• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nummer excel werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartuls

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 mei 2001
Een vraagje voor de echte nerds......
Als je in Excel een werkblad aanmaakt dan krijgt het werkblad standaard als naam het woordje Bladn, waarbij n een volgnummer is.
Dus Blad1, Blad2, Blad3, Blad4, etc.
Kun je dat volgnummer op de een of andere manier resetten, dus bijvoorbeeld weer op 20 zetten zodat het eerstvolgende nieuwe werkblad Blad21 wordt ipv Blad53236?

1. als een bladnaam al bestaat in het bestand, kan je die niet meer opnieuw gebruiken. Verwijder je of hernoem je dat blad, dan dus wel.
  2. Dat "herzetten" zal niet gaan, althans zonder VBA-code niet. En zelfs met VBA-code zal het geen fluitje van een cent zijn. Er is wel een Workbook_NewSheet event in VBA dat je kan gebruiken om code te laten uitvoeren op het moment dat een nieuw blad aangemaakt wordt.

Wigi

Bartuls, Ik heb met interesse je vraag gelezen. Zoals Wigi al aangaf, is dit niet te veranderen. Maar toch liet de vraag me niet los. Het is namelijk wel vreemd dat je nergens die 'teller' kan terugvinden die bijhoudt wat de laatst uitgeven sheet was. Je kan een sheet via VBA namelijk op 3 manieren benaderen. Via z'n naam 'Sheets("Blad1")', via het indexnummer in de volgorde van de aanwezige sheets 'Sheets(1)' en via de CodeName van de sheet 'Blad1' (dat is dus de naam die je in de project-explorer ziet staan > het is dan de naam die NIET tussen haakjes staat!).
Ik gokte dat dat een instelling van de ThisWorkbook-properties (eigenschappen) zou zijn, maar helaas.:(
Ook via een leuke zoektocht op internet ben ik niet wijzer geworden. De enige optie die ik nu nog bedacht, is om via de NewSheet methode in combinatie met een waarde in een verborgen Named Range je nieuwe sheet automatisch weer laag te laten beginnen. Je moet dan wel een goede foutafhandeling schrijven om te voorkomen dat er een dubbele naam uitgegeven wordt (dan knalt de code!).

Groet, Leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan