Opgelost NUC DN2820YK boot niet meer

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

e-mail-user

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2007
Berichten
130
Ik heb ubuntu 20.04.06 via usb geladen op deze NUC.
Vooral de opmerking van Intel Visual BIOS verontrust me: "No Boot Drive"
Ik interpreteer dat als: " Er is geen bootable schijf aanwezig"

Nogal vreemd want het ding heeft enige jaren goed gewerkt.
Wat kan er aan de hand zijn?
En hoe kom ik daar achter als het ding niet wil booten?

Ik heb gedurende de laatste twee dagen echt alles uit de kast gehaald, maar nu weet ik het niet meer.
Alle hulp is zeer welkom.
 

Bijlagen

  • IMG_0403.JPG
    IMG_0403.JPG
    1,8 MB · Weergaven: 15
  • IMG_0401.JPG
    IMG_0401.JPG
    1,7 MB · Weergaven: 15
  • IMG_0406.JPG
    IMG_0406.JPG
    846,8 KB · Weergaven: 15
Schijf zal in MBR formaat zijn ingedeeld, want wel zichtbaar in legacy BIOS (laatste foto, rechts). Zet UEFI eens uit.
 
Dank voor de suggestie. Maar... Het helpt niet.

Bovendien, ik heb de gehele schijf door de bootable USB laten wissen, opnieuw formatteren en daarna laten her-schrijven. Alles geheel volgens het scenario van de iso image die ik van Ubuntu heb gedownload.

Na eveneens uitschakelen van de optie om middels het net te booten verschijnt de text:
"Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boor Media in selected Boot device and press a key_"

Het lijkt erop dat 'ie geen boot record vindt.
En de enige plaats waar 'ie dat kan vinden, is op de HDD en dat leidt me tot de veronderstelling dat daar iets naar de ratsmodee is.
Ik mag toch, hoop ik, wel verwachten dat die USB ook het boot record naar de HDD schrijft.

Het ding kent als enige OS'n de Windows 8 en 7 versies.
Alles bij elkaar bekruipt me het donker bruine vermoeden dat een BIOS update hier mogelijk de aangewezen weg is.
 
Formatteren heeft geen invloed op de schijfindeling. Lijkt alsof het ding enkel in UEFI mode boot. Want wel zichtbaar in het Legacy BIOS deel. Dus niks mis met die schijf.

Het wordt spelen met de instellingen. Ik las nog iets met Fastboot -> https://www.compusers.nl/linux/tips-uefi-linux
 
Of juist andersom, geïnstalleerd als UEFI maar in de bios als Legacy geselecteerd, zet die eens uit en UEFI aan?
 
Dank voor de reacties.
Ik snap het nu echt niet meer; luister en huiver...
Het BIOS heb ik teruggezet naar UEFI.
Daarna heb ik geboot middels een oude USB-stick met daarop nog een desktop-iso van Ubuntu 20.04 uit 2022. Niet geschoten is immers altijd mis!
Het ding gaat aan de slag; en stopt ergens halverwege met een knipperende cursor.
Niets verwachtend tik ik op enter; en... Ik krijg de login van de oude server die helemaal niet op deze stick staat, maar wel op de schijf want dat is de versie die ik eerder poogde te laden.
Wanneer iemand me nu kan vertellen wat hier gebeurt, dan graag: leer ik weer wat bij.

Ik ben nu wel een beetje beducht om het ding uit te zetten en te rebooten zonder die stick erin.
Aan de andere kant: als het één keer kan op deze manier, dan kan het twee keer ook.

In elk geval ga ik kijken wat boot-repair oplevert.
 
Indien je van de USB stick opstart dan dien je via F10 in het bootmenu te kiezen voor de stick waar UEFI bijstaat...
 
Dan is de installatie en schijf dus nog in orde. Blijkbaar iets mis met de bootloader/bootmanager
 
Het rapport van boot-repair staat op: http://sprunge.us/2u4ap0
Op regel 39:
Mounting failed: mount: /mnt/BootInfo/FD/sdb: /dev/sdb already mounted or mount point busy.
Dit begrijp ik niet goed. Blijft het ding mounten? Of wat?
Op regel 55:
The firmware seems EFI-compatible, but this live-session is in Legacy/BIOS/CSM mode (not in EFI mode).
Dat is bijzonder want IMG_0406 zegt dat het ding in UEFI bootmode staat. Tenzij ik dit verkeerd begrijp.
Op regel 164:
Unknown BootLoader on sdb
Daar hebben we die sdb partitie weer. Het lijkt erop dat er twee boot-systemen aanwezig/actief zijn. Op zich is dat logisch, één van de HDD en één van de USB stick. Of bedoelt men hier iets anders?
Op regel 196:
Suggested repair: ______________________________________________________________

The default repair of the Boot-Repair utility would purge (in order to enable-lvm) and reinstall the grub2 of
mapper/ubuntu--vg-ubuntu--lv into the MBR of sda,
using the following options: sda2/boot
Grub-efi would not be selected by default because no ESP detected.
Additional repair would be performed: unhide-bootmenu-10s
Kan iemand helpen dit te verduidelijken?
 
Die sdb is de reparatie schijf, dat is een USB stick?
Die staat niet in UEFI mode begrijp ik eruit.

Waarom installeer je niet opnieuw met de BIOS in UEFI mode en ook de boot USB stick in UEFI mode?

Of beide in Legacy/CSM mode?
 
Opnieuw installeren is een optie. Maar... dan gaat die ubuntu iso het boot record weer overschrijven en zijn we weer terug bij af. (vermoed ik)

Ik kan ook even de repair uitvoeren. Dan gaat boot-repair de boot mogelijkheid van sda2/boot repareren (dat zal wel vervangen zijn) althans dat meen ik te lezen in deze regel: "using the following options: sda2/boot".

"
Die sdb is de reparatie schijf, dat is een USB stick? => Ja, ja.
Die staat niet in UEFI mode begrijp ik eruit. => Waar lees je dat?
"
 
Die repair usb stick is die uefi geschikt en was die melding in het bootmenu te zien?

Lijkt mij sterk dat er ook maar iets is overschreven, denk dat het toch te maken heeft met die uefi mode.
MBR indeling, schijf is dan MBR schijf.
UEFI indeling, schijf dient dan een GPT schijf te zijn.
 
Voorzover ik weet is het "gewoon" een FAT.
Ik check dat.
Ik bedenk nu dat die boot-repair dat ook moet kunnen zien.
 
Ik vrees dat het kwartje nu valt.
Ik heb de installatie usb geformatteerd met FAT en daar de iso op geladen.
Ik ga nu een nieuwe installatie usb maken formatteer die met GPT, zet er dan de iso op en ga opnieuw installeren.
Ik had geen idee over de koppeling tussen FAT-MBR en GPT-UEFI.
De wereld verandert blijkbaar sneller dan ik.
 
Het werkt weer; dank voor alle hulp!
Maar.. die USB moet toch met een FAT geformatteerd.
 
Zal wel FAT32 zijn en die koppeling fat-mbr bestaat niet, gpt en uefi wel.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan