• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nul voor datum toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pedi2020

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2020
Goedemiddag,

Ik ben aan het worstelen met een formule die volgens mij heel simpel is. Maar ik kom er niet uit :(

Hieronder de uitdaging:

0ervoor.PNG

Ik moet een klantonderzoek met een paar duizend reacties importeren. Eén van de velden is het datumveld waarop het rapport is ingevuld.
Nu loop ik er tegenaan dat het systeem waarin ik het CSV bestand moet importeren niet kan omgaan met de datumnotatie 1-11-2021 (1 november 2021).
Om de import te laten werken moet de datum geschreven worden als 01-11-2021.

Ik wil door middel van een formule een extra nul voor deze datum plaatsen. Echter alleen voor de datumnotaties met 1 cijfer (een extra nul plaatsen voor 10-11-2021 is niet wenselijk). Kan iemand me helpen met deze formule? Alvast bedankt.

Stel dat de foute datum in cel A1 staat dan kun je dat oplossen met door een extra kolom toe te voegen met

=TEKST(A1;"dd-mm-jjjj")

dan zal de datum als tekst worden getoond met dagen als 01, 02 enz..

Als ik de datumnotatie in Excel aanpas naar "14-03-21" (2e optie), dan krijg je de voorloopnul. Als ik dan vervolgens de sheet opsla als csv-bestand staat de voorloopnul er nog keurig voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan