Nummeren database

Status
Niet open voor verdere reacties.

tepke

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2004
Hoi

Kan iemand mij helpen ik heb een nummeriek veld "beta_nummer" maar ik wil bij het maken van een nieuw record het laatste nummer verhogen met 5 automatisch maar ik weet niet hoe ik dit kan maken ik ben een leek op het gebied van programeren

groetjes
marc

Als je een formulier gebruikt om nieuwe records aan te maken, dan kun je de standaardwaarde van het veld zo instellen:
DMax("beta_nummer";"Tabel")+5

bijna compleet

hij laat wel het juiste nummer zien in het veld maar hij slaat het niet op in het record als ik nu het record opsla geeft hij een fout veld mag geen 0 bevatten dus ik mis nog iets?

Heb je het veld wel gekoppeld aan het veld [beta_nummer] uit je tabel? (Besturingselementbron)

koppelen

ik weet niet hoe je het moet koppellen ik heb jhet in het formulier gezet bij besturings element en hij geeft het juiste nummer als ik een nieuw record aanmaak alleen bij opslaan gaat het mis?

Als hij bij het ophalen het juiste nummer laat zien, dan klopt de formule, dus dat is al heel wat. Alleen: om de gegenereerde waarde op te slaan, moet je dus wel een tabelveld koppelen aan het tekstveld. Als het formulier niet-gebonden is, of er hangt een query achter die niet bijgewerkt kan worden, dan kun je de nieuwe waarde niet opslaan.
Als we er even vanuit gaan, dat je een query hebt gebruikt, dan zou ik dus eerst controleren of die wel is bij te werken. Dat zie je gauw genoeg als je de Rijbron van het formulier opent, en naar de knoppen Nieuw en Verwijderen kijkt. Zijn die grijs, dan kan de query niet worden bijgewerkt, en dus ook alles wat je op het formulier doet niet.

Dag Michel,

ik heb dit hier wat gelezen en helaas kom ik er ook niet uit.
Ik heb een kleine DB gemaakt als voorbeeld. Ik zie wel wat het volgende nummer moet worden, maar krijg dit niet in de plaats van "ActieNr" gezet.

Dus: bij nieuwe actie moet "ActieNr" automatisch de volgende nummer krijgen (in dit geval 5)

Bedankt

Bekijk bijlage AutoNr.zip

De formule moet bij het veld Standaardwaarde worden gezet, zoals ik al in het eerste antwoord had aangegeven. In bijgaand voorbeeld zie je hoe het moet.

Bijlagen

:eek:BRAVO

Bedankt Michel,
de oplossing zit hem soms in de eenvoud.

Fantastisch

Grtjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan