Nvcpl.exe

Status
Niet open voor verdere reacties.

sandra-1

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hallo,

Op deze site ( http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/ ) was ik bepaalde progr gaan opzoeken die samen opstarten met mijn pc en dit omdat hij de laatste tijd heel traag is. Ik heb alle progr nagekeken en bij 1 ervan nl het bestand NvCpl kwam er dit te staan

Process File: NVCPL.EXE
Process Name: W32.SpyBot.S Worm

Description: NVCPL.EXE is a process which is registered as the W32.SpyBot.S Worm. It takes advantage of the Windows LSASS vulnerability, which creates a buffer overflow and instigates your computer to shut down. To see more information about this vulnerability please look at the following Microsoft bulletin: http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/ms04-011.mspx

This is a registered security risk and should be removed immediately. Please see additional details regarding this process
For More Info About NVCPL.EXE - Get WinTasks 5 Pro Now!

Recommendation: DISABLE AND REMOVE IMMEDIATELY. This process is most likely a virus or trojan.

Ik heb een virusscan uitgevoerd en er kwam op te staan dat er geen geinfecteerde bestanden waren gevonden.(virusscanner is Avast)
Ik heb via de zoekfunctie van XP dat bestand opgezocht en toen kwam er dit te staan:

nvcpl.dll in map: CWINDOWS\system32 type: toepassingsuitbreiding
nvcpl in map: CWINDOWS\Help type: Help-bestand
nvcpl.dll in map: C:\ProgramFiles\nForce... type: toepassingsuitbreiding
nvcpl in map: C:\ProgramFiles\nForce... type: Help-bestand

Nu is mijn vraag mag ik die bestanden handmatig verwijderen omdat het op die site die hierboven staat toch word aanbevolen om dit te doen.

Groetjes, Sandra

Goed opletten hoe het geschreven is.(hoofdletters/ kleineletters) Dit maakt namelijk nog al een verschil uit. Het is een gewoon onderdeel van Windows, als het op de goede manier wordt weer gegeven en in de juiste map staat..(bijvoorbeeld in Msconfig)

Dus ik mag niks verwijderen hiervan, ik wist het ook niet zeker omdat ik er niet zo veel van af ken maar ik weet wel dat je moet oppassen met het verwijderen van dll bestanden. Ik heb dit wel uitgevinkt in het scherm van msconfig kan dat kwaad?

Bandit ik heb dat progr geinstalleerd en laten draaien en het had 6 geinfecteerde bestanden gevonden:

---------------------------------------------------------
ewido anti-malware - Scan rapport
---------------------------------------------------------

+ Gemaakt op: 23:31:11, 6-4-2006
+ Rapport samenvatting: 43F3D935

+ Scan resultaten:

[3132] C:\Program Files\Macrogaming\SweetIM\mghooking.dll -> Logger.Agent.gk : Schoongemaakt met een backup
C:\Documents and Settings\Sandra\Cookies\sandra@doubleclick[1].txt -> TrackingCookie.Doubleclick : Schoongemaakt met een backup
C:\Documents and Settings\Sandra\Cookies\sandra@e-2dj6wflislazgbo.stats.esomniture[2].txt -> TrackingCookie.Esomniture : Schoongemaakt met een backup
C:\Documents and Settings\Sandra\Cookies\sandra@e-2dj6wflisldpcgp.stats.esomniture[2].txt -> TrackingCookie.Esomniture : Schoongemaakt met een backup
C:\Documents and Settings\Sandra\Cookies\sandra@e-2dj6wjk4godjkeq.stats.esomniture[2].txt -> TrackingCookie.Esomniture : Schoongemaakt met een backup
C:\Documents and Settings\Sandra\Cookies\sandra@atdmt[2].txt -> TrackingCookie.Atdmt : Schoongemaakt met een backup

::Einde rapport

Groetjes

sandra-1 zei:
Ik heb een virusscan uitgevoerd en er kwam op te staan dat er geen geinfecteerde bestanden waren gevonden.(virusscanner is Avast)
Ik heb via de zoekfunctie van XP dat bestand opgezocht en toen kwam er dit te staan:

nvcpl.dll in map: CWINDOWS\system32 type: toepassingsuitbreiding
nvcpl in map: CWINDOWS\Help type: Help-bestand
nvcpl.dll in map: C:\ProgramFiles\nForce... type: toepassingsuitbreiding
nvcpl in map: C:\ProgramFiles\nForce... type: Help-bestand

Nu is mijn vraag mag ik die bestanden handmatig verwijderen omdat het op die site die hierboven staat toch word aanbevolen om dit te doen.
Nee, die bestanden moet je niet verwijderen. Die zijn namelijk volstrekt legitiem, ze horen bij je grafische kaart. Niets hiervan wijst op een infectie. (Ewido vond bij jou ook niets, behalve een paar cookies, dus denk nu niet dat je last hebt van een virus of worm of trojan of zoiets.)

nvcpl.dll is iets totaal anders dan nvcpl.exe ;)

Laatst bewerkt:
Bandit:thumb: ik heb alle programma's hun werk laten doen en ik moet zeggen dat mijn pc veel veel beter gaat dan ervoor, bedankt hiervoor en wat dat ene bestand betreft NVCPL daar moet ik me dus verder geen zorgen over maken want ik heb dat gisteren wel uitgevinkt in het hulpprogr voor systeemconfig maar ik heb er toch tot hiertoe nog geen problemen door gehad dus misschien maar uitgevinkt laten dan of wat,

Groetjes, Sandra

Het EXE of DLL??

Wacht even reactie van @buffy af,die is daar veel beter in

sandra-1 zei:
en wat dat ene bestand betreft NVCPL daar moet ik me dus verder geen zorgen over maken want ik heb dat gisteren wel uitgevinkt in het hulpprogr voor systeemconfig maar ik heb er toch tot hiertoe nog geen problemen door gehad dus misschien maar uitgevinkt laten dan of wat,
Kun je wel uitgevinkt laten, het hoeft niet per se op te starten. Verwijder het bestand echter niet van de pc, want dan krijg je problemen met je videokaart.

(@ Bandit: uit de eerdere berichten van TS blijkt al dat het hier om nvcpl.dll gaat, niet om nvcpl.exe. De laatste zou indien aanwezig ook zondermeer zijn gevonden en verwijderd door Ewido trouwens.)

Laatst bewerkt:
buffy zei:
Kun je wel uitgevinkt laten, het hoeft niet per se op te starten. Verwijder het bestand echter niet van de pc, want dan krijg je problemen met je videokaart.

(@ Bandit: uit de eerdere berichten van TS blijkt al dat het hier om nvcpl.dll gaat, niet om nvcpl.exe. De laatste zou indien aanwezig ook zondermeer zijn gevonden en verwijderd door Ewido trouwens.)

Daarom liet ik het antwoord ook aan U over:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan