Opgelost Nummer automatisch ophogen bij openen document.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

jodelo

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2007
Hallo:
Ik heb een probleempje, Voor mijn werk heb ik een Bestelfomulier gemaakt waaraan een intern nummer gekoppeld moet worden. Aangezien meerdere personen dit bestand moeten gaan gebruiken wil ik het nummer automatisch laten ophogen zodat er geen 2 formulieren met het zelfde nummer in omloop zijn.
Ik weet dat in Excel met behulp van VBA code het mogelijk is om een in een cel geplaatst getal, automatisch te laten ophogen met 1 bij het openen van een document.

Is zoiets ook mogelijk in Word ???
Bedankt voor alle hulp die mij in de juiste richting duwt.

jodelo :confused::(

Code:
Private Sub document_Open()
  On Error Resume Next
  c4 = ActiveDocument.Variables("nummer")
  If Err.Number > 0 Then 
       ActiveDocument.Variables("nummer") = 1
  Else
    ActiveDocument.Variables("nummer") = ActiveDocument.Variables("nummer") + 1
  End if
  activedocument.fields.update
End Sub
Om het nummer zichtbaar te maken: zet een documentvariabele-veld in het document:
Menubalk/invoegen/Veld../DOCVARIABLE

Laatst bewerkt:
Bedankt het werkt

Code:
Private Sub document_Open()
  On Error Resume Next
  c4 = ActiveDocument.Variables("nummer")
  If Err.Number > 0 Then 
       ActiveDocument.Variables("nummer") = 1
  Else
    ActiveDocument.Variables("nummers") = ActiveDocument.Variables("nummer") + 1
  End if
  activedocument.fields.update
End Sub
Om het nummer zichtbaar te maken: zet een documentvariabele-veld in het document:
Menubalk/invoegen/Veld../DOCVARIABLE

Bedankt SNB
Dit was precies wat ik bedoelde, sorry voor mijn late reactie ben een paar dagen weg geweest voor mijn werk en had er niet meer aan gedacht om het forum te checken. Toch heel hartelijk bedankt namens mij en mijn hele afdeling.
Het formulier werkt nu perfect.

groeten
Jodelo :thumb::thumb:

hoe toe te voegen in word

Hoe voeg ik deze code toe in Word 2007 ?
Ik heb de tool voor "ontwikkelaars" wel aan staan. Ik heb echter geen idee hoe ik dit kan oplossen. Ik wil graag opvolgende nummers voor brieven naar klanten of voor offertes. Misschien dat er ook andere mogelijkheden zijn?
Dit lijkt mij echter wel de makkelijkste (als ie eenmaal werkt...) Ik hoor het graag.

Kort: hoe krijg ik dus de bovenstaande VBA code in mijn word sjabloon geimplementeerd, zodat ik via "Velden / Fields" een opvolgend nummer kan laten samenstellen?

Ik heb het telkens geprobeerd en ook gezocht in het forum, maar ik doe iets verkeerd. Krijg sjabloon niet aan het tellen. Wie kan me dit even uitleggen?

Invoegen code

Ik heb het telkens geprobeerd en ook gezocht in het forum, maar ik doe iets verkeerd. Krijg sjabloon niet aan het tellen. Wie kan me dit even uitleggen?

Hallo Tijnus86
Je moet de code invoegen via het Visual Basic scherm. (alt F11)
je geeft dan het veld dezelfde naam als in de code.
In het voorbeeld dus " nummer"
Hierna zou het moeten lukken.
Wel het bestand opslaan als Word document met ingeschakelde macro's

succes

Ok, dat heb ik dus ook wel gedaan. Dus dan kunnen het twee dingen zijn: of ik doe iets verkeerd of die code klopt niet. Ik heb het diverse keren ingevuld, in sjablonen, in word documenten. Elke keer als ik dan deze stappen volgde, verdween het nummer waarop ik het wou toepassen en ik dacht, als het komt omdat ik al een nummer aangeef, dan probeer ik het zonder iets te selecteren, maar werkte ook niet. Je mag het eens proberen? Misschien als het bij jou wel werkt, kun je de sjabloon zo online zetten. Er zoeken nog wel veel meer mensen naar.

Ja Octafish,

Deze werkt prima. Heel erg bedankt. Ik deed iets fout, weet niet wat, maar hier red ik me mee. dankje. Dit was overigens niet mijn topic, maar ik denk dat ie wel kan sluiten.

Dat mag Jodelo doen; hij is de TS...

Werkbaar in een sjabloon

Goedemorgen forum,

Bovenstaande oplossing werkt prima alleen wil ik het laten werken in een sjabloon: ik heb een sjabloon voor een offerte die als basis natuurlijk niet mag veranderen. Met andere woorden: zodra ik mijn offerte-sjabloon open moet het offerte nummer bijvoorbeeld 2012-005 zijn. Klik ik op opslaan dan zal Word voorstellen om een kopie op te slaan, dat is goed maar dit nummer mag niet meer ophogen natuurlijk zodra ik de offerte later weer open. Als ik weer een nieuwe offerte wil maken met mijn bron bestand moet het nummer 2012-006 worden en daar gaat het fout voor mij met bovenstaande oplossing want het originele bestand wordt nooit gewijzigd en opgeslagen, er wordt altijd een kopie opgeslagen. hoe kan ik realiseren dat zodra er een kopie is opgeslagen het sjabloon toch met +1 wordt verhoogd? (Ik hoop dat jullie het nog snappen :) ).

Groet,
Koos Broekema

Maak een eigen topic aan; het is niet netjes andere vragen in een topic van iemand anders te stellen. En jouw vraag is toch wat anders dan de vraag in dit topic.

Reactie...

Ook goedemiddag OctaFish,

Ik dacht dat het goed voortborduurde op de eerste vraag. U denkt daar in elk geval anders over, dat is duidelijk. Alleen een beetje onpersoonlijk om een antwoord niet met een begroeting te beginnen, jammer...

Met vriendelijke groet,
Koos

@koosbroekema Het is tegen de regels om in iemand anders zijn topic jouw probleem aan de orde te stellen. Bovendien is dit topic dusdanig gedateerd dat deze met rust gelaten mag worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan