Null

Status
Niet open voor verdere reacties.

pommeke

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
Hallo, ik heb een probleem in access.
Verschillende query's die records tellen van selectievakjes.
Dan een query die al die vorige query's optelt.
Als er nu geen selectievakjes zijn aangevinkt krijgt men NULL en dan kan men niets optellen.

Dit is de sql code van een count query

Code:

SELECT DISTINCTROW [Week Query + Naam Kind voor Formulier].KindNR, [Week Query + Naam Kind voor Formulier].[Naam Kind], [Week Query + Naam Kind voor Formulier].Jaar, [Week Query + Naam Kind voor Formulier].[Vr HD], Count(*) AS [Aantal Van Week Query + Naam Kind voor Formulier]
FROM [Week Query + Naam Kind voor Formulier]
GROUP BY [Week Query + Naam Kind voor Formulier].KindNR, [Week Query + Naam Kind voor Formulier].[Naam Kind], [Week Query + Naam Kind voor Formulier].Jaar, [Week Query + Naam Kind voor Formulier].[Vr HD]
HAVING ((([Week Query + Naam Kind voor Formulier].KindNR)=[Geef KindNR]) AND (([Week Query + Naam Kind voor Formulier].Jaar)=[Geef Jaar]) AND (([Week Query + Naam Kind voor Formulier].[Vr HD])=Yes));

Dit is de sql code van de optel query

Code:

SELECT DISTINCTROW [Totaal Ma HD].[Aantal Van Week Query + Naam Kind voor Formulier] AS [Ma HD], [Totaal Di HD].[Aantal Van Week Query + Naam Kind voor Formulier] AS [Di HD], [Totaal Wo HD].[Aantal Van Week Query + Naam Kind voor Formulier] AS [Wo HD], [Totaal Do HD].[Aantal Van Week Query + Naam Kind voor Formulier] AS [Do HD], [Totaal Vr HD].[Aantal Van Week Query + Naam Kind voor Formulier] AS [VR HD], [Ma HD]+[Di HD]+[Wo HD]+[Do HD]+[Vr HD] AS [Tot HD]
FROM [Totaal Di HD], [Totaal Do HD], [Totaal Ma HD], [Totaal Vr HD], [Totaal Wo HD]
GROUP BY [Totaal Ma HD].[Aantal Van Week Query + Naam Kind voor Formulier], [Totaal Di HD].[Aantal Van Week Query + Naam Kind voor Formulier], [Totaal Wo HD].[Aantal Van Week Query + Naam Kind voor Formulier], [Totaal Do HD].[Aantal Van Week Query + Naam Kind voor Formulier], [Totaal Vr HD].[Aantal Van Week Query + Naam Kind voor Formulier], [Ma HD]+[Di HD]+[Wo HD]+[Do HD]+[Vr HD];

Maar ik ben eigenlijk opzoek naar een oplossing voor access geen sql.
Kijk ook eens naar de printscreens.

Oplossing

Hallo,

Weet er iemand misschien een oplossing voor mijn probleem.
Ik heb al verschillende oplossingen geprobeerd.
TotHD Nz(TotMaHD;0)+Nz(TotVrHD;0)
TotHD: IIf(IsNull(TotMaHD);0;1)+IIf(IsNull(TotVrHD);0;1)

Maar niets werkt.

Hallo Tom,

voeg je bestand even bij, in Access 2000 formaat, gewinzipt.
Verwijder evt afbeeldingen.
Verwijder zonodig alles wat niet relevant is voor je vraag, en komprimeer je bestand.

Vertel ook even stap voor stap wat precies de bedoeling is.

Groet,

Tardis

Hallo,

Hier is de database,
Ik heb al het onnoddige eruit gegooid.
TotMaHD en TotVrHD geven een count terug per kind hoeveel halve dagen ze aanwezig zijn geweest per jaar.
In TotaalHalveDagen worden deze totalen opgetelt.

Kun je ook nog even in Jip en Janneke taal aangeven wat nu precies je bedoeling is?
En hoe moet ik deze opmerking lezen (kan daar geen chocola van maken)

Als er nu geen selectievakjes zijn aangevinkt krijgt men NULL en dan kan men niets optellen.

Groet,

Tardis

Tardis,

Sorry, maar van jouw uitleg snap ik niets

Ik leg niets uit maar vraag jou om uitleg en toelichting ;)
Zonder dat we weten wat je bedoeling precies is wordt het lastig om proberen je te helpen.

Groet,

Tardis

printen

Hallo,

De database is nu af, ze werkt prima,
Alleen is er nog een klein probleempje.

Ik zou graag mijn rapporten 2x afdrukken.
Heb in een formulier een knop staan om een rapport af te drukken,
maar als je dit doet print hij maar 1 keer, dus je moet altijd 2x op de knop duwen.
Is er een mogelijkheid om dit automatisch te laten gebeuren?

Hallo Tom,

achter je knop staat VBA code.
Open die.
Er staat een regel die begint met

DoCmd.OpenReport

Kopieer die regel en plak 'm onder de regel.
Je rapport wordt nu 2 keer afgedrukt.

Groet,

Tardis

Afdrukken

Hallo,

Inderdaag nu print het 2 maal, maar:
Als je op de printknop drukt moet je aantal waardes ingeven om een bepaald rapport op te roepen. Nu moet je 2 maal dezelfde waardes ingeven.
Dus eigenlijk veranderd er niets, alleen dat je niet meer 2x moet klikken.

Ik zou dus graag willen dat het 2x afdrukt maar dat ik maar 1 keer de waardes moet ingeven.

Als je op de printknop drukt moet je aantal waardes ingeven om een bepaald rapport op te roepen.

Vertel dat er een volgende keer eerst even bij en niet achteraf.
Ik kan geen gedachten lezen...

Gebruik variabelen om de waardes die je in moet vullen in op te slaan.
Vervolgens rapport afdrukken.

Zul je zelf even uit moeten vogelen in VBA.

Groet,

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan