NULL in de database zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mitsie007

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2006
Haj,

Ik ben bezig met een website en ik gebruik PHP.

ik heb een formulier gemaakt met daarin een aantal textvlakken. één van die vlakken heet extra. Deze mag NULL of gevuld zijn. Echter nu is het zo dat wanneer ik hem niet vul, hij geeen NULL in de database plaatst. Dit wil ik eigenlijk wel. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg??

het gaat om een update query.

Ik had iets van:

if (isset($_POST['wijzig'])){

if($_POST['extra']==""){
$extra=NULL;

}

else{
$extra=$_POST['extra'];

}

en vervolgens hier de update query

}

NULL is letterlijk niets, dus dan is het logisch dat hij niets in de database zet.

Je veld in de database heeft ook "NULL" als optie in plaats van "NOT NULL"?

Ja hij heeft de optie NULL....

Dus wat ik wil is dat hij in de database onder het veld extra NULL plaatst.

Momenteel zet hij hem, als het veld leeg is, niet zelf op NULL

Laatst bewerkt:
Dan zou je het als string moeten verwerken dus
PHP:
if($_POST['extra']==""){
  $extra = "NULL";
}

oke, maar als ik dan de gegevens opvraag via een mysql query en netjes op het scherm toon, dan print hij letterlijk die NULL bij extra terwijl hij niets hoort te printen

Ja en als je NULL in je database drukt dan laat ie niets zien omdat er niets in staat :rolleyes:

Wat is het probleem nu...:(

Hij hoort ook niks in de database te zetten als je aangeeft dat het NULL moet zijn.
NULL staat eigenlijk voor niks.

Als je bijv met SQL Server Management Studio in je tabellen zou kijken zal je overigens wel NULL zien staan

Laatst bewerkt:
hmmm.. nice... sarcasme is ook niet alles.:confused:

Ik doe mijn best het even goed uit te leggen:

ik heb een formulier. De mogelijkheid is er om niets in te vullen bij textveld extra. Als extra niet gevuld is moet hij NULL in de database zetten.

Als ik de gegevens vervolgens opvraag op het scherm (dus niet bij de database maar gewoon in de browser) dan print hij letterlijk NULL op het scherm. Terwijl dat, wanneer dat veld in de database NULL is, hij niets hoort te laten zien.

Snap je?

Wacht even.... hij hoort niets in de database te zetten als het NULL is? Mij is juist geleerd van wel...

Laatst bewerkt:
Als het veld de eigenschap NULL heeft dan betekent dat dat het veld leeg mag zijn, niet dat daar een waarde NULL in komt te staan.

NULL naar de database brengen is helemaal niets in de DB drukken dus dan zal het veld daar leeg verschijnen. Met andere woorden de inhoud van dat veld is dan NULL.

goed, bij deze bedankt! ;)

ik ga op zoek naar een andere oplossing voor mijn probleem.

de volgende queries werken bij mij:

INSERT INTO `table` (`col1`, `col2`) VALUES ('val1', NULL);

UPDATE `table` SET `col2`=NULL;

succes!

Maikel Bloemendal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan