Nummer opvragen uit tekstbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

CamilleD

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 dec 2011
Hallo,

Ik heb een vraag betreffende het uitlezen van een tekstbestandje via een macro in MS Word 2016 voor de iMac.
Het tekstbestand staat bijvoorbeeld op mijn bureaublad en het bevat een 4-cijferig nummer.
Stapsgewijs wil ik dat deze macro het volgende doet:
- het nummer uitlezen uit het bestand
- het nummer invoegen op een bepaalde plek in het Word document
- het ingelezen nummer met 1 ophogen (bijvoorbeeld van 1234 naar 1235)
- het opgehoogde nummer wegschrijven in hetzelfde tekstbestandje (dit wil zeggen; het nummer wat er in stond overschrijven met het nieuwe nummer)

Optioneel:
- het Word document opslaan op een nader te bepalen locatie, waarbij de naam van het bestand gelijk is aan het nummer wat in eerste instantie was ingelezen (bijvoorbeeld 1234.docx)

Bovenstaande heb ik reeds werkend op een Windows machine, maar die macro is zo geschreven dat de locatie van het bestand waar het nummertje in staat uit het register wordt gehaald.
Mac heeft dat niet, dus wilde ik eigenlijk opnieuw beginnen, maar ik kom niet ver.
Wellicht is er iemand hier die dit zo uit zijn of haar mouw schudt.

Met vriendelijke groet,

Camille

Ik zou dat zeker niet met een Word document doen maar met een simpel tekstbestandje. Dat je dan in een vaste map zet. Een Word document is een beetje met een kanon op een mug schieten. Bovendien is een tekstbestand veel makkelijk via een macro uit te lezen dan een Word document. De code daarvan heb ik thuis liggen, dus die moet ik vanavond even opzoeken.

Hallo OctaFish,

Dat is ook de bedoeling; Ik wil in Word een knopje bouwen dat, wanneer je er op klikt, het 4-cijferig nummertje uit het .txt bestandje ophaalt, deze op een bepaalde positie in het Word document invoegt en vervolgens het nummer in het tekstbestandje met 1 ophoogt.
Het is de bedoeling dat ik een Word sjabloon maak die gebruikt gaat worden als een factuur sjabloon. Het nummer in dat bestandje is het factuurnummer.
En doordat je het met 1 ophoogt zorg je ervoor dat de sjabloon de volgende keer weer gebruikt kan worden met een nieuw nummer.

Werkt de code die u heeft op een Apple Imac? Zou heel mooi zijn als u mij hiermee kunt helpen.

Het was even zoeken, maar ik heb 'm gevonden en geschikt gemaakt voor algemeen gebruik. In de sjabloon vind je een module ModVariabelen. Hier staan wat constanten in die je wellicht aan wilt passen voor eigen gebruik. Goede kans dat de sjabloon anders niet goed werkt. Als alles wél werkt, maakt de sjabloon een bestandje 'user.ini' aan met deze gegevens:
Code:
[MacroSettings]
CertificateNumber=10
Het nummer wordt bij elk nieuw document op basis van de sjabloon opgehoogd en opgeslagen.

Bijlagen

Hallo OctaFish,

Heb de sjabloon en macro's bekeken, begin steeds meer te begrijpen hoe ze werken. Daar kan ik zeker verder mee.
Is die Macro1 ook ergens voor nodig? Volgens mij doet die niets.

Zal dit echter allemaal gaan werken op een iMac? Ik begrijp uiteraard dat ik de paden moet aanpssen naar "Machintosh HD:.....", maar moet ik verder nog ergens rekening mee houden?

Dank alvast.

Macro1 heb je inderdaad niet nodig. Als ik even niet weet hoe een specifiek onderdeel heet, maak ik een macro aan die de betreffende handeling opneemt. Zodat ik de juiste syntax weer weet.
Diezelfde techniek (macrootje opnemen) kun jij ook gebruiken om een map te vinden waar je het ini bestandje op wilt slaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan