ->
Code:
[b]cmd /k w32tm /config /update /syncfromflags:domhier[/b]
[testen of het werkt]: Start -> Uitvoeren ->
Code:
[b]cmd /k w32tm /resync /rediscover[/b]

Tijs.

Laatst bewerkt:
Sorry dat ik wat laat reageer, maar hartstikke bedankt voor je aanwijzingen!
Je hebt me geweldig geholpen!

Fijn dat het geholpen heeft. Graag nog de vraag op opgelost zetten (=klikken op "Vraag is opgelost" rechts onderaan deze webpagina).

Tijs.

Ach ja, natuurlijk... Ik heb het gelijk gedaan. Tnx.

Klopt het dan dus eigenlijk niet dat binnen een active directory domein de tijd synchronisatie automatisch verloopt?
Moet ik nu op elk toe te voegen werkstation de opdracht "w32tm /resync /rediscover" doorvoeren voor hij synchroniseert met de netwerktijd?
Het is dus zaak om in de toekomst een nieuw toe te voegen werkstation aan het domein om deze opdracht door te voeren... Misschien is het dan handig om dit door middel van een opstartscript te automatiseren...

Klopt het dan dus eigenlijk niet dat binnen een active directory domein de tijd synchronisatie automatisch verloopt?
Moet ik nu op elk toe te voegen werkstation de opdracht "w32tm /resync /rediscover" doorvoeren voor hij synchroniseert met de netwerktijd?
Het is dus zaak om in de toekomst een nieuw toe te voegen werkstation aan het domein om deze opdracht door te voeren... Misschien is het dan handig om dit door middel van een opstartscript te automatiseren...

Normaal gesproken dient alles automatisch te verlopen, maar ik heb de instructies nog maar eens apart weergegeven, voor het geval het toch niet goed stond.

Automatiseren hoeft dus niet.

Tijs.

Ah, bedankt voor je reactie.
Ik had het commando "w32tm /resync /rediscover" inmiddels al in het opstartscript geïntegreerd, maar zoals ik jou begrijp is dat niet nodig, maar kan het - aan de andere kant - ook geen kwaad.
Synchronisatie gebeurt dus ook zonder dit commando expliciet op een domein werkstation uit te voeren.
Ik was al aan het bedenken hoe dit commando als een 'runonce' uit te voeren, maar zoals ik het nu ingesteld heb, wordt het iedere keer bij opstarten uitgevoerd.
Ik kan het dus wel weer uit mijn opstartscript weghalen.
Nogmaals bedankt voor je verhelderende antwoorden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan