• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

nullen weghalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

suus1968

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2019
Hallo,

Ik zit met een probleem, ik vul voor onze winkel het kassasysteem met producten via een excellijst. Nu krijg ik een lijst met producten van een leverancier waar een nul voor de eancode staat. Als ik deze lijsten importeer naar het systeem met de nul voor de eancode kan onze scanner dit niet lezen. Het zijn lijsten van minimaal 2000 artikelen, dus om de nullen 1 voor 1 weg te halen is geen optie. Als ik de optie zoeken en vervangen doe verwijdert hij alle nullen in de code; dat is natuurlijk niet de bedoeling. Kan ik alle eerste nullen in één keer verwijderen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Zonder twijfel.... Maar voeg wel even een voorbeeldbestandje toe.
Of probeer:
Code:
=ALS(LINKS(A1;1)="0";RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)

Laatst bewerkt:
of met plakken speciaal:

zet een 1 ergens in je tabblad, kopieer deze en selecteer daarna de kolom met de getallen.

Klik op rechter muisknop en kies bij plakken speciaal op vermenigvuldigen.

Dankjewel!

Dankjewel ga het meteen proberen, ben een echte leek wat exel betreft. Moet nog veel leren.

de eigenschappen van de kolom op getal zetten zou al veel kunnen oplossen.

Dankjewel!

Jaaaaaa het is gelukt........dankjewel voor jullie advies.

Voor mensen die dit vraagstuk later gaan bekijken en hetzelfde willen bereiken is het wellicht fijn dat je er even bij vertelt HOE je het hebt opgelost. Scheelt deze persoon wat tijd.

:thumb:

Lijkt mij geen EAN codering. De eerste 0 is ook van belang. Dus welke codering gebruiken jullie?

@SjonR, Er bestaan ook EAN-codes van 23 posities en dan gaat jouw 'tovertruck' in #3 niet op. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de oplossing en hoe het goed/fout in/uit de verschillend systemen kan komen.:)

Eancode

Hij pakt de eancode niet met de nul ervoor omdat hij op het artikel zelf niet met een nul begint, zodoende herkent het systeem het artikel niet.

Door deze formule te gebruiken =SUBSTITUEREN(A3;0;"";1) gingen de eerste nullen weg. Nogmaals bedankt!

Als een getal niet met een nul begint, maar wel een nul bevat loopt dat mis.

Mijn voorkeur:

PHP:
=TEXT(VALUE(F1);"@")

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan