• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Numerieke waarde uit veld halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wlsandman

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2006
Ik heb in excel een kolom met artikelomschrijving. Deze bestaat uit een naam en een omvangomschrijving. Bv. Cel a2: "Product x 5k.g", cel a3 "Product y 500gram", cel a4 "Product z 2.5 k.g".

Het probleem is dat in het veld de ene keer k.g staat, dan kg. en daarna weer gram.

Ik wil graag een nieuwe kolom waarin alle nummerieke waardes uit kolom a komen te staan. Dus 5 voor cel a2, 500 voor a3 en 2.5 voor a4.

Ik heb alles met vind.alles, links, rechts etc geprobeerd. Maar ik kom er niet uit.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Hallo,

Je zou eens kunnen kijken bij Tekst naar kolommen (Excel2007) om alvanst de gewichten
van het product te scheiden
Je geeft dan een spatie op als scheidingsteken.

Kees

Kees, bedankt voor je bericht.

Een spatie als scheidingsteken werkt niet omdat de productomschrijving zelf vaak uit meerdere losse woorden bestaat. Tevens werken we hier met excel 2003.

In VBA zou het als volgt kunnen:
Code:
Sub Getallen()
Dim lTel As Long
Dim lRij As Long
Dim iPos As Integer
Dim lARij As Long
    lARij = Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    lTel = 1
    For lRij = 2 To lARij
        With Range("A" & lRij)
            While Not IsNumeric(Mid(.Value, lTel, 1))
                 lTel = lTel + 1
            Wend
            iPos = 1
            While IsNumeric(Mid(.Value, lTel, iPos))
                iPos = iPos + 1
            Wend
            Range("B" & lRij).Value = Mid(.Value, lTel, iPos - 1)
        End With
    Next
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Als alternatief een aanpak met formules, maar zonder garantie dat alle mogelijke inconsistenties in de schrijfwijze correct afgehandeld worden.

Bijlagen

WHER en roncancio; super bedankt voor jullie hulp. Mijn vraag is beantwoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan