• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

nummer moet bepaalde tekst worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Auriqua

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2005
Dag iedereen,

Ik ben er weer... Weer een vraagje over Excel.

Ik heb een lijst met mensen die een actie hebben gedaan . Al die acties zijn in een lijst die genummerd is.

het ziet er ongeveer zo uit:

Actie Naam
1 PietjePuk
2 JanKlaassen
3 DonaldDuck
2 Kwek Duck
1 Kwik Duck

Actienr
1= uit het raam staren
2= Katrien slaan
3= op de neefjes passen

Nu wil ik dat de beschrijving van de actienr in de kolom van Actie komen te staan.

dus dan krijg je zoiets

Actie Naam
uit het raam staren PietjePuk
Katrien slaan Jan Klaassen
op de neefjes pass DonaldDuck
Katrien slaan Kwek Duck

Kan dit en zo ja, met welke functie doe je dit?

ja dit kan wel, maar ik vraag me sterk af waarom je het niet gewoon in access doet, want wat je nu doet is precies wat er in databases gebeuren.

In databases krijg je een tabel met acties met je actienummer en je omschrijving, een tabel met namen en tot slot een tabel met de actie die een naam doet. (door het in 3 delen op te splitsen heb je het voordeel dat je de naam kan laten bestaan ook al heeft deze geen actie)

daarna krijg je een sql functie in de zin van:
SELECT Actie.ActieOmschrijving,Koppeltabel.Naam
FROM Actie,Koppeltabel;

om het in excel te doen zou ik gebruik maken van verticaal zoeken (vert.zoeken of vlookup). Hier kan je aangeven welke rij je zoekt in welke matrix (je zoekt je actienummer in de matrix waar je opschrijft wat de omschrijving is van je actienummer). Je geeft aan dat je dan de 2de kolom terug wil (dus de omschrijving en niet het nummer) en je bent al klaar.

Wanneer de persoon echter geen actie heeft gedaan zie je wel een #N/A die je weer er uit kan krijgen door alles in een als/if functie te zetten met een iserror/isfout

Als ik te snel ga, moet je maar een seintje geven, het is altijd lastig om het niveau van de ander te bepalen.

Ja, je gaat iets te snel..

Ten eerste doe ik het niet in Excel omdat het in Excel is aangeleverd.
Je ging even te snel

Maar ik heb het..

Het is

=(IF(AND(A2>0;A2<7);VLOOKUP(A2;Legenda!$A$2:$B$7;2);""))

De waarden liepen van 1 tot en met 6, daarom groter dan 0 en kleiner dan 7, de vertaling staat in het werkblad dat ik Leganda heb genoemd in A2 t/m B7. 2 staat voor tweede kolom

Bedoelde je het zo?

Ja, maar pas wel op dat je elke keer dat er een actie bij komt je die formule moet veranderen.

Oke de eerste keer dat Radagast reageerde was ik het (zat op mijn werk en hij stond nog ingelogd) dus mijn excuses maat :)

Ik doe het nu rustiger ook al zie ik dat je het al hebt, dan zie je ook wat ik bedoel.

Stel je maakt een tabel met dit:

A B
1| 1 uit het raam staren
2| 2 Katrien slaan
3| 3 op de neefjes passen
(dus A1 = 1 en B1 = uit het raam staren)

vervolgens heb je ergens anders je tabel met je activiteiten, bijvoorbeeld is dit in de kolommen C en D zodat C1 = 1 en D1 = Pietje Puk. Als je nu in E en F de tabel wil maken voor dat E wordt de activiteit uit B en F wordt de naam uit D:

De formule die je in E1 krijgt gaan we zo opbouwen:
=C1 <--- je krijgt nu precies het getal wat Pietje Puk aan het doen was.

=VLOOKUP(C1,$A$1:$B$16,2,FALSE)
De C1 is het getal wat we opzoeken en $A$1:$B$16 is waar we zoeken. 2de kolom terug dat heb je helemaal goed. (De false zet ik er bij zodat excel zelf geen schatting gaat maken wanneer het niet precies klopt).

Wanneer er geen activiteit is kan je 2 dingen doen. Je kan de formule met een IF maken op de volgende manier:
IF(C1<>"",VLOOKUP(C1;$A$1:$B$16;2;FALSE),"")
zodat je alleen wat te zien krijgt wanneer er iets ingevuld is.
De tweede manier is via ISERROR. Wanneer een formule een fout oplevert wordt ISERROR True.
IF(ISERROR(VLOOKUP(C1;$A$1:$B$16;2;FALSE)),"",VLOOKUP(C1;$A$1:$B$16;2;FALSE))
wanneer de uitkomst fout is, dan moet je niets tonen, en anders het resultaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan